Oznakowania dla niewidomych i niedowidzących – kolej dostępna dla każdego
Dla architektów przestrzeni publicznych największym wyzwaniem jest stworzenie projektu zarówno estetycznego, jak i funkcjonalnego. W przypadku tworzenia planów dworców kolejowych jest to krytyczny wymóg.
Miejsca te muszą zapewniać bezpieczeństwo także osobom z niepełnosprawnościami. Ścieżki dotykowe dla niewidomych i różnego rodzaju oznaczenia taktylne są niezbędną pomocą ułatwiającą nawigowanie w przestrzeni. Z poniższego artykułu dowiesz się:
- jakie są rodzaje oznakowania dla niewidomych
- w jaki sposób adaptować je do planów dworców kolejowych
- jakie normy powinny spełniać oznakowania dla niewidomych.
Ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących jako element spójnego systemu oznakowania
Ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących to specjalnie zaprojektowane elementy z wypukłościami, które umożliwiają osobom niewidzącym dotarcie do celu. Mogą one być wykonane z różnych materiałów, jednak najlepiej sprawdzają się takie, które w dotyku są dobrze wyczuwalne i odporne na działanie czynników zewnętrznych: tworzywo sztuczne, metal, kamień czy beton. Takie elementy posiadają wyraźnie zaznaczone brzegi z wykorzystaniem wizualnych linii prowadzących, mogą być także podświetlane odpowiednimi kolorami. Pozwala to na swobodną orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym.
Oznakowania dla niewidomych i niedowidzących mogą mieć formę nie tylko poziomą, ale i wertykalną. Zalicza się do nich kontrastowe pasy na krawężnikach, schodach i poręczach. Podkreślają one pola uwagi, które są istotne dla podróżnych niewidzących i niedowidzących.
Projektanci tworzący plany dla przestrzeni publicznej powinni dokładnie zapoznać się z dostępnymi formami oznaczeń dla niewidomych. Dzięki temu możliwe jest stworzenie spójnego systemu oznakowania, który ułatwia orientację i przemieszczanie się w przestrzeni publicznej osobom niewidomym i słabowidzącym.
Normy oznaczeń dla niewidomych: niezbędnik architekta
Normy oznaczeń dla niewidomych i niedowidzących to ważny element tworzenia bezpiecznych i dostępnych dla wszystkich przestrzeni publicznych. W Polsce istnieją precyzyjne wytyczne, określające wymiary, kolory i kształty oznaczeń takie jak ścieżki, znaki ostrzegawcze, linie prowadzące czy oznaczenia drzwi i wind dla osób niewidomych i niedowidzących. Wytyczne obejmują zarówno oznaczenia poziome, jak i pionowe i świetlne.
Jednolite standardy określone są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. oraz Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 czerwca 2018 r. Dodatkowo przy budowie obiektów dworcowych obowiązuje stosowanie się do instrukcji PKP PLK ՄPolskie Linie Kolejowe S.A.), zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 roku. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, są zatem regulowane prawnie i niespełnienie ich może prowadzić do zablokowania realizacji inwestycji. Korzystanie z rozwiązań doświadczonych i sprawdzonych producentów takich jak DASAG zapewnia zgodność z normą DIN 32984 dotyczącą płyt wskaźnikowych i powyższymi Rozporządzeniami oraz umożliwia estetyczne zaprojektowanie przestrzeni.
Jednocześnie projektując przestrzeń dworca kolejowego należy mieć na uwadze, że oznakowania dla niewidomych powinny być umieszczone w taki sposób, aby nie utrudniały poruszania się innych osób. Dlatego należy przemyśleć ich umiejscowienie i rodzaj: dotyczy to także ścieżek dotykowych dla niewidomych i niedowidzących. DASAG precyzyjnie określa w specyfikacji technicznej, bazującej na Rozporządzeniach Ministra Infrastruktury, w którym miejscu peronu i dworca powinny znaleźć się stosowne elementy z wypukłościami. Ich kształt i faktura nie przeszkadzają w przemieszczaniu się np. wózkiem inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym. Nie wpływają także na komfort użytkowania walizek na kółkach.
Wymieniając rodzaje oznakowań dla niewidomych należy pamiętać również o takich rozwiązaniach jak wypukłe mapy i komunikaty w alfabecie Braille’a, a także sygnalizację dźwiękową i świetlną dostosowaną do potrzeb osób przemieszczających się z użyciem białej laski.
Jak projektować inkluzywne dla niewidomych dworce kolejowe?
Tworzenie przestrzeni na dworcach kolejowych z myślą o osobach niewidzących, niedowidzących i słabowidzących wymaga:
- Stosowania oznakowania dla niewidomych, takiego jak płytki z wypukłościami na ścieżkach, krawężnikach i schodach oraz odpowiednich piktogramów na tablicach informacyjnych.
- Stosowania wyrazistych oznakowań na peronach, ze szczególnym uwzględnieniem płyt krawędziowych odznaczających się kolorystyką i fakturą wyczuwalną przez obuwie.
- Ułatwienia dostępu do peronów poprzez wyznaczenie jednoznacznych i łatwych do zauważenia ścieżek dla niewidomych i niedowidzących prowadzących na miejsce, a także instalację dźwiękowych systemów informacyjnych.
