Łotwa chce uruchomienia połączenia intermodalnego z Azją Środkową
Łotwa zorganizuje pilotażową usługę intermodalną łączącą Skandynawię z krajami Azji Środkowej. O uruchomieniu takiego połączenia rozmawiano podczas spotkania organizacji Korytarza Transportowego Europa — Kaukaz — Azja (TRACECA).
Koleje Łotewskie szukają nowych możliwości rozwoju przewozów towarowych wykorzystujących linię Rail Baltica i port Ventspils, a w późniejszym terminie także port Lipawa. Jedną z analizowanych opcji jest połączenie intermodalne Skandynawii i krajów bałtyckich z państwami leżącymi wzdłuż Korytarza Transkaspijskiego.
9 marca przy okazji wizyty prezydenta Łotwy Egilsa Levitsa w Azerbejdżanie odbyło się spotkanie przedstawicieli łotweskiego ministerstwa transportu z władzami TRACECA podczas, którego omówiono możliwości uruchomienia nowych połączeń intermodalnych obejmujących usługi feederowe na Morzu Bałtyckim i przewozy kolejowe na Rail Baltica i Korytarzu Transkapijskim. Pierwsze przewozy zorganizowane będą samochodami, a później ruszyć ma pilotażowy pociąg. Z Łotwy do Sztokholmu ładunki będą przewożone statkami. Zarówno koleje towarowe jak i porty w krajach bałtycki utraciły wiele przychodów po wprowadzeniu przez UE sankcji gospodarczych na Rosji dlatego zmuszone są szukać nowych rynków.
— W obecnej sytuacji geopolitycznej potrzebujemy alternatyw. Łotwa leży w centrum regionu bałtyckiego, a przyszłości planujemy również utworzenie połączeń z Lipawy. Porty morskie mogą zabezpieczyć różne usługi logistyczne. Łotewskie Koleje również wykorzystują każdą okazję, aby znaleźć nowe przewozy i stworzyć nowe usługi. W pierwszym etapie planowane jest realizowanie przewozów transportem drogowym. Kolej również będzie odgrywać ważną rolę, zwłaszcza jeśli chodzi o duże odległości, biorąc pod uwagę potencjał projektu Rail Baltica — skomentował Andris Maldups, przedstawiciel łotweskiego ministerstwa transportu.
TRACECA wesprze projekt nowej usługi poprzez znalezienie przewoźników i firm logistycznych, które będą chętne uczestniczyć w pilotażowym projekcie. Łotwa nie jest pierwszym krajem UE, który współpracuje z tą organizacją. Rumunia i Bułgaria są członkami TRACECA, a Litwa i Grecja mają status obserwatorów.