Partnerzy portalu

Oznakowania dla niewidomych i niedowidzących – kolej dostępna dla każdego

Dla architektów przestrzeni publicznych największym wyzwaniem jest stworzenie projektu zarówno estetycznego, jak i funkcjonalnego. W przypadku tworzenia planów dworców kolejowych jest to krytyczny wymóg.

Miejsca te muszą zapewniać bezpieczeństwo także osobom z niepełnosprawnościami. Ścieżki dotykowe dla niewidomych i różnego rodzaju oznaczenia taktylne są niezbędną pomocą ułatwiającą nawigowanie w przestrzeni. Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • jakie są rodzaje oznakowania dla niewidomych
  • w jaki sposób adaptować je do planów dworców kolejowych
  • jakie normy powinny spełniać oznakowania dla niewidomych.

Ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących jako element spójnego systemu oznakowania

Ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących to specjalnie zaprojektowane elementy z wypukłościami, które umożliwiają osobom niewidzącym dotarcie do celu. Mogą one być wykonane z różnych materiałów, jednak najlepiej sprawdzają się takie, które w dotyku są dobrze wyczuwalne i odporne na działanie czynników zewnętrznych: tworzywo sztuczne, metal, kamień czy beton. Takie elementy posiadają wyraźnie zaznaczone brzegi z wykorzystaniem wizualnych linii prowadzących, mogą być także podświetlane odpowiednimi kolorami. Pozwala to na swobodną orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym.

Oznakowania dla niewidomych i niedowidzących mogą mieć formę nie tylko poziomą, ale i wertykalną. Zalicza się do nich kontrastowe pasy na krawężnikach, schodach i poręczach. Podkreślają one pola uwagi, które są istotne dla podróżnych niewidzących i niedowidzących.

Projektanci tworzący plany dla przestrzeni publicznej powinni dokładnie zapoznać się z dostępnymi formami oznaczeń dla niewidomych. Dzięki temu możliwe jest stworzenie spójnego systemu oznakowania, który ułatwia orientację i przemieszczanie się w przestrzeni publicznej osobom niewidomym i słabowidzącym.

Normy oznaczeń dla niewidomych: niezbędnik architekta

Normy oznaczeń dla niewidomych i niedowidzących to ważny element tworzenia bezpiecznych i dostępnych dla wszystkich przestrzeni publicznych. W Polsce istnieją precyzyjne wytyczne, określające wymiary, kolory i kształty oznaczeń takie jak ścieżki, znaki ostrzegawcze, linie prowadzące czy oznaczenia drzwi i wind dla osób niewidomych i niedowidzących. Wytyczne obejmują zarówno oznaczenia poziome, jak i pionowe i świetlne.

Jednolite standardy określone są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. oraz Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 czerwca 2018 r. Dodatkowo przy budowie obiektów dworcowych obowiązuje stosowanie się do instrukcji PKP PLK ՄPolskie Linie Kolejowe S.A.), zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 roku. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, są zatem regulowane prawnie i niespełnienie ich może prowadzić do zablokowania realizacji inwestycji. Korzystanie z rozwiązań doświadczonych i sprawdzonych producentów takich jak DASAG zapewnia zgodność z normą DIN 32984 dotyczącą płyt wskaźnikowych i powyższymi Rozporządzeniami oraz umożliwia estetyczne zaprojektowanie przestrzeni.

Jednocześnie projektując przestrzeń dworca kolejowego należy mieć na uwadze, że oznakowania dla niewidomych powinny być umieszczone w taki sposób, aby nie utrudniały poruszania się innych osób. Dlatego należy przemyśleć ich umiejscowienie i rodzaj: dotyczy to także ścieżek dotykowych dla niewidomych i niedowidzących. DASAG precyzyjnie określa w specyfikacji technicznej, bazującej na Rozporządzeniach Ministra Infrastruktury, w którym miejscu peronu i dworca powinny znaleźć się stosowne elementy z wypukłościami. Ich kształt i faktura nie przeszkadzają w przemieszczaniu się np. wózkiem inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym. Nie wpływają także na komfort użytkowania walizek na kółkach.

Wymieniając rodzaje oznakowań dla niewidomych należy pamiętać również o takich rozwiązaniach jak wypukłe mapy i komunikaty w alfabecie Braille’a, a także sygnalizację dźwiękową i świetlną dostosowaną do potrzeb osób przemieszczających się z użyciem białej laski.

Jak projektować inkluzywne dla niewidomych dworce kolejowe?

