Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spedytorzy chcą stabilności usług, a nie najniższych stawek frachtowych

„Jakość usługi zawsze będzie górować nad ceną, choć musi to być uczciwa cena” – powiedział jeden z uczestników konferencji S&P Global TPM w ub. tygodniu. Menedżerowie ds. zakupów BCO (rzeczywisty właściciel ładunku) próbowali to osiągnąć podczas tegorocznego, opóźnionego początku sezonu podpisywania kontraktów długoterminowych. 

fot. Pixabay

Z jakim skutkiem? – o tym donosi brytyjski portal The Loadstar. Opisuje on efekty bezpośrednich spotkań i rozmowy via Internet, w których uczestniczyło prawie 4000 przedstawicieli firm logistycznych. Uzupełniamy te informacje o bieżące notowania wybranych indeksów. Linie żeglugowe desperacko chcą „ożywić relacje” z klientami, by uniknąć nadmiernej ekspozycji na rynku umów bieżących (spot), starają się więc podpisać kontrakty długoterminowe i uzgodnić MQC (minimalne zobowiązania ilościowe), ocenia portal. Sytuacja nie jest korzystna dla przewoźników, na co wskazują notowania umów bieżących (spot).

Ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index 3 bm. miał wartość 931,08 USD/TEU i od początku roku zmalał o 12,3 proc. (o 130 dol.), a o ponad 80 proc. w porównaniach rok/roku (4746,9 z 4 marca 2022 r.). Subindeks dla linii Szanghaj – porty Morza Północnego wynosił w końcu ub. tygodnia 865 USD/TEU, w porównaniu z 7 387 USD/TEU z 4 marca 2022 r.

Najnowszy indeks kompozytowy Drewry WCI (1 859 USD/FEU) zmalał w ubiegłym tygodniu o 2 proc. i o 82 proc. rdr. Był też o 31 proc. niższy niż 10-letnia średnia wynosząca 2 691 USD. „Wskazuje to na powrót do bardziej normalnych cen, choć DWCI pozostaje o 31 proc. wyższy niż średnie stawki z 2019 r. (przed pandemią) wynoszące 1 420 USD” – stwierdza Drewry. Stawki na linii Rotterdam – Szanghaj wynosiły 2 bm. 1 593 USD/FEU, w porównaniu z 9 377 USD/FEU przed rokiem. Drewry spodziewa się „w ciągu najbliższych kilku tygodni” dalszych, niewielkich obniżek stóp z tygodnia na tydzień.

Umowy długoterminowe – krótsze

Tak ogólnikowe prognozy zarówno trendu (spadek, normalizacja, wzrost stawek), jak i możliwych punktów przełamania, powstrzymują obie strony kontraktowania umów długoterminowych. Podczas konferencji S&P Global TPM najwięcej kontrahentów wokół stolików kawowych i obiadowych gromadziło się z ofertą znacznie krótszych takich umów – na trzy miesiące, a nie na rok, jak w poprzednich latach. Alternatywą były zwykłe, 12-miesięczne umowy indeksowane, mającego zapewnić bezpieczeństwo zmiennej sytuacji zarówno nadawcy, jak i przewoźnikowi.

„Moja praca w firmie byłaby zagrożona, gdybym podpisał długoterminową umowę po zbyt wysokiej cenie, a następnie stawki ponownie spadły” – powiedział jeden z dyrektorów dużych detalistów w rozmowie z The Loadstar. Jak dodał, inne z ryzyk polega na tym, że przewoźnik może wygasić stałe połączenie.

Chociaż nie zostało to szczegółowo omawiane podczas sesji kontraktowych TPM, „kilku załadowców wyraziło obawy dotyczące kruchości szlaków handlowych Azja-Europa”. Wskazuje to na fakt, że wiele corocznych negocjacji kontraktów, które zwykle odbywają się w listopadzie i grudniu, zostało odłożonych na pierwszy kwartał br. w celu „rozjaśnienia się sytuacji”. Tymczasem „zmienność na rynku nadal trwa”.

Wyjątek od reguły

Relatywnie małe spadki stawek spot notuje linia Rotterdam – Nowy Jork, która stała się perłą w koronie dla przewoźników transatlantyckich. Odczyt XSI firmy Xeneta był w miniony piątek stabilny na poziomie 5 173 USD za FEU, natomiast odczyt Drewry (5 573 USD/FEU) zmalał o 1,2 proc. tydzień/tydzień i o ok. 15 proc. w porównaniu rok/rok.

Niemniej jednak główny analityk Xenety, Peter Sand, uważa, że to tylko kwestia czasu, zanim zawyżone stopy spadną do historycznie stabilnego poziomu 2000 USD. „Zgaduję, że stopy transatlantyckie unormują się w ciągu najbliższych sześciu miesięcy”, powiedział uczestnikom konferencji TPM podczas jednej z sesji/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close