Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W poszukiwaniu znaków odbicia w światowym handlu

Dział badawczy Światowej Organizacji Handlu (WTO) potwierdził trend, który linie kontenerowe i spedytorzy obserwują na głównych szlakach handlowych od końca ubiegłego roku. Wskazuje on, że istnieją wczesne oznaki potencjalnego odbicia w światowym handlu, a w ślad za tym – możliwego ożywienia w przewozach towarów.  Na razie różne indeksy nie potwierdzają tego, choć ich notowania poprawiają się i to właśnie ma sugerować możliwe przełamanie. 

Rzeczywistość odzwierciedla na przykład wskaźnik przepustowości portów kontenerowych WTO. Ma on wartość 89 pkt. (poniżej trendu bazowego wynoszącego 100), czyli prawie tak małą, jak w połowie 2020 r., kiedy pandemia pociągnęła za sobą spadek aktywności gospodarczej.  Są jednak oznaki możliwego jego „odrodzenia”.  Według WTO przepustowość kontenerów w chińskich portach rośnie, podobnie jak wolumen nowych zamówień eksportowych. „Indeks zamówień eksportowych (97,4 pkt.) pozostaje poniżej trendu, ale rośnie, co wskazuje na możliwą poprawę koniunktury w najbliższej przyszłości” – stwierdził zespół WTO.

Trend ten potwierdza też Drewry Container Port Throughput Index, oparty na danych z ponad 340 portów (mają ponad 80 proc. udziału w globalnych przeładunkach). Wartość tego indeksu osłabła w lutym o 3 proc. miesiąc/miesiąca, a w grudniu o 0,7 proc. rok/roku. Ale porty chińskie notowały, jako jedyne, wzrosty przeładunków – Drewry Greater China Port Throughput Index w grudniu był o 8,1 proc. wyższy r/r. Podobny indeks regionalny dla portów w Ameryce Północnej zmalał w grudniu o 11,4 proc. r/r, w mniejszym stopniu spadki przeładunków odnotowało też „większość głównych portów europejskich”, stwierdza Drewry.

Barometr wymiany towarowej

Według WTO, w czwartym kwartale ub. roku spowolniło tempo wzrostu światowego handlu towarami, „a trend ten wydaje się na razie utrzymywać”, podano w komunikacie. Zarazem zaznaczono, że „istnieją pewne wczesne oznaki możliwego zwrotu”. Barometr handlu towarami WTO, mierzący aktywność wymiany towarowej na świecie, spadł z ponadprzeciętnych 102 punktów w lipcu 2022 r. do 92 punktów w marcu 2023 r., czyli z kolei „poniżej średniej wieloletniej”. Odzwierciedla on zawirowania wywołane pandemią Covid-19, która spowodowała gwałtowny spadek handlu na początku 2020 r., a następnie wzrost do bezprecedensowego poziomu w latach 2021-22.  Spowolnienie handlu kontenerowego jest wyraźnie widoczne w głównych bramach handlowych, takich jak bliźniacze porty Los Angeles / Long Beach, które były mocno zatłoczone na początku 2022 r., ale dziś działają normalnie. 

Inne oznaki przełamania

Inni analitycy widzą oznaki zwrotu w bardziej niejasnym zestawie danych o… lokalizacji bezczynnych kontenerowców. Ponieważ popyt na transport kontenerowy na głównych szlakach handlowych wschód-zachód zaczął maleć w drugiej połowie ub.r., a na rynek napływają nowe kontenerowce pogłębiając nierównowagę rynkową, armatorzy kotwiczą dużo statków w oczekiwaniu na lepsze czasy. Poddawane są one albo naprawom lub modernizacji, albo w przypadku najstarszych i najmniej dochodowych jednostek – są sprzedawane na złom. Jednak gros z kontenerowców po prostu stoi na kotwicy.

I właśnie lokalizacja kotwicowiska może dostarczyć cennych wskazówek. Według Drewry’ego w lutym br. około 4 procent światowej pojemności kontenerowców była bezczynna, z czego największa ich część czeka tuż przy Chinach. „Czekają na odbicie koniunktury, która potencjalnie nadchodzi. Być może te statki będą powoli aktywowane, chociaż zapewne zajmie to jeszcze kilka miesięcy” – powiedział Frank Andersen, szef na region Azji w firmie Shipfix, dostawcy danych morskich, w rozmowie z dziennikarzem agencji Bloomberg. 

Na powrót koniunktury wskazują ponoć także dane z rynku czarteru statków. Okazuje się, że pomimo spadku popytu na ładunki, linie kontenerowe nadal podpisują nowe umowy. Nie tylko z tego powodu, że stawki czarterowe są dalekie od szczytowego poziomu, kiedy nawet za mały kontenerowiec żądano 200 000 USD dziennie w umowach na trzy miesiące. „Stawki czarterowe stabilizują się powyżej historycznych poziomów” – powiedział Moritz Furhmann, dyrektor finansowy notowanej na giełdzie w Oslo MPC Containers

Indeks Harpex, który mierzy te stawki dla różnych rozmiarów statków, wyniósł w piątek 1059 punktów. To spadek o 77 proc. w stosunku do najwyższego poziomu w marcu 2022 r., ale tempo spadku zmniejszyło się w tym roku, a indeks ustabilizował się w ostatnich tygodniach. Działalność czarterowa nie jest jednak równomiernie rozłożona. Prawie wszystkie z nich to średnie i mniejsze kategorie kontenerowców, o pojemności do ok. 10 tys. TEU. Dlatego, że prawie wszystkie większe statki podlegają wieloletnim czarterom podpisanym podczas boomu, a umowy te nie wygasną w tym roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close