Tworzenie przestrzeni na dworcach kolejowych z myślą o osobach niewidzących, niedowidzących i słabowidzących wymaga:

  • Stosowania oznakowania dla niewidomych, takiego jak płytki z wypukłościami na ścieżkach, krawężnikach i schodach oraz odpowiednich piktogramów na tablicach informacyjnych.
  • Stosowania wyrazistych oznakowań na peronach, ze szczególnym uwzględnieniem płyt krawędziowych odznaczających się kolorystyką i fakturą wyczuwalną przez obuwie.
  • Ułatwienia dostępu do peronów poprzez wyznaczenie jednoznacznych i łatwych do zauważenia ścieżek dla niewidomych i niedowidzących prowadzących na miejsce, a także instalację dźwiękowych systemów informacyjnych.
  • Zapewnienia odpowiedniej ilość i jakości oświetlenia, które pozwoli osobom z dysfunkcją wzroku lepiej orientować się na terenie dworca.
  • Upewnienia się, że przestrzeń między peronami i pociągami jest odpowiednio zabezpieczona, a poręcze i uchwyty są łatwe do wypatrzenia i uchwycenia.
  • Wyposażenia przestrzeni rekreacyjnej w płytki z wypukłościami umożliwiające osobom niewidomym dotarcie do ławek i stołów, a także zapewnienia dźwiękowych informacji o lokalizacji tych elementów.
  • Zapewnienia odpowiedniego dostępu do wind i schodów ruchomych, w tym ich wyposażenie w dźwiękowe informacje o kierunku ruchu i poziomach pięter.
  • Wyznaczenia jednoznacznych i łatwych do zauważenia przycisków, a także prostych w obsłudze urządzeń, np. biletomatów przy wejściach do budynków.
  • Odpowiedniego oznakowania schodów ruchomych, z uwzględnieniem kierunku ich ruchu, a także wyposażenia w ochronne barierki dla bezpieczeństwa użytkowników. 10. Zapewnienia odpowiedniej szerokości drzwi wejściowych, korytarzy oraz przestrzeni użytkowych na dworcu, pozbawionych przeszkód poziomych i pionowych.
  • Zapewnienia odpowiedniej ilości sanitariatów, dostępnych na poziomie najczęściej użytkowanych przez podróżnych, najlepiej sąsiadujących z przejściem dla pieszych.

Współpraca z doświadczonymi producentami jest gwarantem stworzenia bezpiecznego, estetycznego dworca kolejowego dostosowanego do potrzeb wszystkich podróżnych.

Ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących marki DASAG: polska jakość doceniana w Europie

Producentem wysokiej jakości, cenionych w całej Europie ścieżek dotykowych, jest firma Dasag, która od lat specjalizuje się w produkcji systemów oznakowania dla niewidomych i niedowidzących. Spółka Probet-Dasag od 30 lat doskonali produkcję betonu szlachetnego, kontynuując tym samym blisko 150 tradycję niemieckiej firmy Dasag. Obecnie Probet-Dasag jest w 100 procentach spółką z kapitałem polskim, jednak prowadzi działalność handlową również w Niemczech. Wysoka jakość dostarczanych rozwiązań, w tym systemów oznakowania dla niewidomych i niedowidzących doceniana jest przez architektów i inżynierów projektujących międzynarodowe dworce.

Ścieżki dotykowe dla niewidomych Probet-Dasag można znaleźć na wielu stacjach kolejowych w Europie, w tym w takich miastach jak Stuttgart, Hamburg, Berlin. W Polsce rozwiązania Dasag zastosowano m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Solcu Kujawskim, Starachowicach, Częstochowie, Krakowie, Opocznie oraz Łodzi. DASAG jest realizatorem także całych linii kolejowych, czego przykładem jest np. trasa kolejowa e59 relacji Poznań-Szczecin.

Dlaczego warto zastosować rozwiązania DASAG na stacjach kolejowych? Przede wszystkim firma ta oferuje wysokiej jakości produkty, które zostały przetestowane w europejskich warunkach. Płyty prowadzące i ostrzegawcze, a także inne elementy przestrzennego oznakowania dla niewidomych i niedowidzących wykonane z betonu są trwałe, estetyczne i w pełni kompatybilne ze stosowanymi na dworcach rozwiązaniami technicznymi. Dasag oferuje także wsparcie i doradztwo w zakresie projektowania przestrzeni publicznej.

Profesjonalizm marki Dasag potwierdzony jest przez fakt, iż producent został partnerem konkursu „Dworzec Roku”, organizowanego przez Fundację „Pro Kolej” i Fundację Grupy PKP. Obiekty użyteczności publicznej, w których stosuje się rozwiązania producenta są wysoko oceniane zarówno przez specjalistów, jak i osoby praktycznie wykorzystujące systemy dostarczane przez Dasag: osoby niewidzące, niedowidzące i ich opiekunów.

Podsumowując, oznakowania dla niewidomych w obiektach użyteczności publicznej to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów prawa, ale przede wszystkim kwestia dbałości o potrzeby osób z niepełnosprawnościami wzroku.

Zastosowanie specjalistycznych rozwiązań, takich jak ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących, mapy wypukłe czy oznakowania Braille’a, umożliwiają osobom z niepełnosprawnością wzroku swobodne poruszanie się po terenie stacji oraz dostęp do potrzebnych informacji. Firma DASAG to lider w dziedzinie produkcji oznakowania poziomego dla niewidomych i niedowidzących, które może być zastosowane na stacjach kolejowych i w innych miejscach użyteczności publicznej. Oferuje najwyższej jakości produkty, wsparcie i doradztwo w zakresie wyboru odpowiednich elementów do zaprojektowania inkluzywnej i bezpiecznej przestrzeni publicznej. Warto korzystać z rozwiązań Dasag, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort wszystkim pasażerom korzystającym z transportu kolejowego.

Więcej informacji na stronie DASAG

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close