- Zapewnienia odpowiedniej ilość i jakości oświetlenia, które pozwoli osobom z dysfunkcją wzroku lepiej orientować się na terenie dworca.
- Upewnienia się, że przestrzeń między peronami i pociągami jest odpowiednio zabezpieczona, a poręcze i uchwyty są łatwe do wypatrzenia i uchwycenia.
- Wyposażenia przestrzeni rekreacyjnej w płytki z wypukłościami umożliwiające osobom niewidomym dotarcie do ławek i stołów, a także zapewnienia dźwiękowych informacji o lokalizacji tych elementów.
- Zapewnienia odpowiedniego dostępu do wind i schodów ruchomych, w tym ich wyposażenie w dźwiękowe informacje o kierunku ruchu i poziomach pięter.
- Wyznaczenia jednoznacznych i łatwych do zauważenia przycisków, a także prostych w obsłudze urządzeń, np. biletomatów przy wejściach do budynków.
- Odpowiedniego oznakowania schodów ruchomych, z uwzględnieniem kierunku ich ruchu, a także wyposażenia w ochronne barierki dla bezpieczeństwa użytkowników. 10. Zapewnienia odpowiedniej szerokości drzwi wejściowych, korytarzy oraz przestrzeni użytkowych na dworcu, pozbawionych przeszkód poziomych i pionowych.
- Zapewnienia odpowiedniej ilości sanitariatów, dostępnych na poziomie najczęściej użytkowanych przez podróżnych, najlepiej sąsiadujących z przejściem dla pieszych.
Współpraca z doświadczonymi producentami jest gwarantem stworzenia bezpiecznego, estetycznego dworca kolejowego dostosowanego do potrzeb wszystkich podróżnych.
Ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących marki DASAG: polska jakość doceniana w Europie
Producentem wysokiej jakości, cenionych w całej Europie ścieżek dotykowych, jest firma Dasag, która od lat specjalizuje się w produkcji systemów oznakowania dla niewidomych i niedowidzących. Spółka Probet-Dasag od 30 lat doskonali produkcję betonu szlachetnego, kontynuując tym samym blisko 150 tradycję niemieckiej firmy Dasag. Obecnie Probet-Dasag jest w 100 procentach spółką z kapitałem polskim, jednak prowadzi działalność handlową również w Niemczech. Wysoka jakość dostarczanych rozwiązań, w tym systemów oznakowania dla niewidomych i niedowidzących doceniana jest przez architektów i inżynierów projektujących międzynarodowe dworce.
Ścieżki dotykowe dla niewidomych Probet-Dasag można znaleźć na wielu stacjach kolejowych w Europie, w tym w takich miastach jak Stuttgart, Hamburg, Berlin. W Polsce rozwiązania Dasag zastosowano m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Solcu Kujawskim, Starachowicach, Częstochowie, Krakowie, Opocznie oraz Łodzi. DASAG jest realizatorem także całych linii kolejowych, czego przykładem jest np. trasa kolejowa e59 relacji Poznań-Szczecin.
Dlaczego warto zastosować rozwiązania DASAG na stacjach kolejowych? Przede wszystkim firma ta oferuje wysokiej jakości produkty, które zostały przetestowane w europejskich warunkach. Płyty prowadzące i ostrzegawcze, a także inne elementy przestrzennego oznakowania dla niewidomych i niedowidzących wykonane z betonu są trwałe, estetyczne i w pełni kompatybilne ze stosowanymi na dworcach rozwiązaniami technicznymi. Dasag oferuje także wsparcie i doradztwo w zakresie projektowania przestrzeni publicznej.
Profesjonalizm marki Dasag potwierdzony jest przez fakt, iż producent został partnerem konkursu „Dworzec Roku”, organizowanego przez Fundację „Pro Kolej” i Fundację Grupy PKP. Obiekty użyteczności publicznej, w których stosuje się rozwiązania producenta są wysoko oceniane zarówno przez specjalistów, jak i osoby praktycznie wykorzystujące systemy dostarczane przez Dasag: osoby niewidzące, niedowidzące i ich opiekunów.
Podsumowując, oznakowania dla niewidomych w obiektach użyteczności publicznej to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów prawa, ale przede wszystkim kwestia dbałości o potrzeby osób z niepełnosprawnościami wzroku.
Zastosowanie specjalistycznych rozwiązań, takich jak ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących, mapy wypukłe czy oznakowania Braille’a, umożliwiają osobom z niepełnosprawnością wzroku swobodne poruszanie się po terenie stacji oraz dostęp do potrzebnych informacji. Firma DASAG to lider w dziedzinie produkcji oznakowania poziomego dla niewidomych i niedowidzących, które może być zastosowane na stacjach kolejowych i w innych miejscach użyteczności publicznej. Oferuje najwyższej jakości produkty, wsparcie i doradztwo w zakresie wyboru odpowiednich elementów do zaprojektowania inkluzywnej i bezpiecznej przestrzeni publicznej. Warto korzystać z rozwiązań Dasag, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort wszystkim pasażerom korzystającym z transportu kolejowego.
Więcej informacji na stronie DASAG