Partnerzy portalu

Projekt PLANET – monitorowanie ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku

Wyzwania Nowego Jedwabnego Szlaku, to temat poruszany na niemal każdym spotkaniu branży intermodalnej. Ujmowany w wielu aspektach, jest przedmiotem dyskusji w kontekście przepływów w łańcuchach dostaw, infrastruktury przeładunkowej terminali, czy od strony podaży ładunków w kontekście agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Na konferencji Systemy kolejowe i Forum Intermodalne w Wiśle, temat przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku został poruszony wielokrotnie, również w kontekście zastosowania nowoczesnych technologii monitorowania ładunków w transporcie kolejowym.

Projekt PLANET - monitorowanie ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku
Źrodło: Rohlig Suus Logistics.

Marta Waldmann z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego i Robert Roszko z Rohlig SUUS zaprezentowali wnioski z projektu PLANET, prowadzonego w ramach europejskiego programu Horizon2020. Głównym założeniem projektu PLANET, trwającego od 2020 roku, jest ocena wpływu nowo powstałych globalnych szlaków handlowych względem lokalnych, europejskich, szlaków transportowych.

– Projekt został oparty na dwóch filarach – zaznaczyła Marta Waldmann – geoekonomicznym, w którym podjęliśmy się modelowania sieci transportowych i ich połączeń z sieciami globalnymi, oraz filarze technologicznym, w którym rozwój połączeń pomiędzy sieciami handlowymi i transportowymi realizowaliśmy przy użyciu nowoczesnych technologii – Internet of Things, fizycznego internetu, czy automatyzacji procesów. W projekcie przeprowadzono prace w trzech Living Labach. Living Lab 3 odbywał się między innymi w Polsce przy udziale partnerów – operatora logistycznego Rohlig Suus, Poczty Polskiej, oraz Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Technologia wykorzystana w polskim pilotażu skupiła się na urządzeniach monitorujących ładunek w czasie rzeczywistym. Metody śledzenia przesyłek, do tej pory stosowane  na Nowym Jedwabnym Szlaku okazały się bowiem zawodne. O ile w czasach gdy ładunków na kolejowej trasie z Chin do Europy było niewiele,  statusowanie pozycji pociągu przez chińskiego partnera było wystarczające. W momencie gdy pojawiła się kongestia również na drogach kolejowych, wiarygodne przewidywanie czasu dotarcia ładunku do polskiej granicy zaczęło mieć kluczowe znaczenie.

– Urządzenie które zastosowaliśmy w projekcie, to baza zbliżona funkcją do GPS, która może być zamontowana na lokomotywie, lub kontenerze. Baza ta komunikuje się z beaconami, niewielkimi urządzeniami umieszczanymi w poszczególnych przesyłkach. Beacon jest przypisany do konkretnej przesyłki i kontaktuje się z bazą, dzięki czemu klient ma informacje o swoim ładunku, a nie o sytuacji całego kontenera – tłumaczy Robert Roszko – Dodatkowo istotnym elementem rozwijania projektu na podstawie gromadzonych danych jest system predykcji. System zawiera informacje archiwalne i historyczne dane pogodowe, czy geopolityczne. Na jego bazie i w oparciu o sztuczną inteligencję chcielibyśmy uzyskać informacje o przewidywanym czasie transportu kontenera z Chin do Polski, w określonych warunkach.

Zastosowanie urządzeń spełniających nie tylko funkcje śledzenia track&trace, ale również monitorujących warunki wewnątrz przesyłki spotkało się z dużym zainteresowaniem klientów. Chociaż według przeprowadzonych badań największą popularnością cieszy się nadal możliwość śledzenia konkretnych etapów przewozu, to monitorowanie temperatury, warunków pogodowych, czy informacje o wstrząsach wpływających na ładunek na Nowym Jedwabnym Szlaku, wchodzą w obszar zainteresowania ponad 30 % badanych użytkowników.

Źródło: IN

Budowany w projekcie PLANET system łączy element monitorowania ładunków obsługiwany przez Łukasiewicz – PIT i powiązany z nim system predykcyjny EGTN, oraz portal klienta Rohlig SUUS. Dzięki temu, dane pozyskiwane na drodze przewozu, nie tylko mogą służyć do analiz, ale przede wszystkim, jako usługa standardowa oferowana przez operatora logistycznego, mają dostarczać klientowi rzetelną informację o ładunku w czasie rzeczywistym.

Projekt PLANET zbliża się ku końcowi. Finał współpracy konsorcjum i przeprowadzonych badań pokazał, że dzięki zastosowaniu urządzeń monitorujących drogę i warunki przewozu, operator logistyczny jest w stanie  zwiększyć swoją wydajność o 17%, przy zachowaniu dotychczasowej struktury organizacyjnej i zasobów ludzkich. Zbadano również, że dzięki wprowadzeniu nowoczesnych technologii do śledzenia ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku, możliwy jest wzrost satysfakcji klientów o 11%, obniżenie czasu obsługi przesyłki o 11% i finalnie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 13% na ostatniej mili.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close