Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Globalizacja gospodarki nie porusza się na wstecznym biegu

W połowie minionego roku międzynarodowy handel towarami przewyższył o 10 proc. poziomy sprzed pandemii Covid-19. Brakuje istotnych dowodów na to, że z jej powodu globalna gospodarka ucierpiała i rozpadła się na bloki handlowe. Najbardziej zglobalizowanym krajem pozostaje Holandia, a z kolei Polska awansowała i znalazła się na 25. miejscu.

fot. Pixabay

To niektóre z głównych wniosków raportu „DHL Global Connectedness Index 2022”, jaki przygotowali DHL i New York University Stern School of Business. Dane pochodzą ze 171 krajów i terytoriów prowadzą autorów do wniosku, że przepływy międzynarodowe były „wyjątkowo odporne” w obliczu m.in. pandemii Covid-19 czy wojny w Ukrainie. 

Handel rośnie mimo zakłóceń

Oprócz wzrostu wymiany towarowej, poziom sprzed pandemii przekroczył na początku 2022 r. też handel usługami, a bezpośrednie inwestycje zagraniczne już w 2021 r. Większość rodzajów przepływów międzynarodowych prawdopodobnie będzie nadal rosnąć w 2023 r., choć w wolniejszym tempie, oceniają autorzy. Wynika to głównie ze słabszego światowego wzrostu gospodarczego po dużych podwyżkach stóp procentowych mających na celu ograniczenie inflacji. Siłą sprawczą tych tendencji była i jest globalizacja gospodarki. DHL Global Connectedness Index w 2022 r. osiągnął rekordowy poziom 134 pkt., w porównaniu ze 125 pkt. w 2019 r. i poprzednim rekordowym poziomem 129 pkt. w 2017 r. (poziom 100 = 2000 r.).

– Globalizacja to nie tylko modne słowo, to potężna siła, która zmieniła nasz świat na lepsze. Dzięki przełamywaniu barier, otwieraniu rynków i tworzeniu możliwości pozwoliła jednostkom, przedsiębiorstwom i całym narodom na niespotykany dotąd rozkwit i rozwój – stwierdza John Pearson, CEO DHL Express. –  Najnowsze dane raportu wyraźnie obalają wyobrażenie na temat globalizacji poruszającej się na wstecznym biegu.

Według autorów raportu, nie spełniły się też przewidywania dotyczące przejścia od globalizacji do regionalizacji. Przynajmniej jak do tej pory. Wskazuje na to m.in. rosnąca nadal tendencja średniej odległości, jaką pokonują towary, kapitał i informacje. Ona nadal rośnie od dwóch dziesięcioleci. Co istotne, podczas pandemii Covid-19 przepływy towarowe wydłużyły się. Jedynym obszarem, który wykazuje w ostatnim czasie wyraźnie przestawienie na regionalizację, są przepływy ludzi w podróżach międzynarodowych. W 2022 r. podwoiły się w porównaniu z 2021 r. (kiedy obowiązywały dość powszechne na świecie obostrzenia covidowe), były jednak o 37 proc. mniej liczne i na krótsze odległości niż w 2019 r.

Jakie zmiany?

W raporcie ocenia się, jak geopolityczna rywalizacja USA i Chin wpływa na relacje handlowe. Widać wyraźnie tendencję, że te dwie największe gospodarki uniezależniają się od siebie na wielu płaszczyznach. Od 2016 r. przepływy towarów kapitału, informacji i osób (a także m.in. transakcje fuzji i przejęć oraz współpraca w zakresie badań naukowych) firmy amerykańskie zmniejszyły w 8 z 11 analizowanych obszarów, natomiast firmy chińskie – w 7 z 10 rodzajów.

„Niemniej jednak USA i Chiny nadal są połączone znacznie większymi przepływami niż jakiekolwiek dwa inne kraje, które nie mają wspólnej granicy. Co więcej, dane pokazują, że do tej pory uniezależnienie się od siebie tych dwóch krajów nie doprowadziło do większej destabilizacji globalnych przepływów między rywalizującymi blokami państw”, podkreśla się w raporcie.

Najbardziej zglobalizowane gospodarki

W najnowszym rankingu najbardziej powiązanych globalnie gospodarek ponownie zwyciężyła Holandia (jak w ostatnich kilku latach). Singapur zajął drugie miejsce w klasyfikacji ogólnej i pierwsze pod względem wielkości przepływów międzynarodowych względem przepływów krajowych. Kolejne przypadły miejsca zajęły: Belgia, Szwajcaria oraz Irlandia. Natomiast Wielka Brytania wykazuje najbardziej globalnie rozproszone przepływy. Z raportu wynika też, że wskaźnik globalizacji polskiej gospodarki wzrósł w ostatnich 20 latach z ok. 55 do 68 pkt. Tym samym Polska zajęła 25. miejsce na świecie, awansując o 8 pozycji w stosunku do 2019 roku. Natomiast w kategorii „przepływy towarowe” Polska zajęła 15 miejsce (o 6 pozycji lepiej niż w 2019 r.), wyprzedzając m.in. Hiszpanię, Włochy, Portugalię czy Japonię. Niemal tak samo dobrze jako kraj radzimy sobie w przepływie informacji, gdzie zajmujemy 15 miejsce (pozycja ta nie zmieniła się w ostatnim czasie).

– Raport pokazuje, że Polska nie tylko się rozwija, ale też zajmuje znaczącą pozycję na świecie, jeżeli analizować poszczególne wskaźniki globalizacji, które brane są pod uwagę. Napawa to optymizmem, ponieważ im wyższy wskaźnik globalizacji tym większe szanse na dobre życie i prace oraz lepszy potencjał rozwoju biznesu – komentuje Tomasz Buraś prezes DHL Express Polska.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close