Partnerzy portalu

UE wspiera zatrudnienie i równe szanse kobiet w branży logistycznej

Międzynarodowy Dzień Kobiet jest okazją – oby choć raz w roku – ponownie i powszechniej zastanowić się nad dominacją nadal mężczyzn w różnych sferach, w tym w gospodarce. Z jednej strony istnieją oznaki, że w coraz większej liczbie krajów następuje postęp i zrównywanie warunków pracy. Ale z drugiej, jest wiele innych aspektów pozazawodowych, nie tylko w krajach słabo rozwiniętych, które budzą sprzeciw. Na słabszą pozycję kobiet w życiu, czy wręcz ucisk kobiet i dziewcząt – zwracają uwagę różne międzynarodowe organizacje. Ogólnie, nawet w UE co i rusz ogłasza się nowe przepisy, które normują równouprawnienie płci. 

fot. IRU

Według Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) kobiety stanowią 29 proc. siły roboczej w różnych sektorach logistyki morskiej, choć nadal tylko 2 proc. marynarzy to kobiety. Istnieje zarazem znaczna dysproporcja płac. Dane z firmy doradztwa personalnego Spinnaker pokazują, że różnica w wynagrodzeniach między mężczyznami i kobietami w sektorze transportu morskiego i logistyki dochodzi nawet ok. 40 proc.

Opublikowany w grudniu ub.r. roczny przegląd Grupy Badawczej ds. Różnorodności wykazał natomiast postęp w awansowaniu kobiet na najwyższe stanowiska zarządcze w danej firmie, przynajmniej w krajach rozwiniętych. Charakteryzujący to zjawisko wskaźnik C-suite miał średnią wartość 17,9 proc. Ponadto 23,8 proc. kobiet zajmowało stanowisko szefa działu (wzrost z poziomu 12,3 proc. w 2021 r.), a 38,3 proc. było liderami zespołów (29 proc. w 2021 r.).

 „Ważne jest, aby żegluga była atrakcyjną branżą dla kobiet na wszystkich etapach kariery, oferując na przykład elastyczność i ciągły rozwój zawodowy. Budowanie silnej puli talentów kobiecych na wszystkich poziomach pomaga zatrzymać kobiety w sektorze, a także podkreśla możliwości rozwoju kariery” – skomentowała wyniki badań Teresa Peacock, dyrektor zarządzająca w Spinnaker.

Na kolei – lepiej

Feminizują się miejsca pracy w unijnym transporcie kolejowym, wynika z (najnowszych) danych za 2019 r., zebranych największych spółek kolejowych. Najwięcej kobiet pracuje na kolei w Estonii (51 proc. etatów), na Łotwie (47 proc.), Litwie (43 proc.) i w Szwecji (33 proc.). Na drugim biegunie, najmniej pań na etatach na kolei pracuje w Irlandii (9 proc.), Austrii (11 proc.), Portugalii (13 proc.) i we Włoszech (15 proc.). Polska była na 8 miejscu w tym zestawieniu – 26 proc. etatów zajmowały kobiety (ponad 22 tys.), informuje Urząd Transportu Kolejowego.  Taki sam odsetek mają Węgry. Mniej kobiet na kolei pracuje m.in. we Francji, Holandii czy Niemczech.

Dodajmy, że feminizacja zawodów na kolei ma związek m.in. z brakiem rąk do pracy. Przykładem jest newralgiczny zawód maszynisty. Z zestawienia UTK wynika, że 45 kobiet ma uprawnienia do samodzielnego prowadzenia pociągów, a drugie tyle zdobyło licencję maszynisty i po odbyciu szkolenia i zdaniu egzaminu u konkretnego pracodawcy na konkretne typy pojazdów – obejmie to ważne stanowisko. Najwięcej kobiet – maszynistów zatrudnia Polregio (23), a dalej PKP Intercity (7 pań, z czego 3 mają uprawnienia do prowadzenia Pendolino) oraz Koleje Dolnośląskie (3). Średnia wieku pań mających świadectwo maszynisty to 38 lat, w tym najmłodsza ma 25 lat, najstarsza 56.

UE stoi na straży równouprawnienia

Wysoki Przedstawiciel UE ds. spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa przypomina, że Unia podjęła w ostatnim czasie wiele „przełomowych decyzji, aby zapewnić kobietom w UE takie same możliwości jak mężczyznom”. Tym samym UE jest „nadal siłą napędową promowania równości płci poza jej granicami, we wszystkich wymiarach swojej pracy”.

W marcu 2022 r. Komisja zaproponowała minimalne normy UE dotyczące zwalczania przemocy związanej z płcią. Proponowana dyrektywa po raz pierwszy dotyczy przemocy w internecie, takiej jak: udostępnianie intymnych obrazów bez zgody osoby na nich przedstawionej, cyberstalking, nękanie w internecie oraz nawoływanie do przemocy lub nienawiści przez internet. 

Od sierpnia 2022 r. zaczęły obowiązywać nowe ogólno unijne prawa dotyczące równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. I inne. W listopadzie 2022 r. Parlament Europejski przyjął dyrektywę ws. równowagi płci w organach spółek, która wprowadza progi zrównoważonej w nich reprezentacji płci. W grudniu osiągnięto porozumienie polityczne dotyczące dyrektywy ws. przejrzystości wynagrodzeń. A wczoraj Komisja opublikowała sprawozdanie nt. równouprawnienia płci w UE w 2023 r., w którym przedstawiła informacje o podjętych działań na rzecz równouprawnienia w okresie 2020-2025. KE przypomina też, że w tym roku przypada 75. rocznica uchwalenia Powszechnej deklaracji praw człowieka, w której zapisano, że „wszystkie istoty ludzkie rodzą się wolne i równe w godności i prawach”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close