Partnerzy portalu

Rośnie znaczenie nowych kierunków połączeń intermodalnych w Europie Środkowej

Pozycja Polski na międzynarodowych korytarzach transportowych zmieniła się w ostatnich latach. Wzrosło znaczenie korytarza północ — południe i odbudowane zostały przewozy kolejowe z i do Ukrainy. Jednak tradycyjny szlak wschód — zachód ciągle pozostaje istotny dla branży intermodalnej — wynika z debaty otwierającej konferencję Systemy Kolejowe — Forum Intermodalne, która odbywa się w Wiśle.  

— Wojna i pandemia wpłynęły na poszukiwanie krótszych łańcuchów dostaw. Rosja zaczęła bardziej skupiać się na kierunku południowym i wschodnim. Wzrosło również zainteresowanie Korytarzem Środkowym. Obecnie trwają analizy na ile może być konkurencyjny, a kraje przez które przechodzi ten szlak chcą podwojenia jego przepustowości. Przed Polską ciekawe perspektywy otworzą się kiedy zakończy się wojna i Ukraina zostanie włączona w sieć korytarzy TEN-T. Ponadto cały czas biznes będzie zainteresowany północnym Nowym Jedwabnym Szlakiem. Mimo że, po wybuchu wojny zmniejszyły się przewozy intermodalne na tym korytarzu, a część operatorów uruchomiła pilotażowe pociągi na korytarzu Transkaspijskim, to z analiz wynika jednak że szlak przez Małaszewicze jest 3 razy bardziej konkurencyjny — powiedział Mirosław Antonowicz przewodniczący Organizacji Współpracy Kolei.

Koleje dużych prędkości

Dużym impulsem dla rozwoju zarówno pasażerskich jak i intermodalnych połączeń kolejowych będzie budowa nowych magistral kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny prowadzi przygotowania do budowy linii szybkich prędkości, które połączą Warszawę nie tylko z polskimi miastami takimi jak Wrocław, czy Gdańsk, ale również z Pragą i Berlinem. W tym drugim przypadku nowa linia będzie prowadzić przez Poznań, a dalej pociągi będą jechać obecną magistralą z prędkością 160 km/h.

— Linia E 20 na zachód od Poznania osiągnęła już swoje docelowe parametry i jeśli Polska i Niemce nie podejmą odpowiedniej decyzji, to nie powstanie tam linia dużych prędkości. Rozmawiamy także z Kolejami Ukraińskimi o perspektywach realizacji nowych linii kolejowych w kierunku Lwowa i Kijowa. Rozważamy też budowę nowej linii w kierunku południowego zachodu od Wrocławia. Zobaczymy czy studium wykonalności wskaże, że jest to opłacalny projekt. Trzeba też pamiętać, że wszystkie nowe linie przeznaczone będą nie tylko dla ruchu pasażerskiego ale też pociągów intermodalnych. Ruch towarowy w znaczącym stopniu poprawia opłacalność tych projektów — powiedział Marcel Klinowski, koordynator ds. działań na rzecz otoczenia inwestycji, członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nowe możliwości transportu intermodalnego pojawiają się na liniach łączących Polskę i Europę środkową z Północnym Adriatykiem. Jednym z popularnych kierunków jest Port Koper. — Uruchomiliśmy połączenie Koper — Gdańsk/Gdynia, które łączy rynki skandynawskie z Bliskim Wschodem i basenem Morza Śródziemnego. Obecnie połączenie to oferuje zdecydowanie krótszy transit time niż tradycyjna trasa morska. Z dużym zainteresowaniem przyglądamy się także Korytarzowi Południowemu. Indie szybko się rozwijają i chcą rywalizować z Chinami o pierwsze miejsce w światowym handlu. Na razie Korytarz Południowy ma słabe parametry ale dzięki inwestycjom już za kilka lat sytuacja ta może się zmienić — powiedział Dariusz Mierkiewicz, Business Development Manager for Poland & North Europ, Port Koper

— Indie są ciekawym kierunkiem, ale uważam że to Turcja zadecyduje o powodzeniu Korytarza Południoweg ze względu na swą rolę w gospodarce a także infrastrukturę. Natomiast na kierunku wschód — zachód po chwilowym zahamowaniu pojawiły się nowe połączenia. Rozwija się także kierunek północ — południe. Na przykład Finlandia musi szukać nowych tras transportowych. Polskie koleje przyjęły też wiele nowych ładunków z Ukrainy takich jak zboże, ale nie wiadomo, czy te przewozy będą utrzymane po zakończeniu wojny — zauważył Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Korytarze Solidarności

Zmiany w międzynarodowych połączeniach kolejowych wpłynęły też na działalność zarządcy infrastruktury. — Zmieniły się kierunki transportu, ale nie jest prawdą, że linie równoleżnikowe straciły na znaczeniu. Po wybuchu wojny w Ukrainie udrożniono linie kolejowe do granicy polsko-ukraińskiej. Przewozy towarowe wróciły do wcześniej praktycznie nieużywanych przejść w Medyce i Dorohusku. Kolej przewozi wiele nowych kategorii ładunków między Polską a Ukrainą — powiedział Grzegorz Kurdziel, członek zarządu, dyrektor ds. wsparcia operacyjnego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. 

Polska przygotowuje się do realizacji inwestycji infrastrukturalnych i intermodalnych, które będą dofinansowane z nowego budżetu UE. Inwestycje te muszą być planowane w perspektywie wielu lat, więc należy ostrożnie wyciągać wnioski z obecnych zawirowań na rynku.

— Prowadzimy stałe badania rynku. Co kwartał pytamy, w jakich kierunkach będą jeździły kontenery. Ciągle widoczne jest duże zainteresowanie przewozami na szlaku wschód — zachód. Inwestycje na granicy z Ukrainą wskazują, że równie ten kierunek będzie promowany. CUPT jest koordynatorem dwóch projektów w ramach Korytarzy Solidarności: drogowego i kolejowego które dotyczą właśnie połączeń z Ukrainą — powiedziała Sylwia Cieślak-Wilk p.o. zastępcy dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close