Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Koper pobił historyczne rekordy przeładunków w 2022 r.

Pomimo skomplikowanej sytuacji w światowym handlu Port Koper w ubiegłym roku osiągnął wyższe przychody i przeładował więcej towarów z wszystkich kategorii w 2022 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Słoweński port pobił w ubr. kilka rekordów. 

fot. Luka Koper

W ubr. Grupa Luka Koper osiągnęła 315,5 mln euro przychodów – o 37% więcej niż w 2021 r. Wzrost ten wynikał w dużej mierze z wyższych wpływów z opłat za magazynowanie oraz dłuższego przechowywania pełnych kontenerów na placach terminalowych w pierwszej połowie roku (średnio 7,6 dni wobec 5,5 dnia w 2021 r.). W drugiej połowie roku nastąpiła normalizacja tej sytuacji i wzrost przychodów z tego tytułu był mniejszy. Oprócz większych opłat magazynowych Port Koper osiagnął także wzrost przychodów dzięki większej produktywności i rosnącym przeładunkom. W efekcie wypracował 83,1 mln euro zysku EBIT (165% więcej niż z poprzednim roku). W tym samym czasie port poniósł także większe wydatki z powodu rosnących cen materiałów budowlanych i wyższych kosztów pracy. Pomimo tego udało się osiągnąć poprawę wyniku finansowego — zysk netto wyniósł 74,2 mln euro.

Rekordowe przeładunki

W czasie skomplikowanej sytuacji makroekonomicznej przeładunki w Porcie Koper wzrosły o 2,4 mln t i osiągnęły poziom 23,2 mln t. To więcej niż zakładał plan zarządu portu. Wzrosły przeładunki wszystkich kategorii towarów. Terminal Kontenerowy wykonał 1 017 788 TEU obrotów, czym pobił swój dotychczasowy rekord i stał się pierwszym terminalem w basenie Mroza Adriatyckiego, który przekroczył 1 mln TEU przeładunków w skali roku. Rekordowe obroty odnotował również Terminal Samochodowy, przez który przeładowano 801 036 pojazdów – o 7% więcej niż w 2021 r. 

Najwyższe historycznie wyniki przeładunków Port Koper osiągnął również w kategoriach general cargo, płyny i chemikalia, materiały suche. W tym ostatnim segmencie przeładunki wzrosły o 12% do poziomu 6,1 mln t. Największy wzrost zanotowano przeładunków soli, śruty sojowej i rudy aluminium. Obroty ładunków płynnych miały największą dynamikę wzrostu wynoszącą 39%, do czego przyczyniły się większe wolumeny produktów naftowych, paliw i chemikaliów. Natomiast w segmencie general cargo wzrost obrotów wyniósł 16% i dotyczył głównie produktów stalowych i materiałów budowlanych.

Z powodu utrudnień w ruchu na słoweńskiej sieci kolejowej zmniejszył się udział kolei w wywozie i dowozie towarów do Portu Koper z 58% w 2021 r do 54%, co jednak nadal jest jak na warunki europejskie wysokim poziomem zrównoważonego transportu w obsłudze tego portu.

50,8 mln euro na inwestycje

Słoweńcy kontynuują duże inwestycje w terminalach kontenerowym i samochodowym. Te dwa segmenty uznano za strategiczne dla rozwoju Portu. — W czerwcu ubiegłego roku zakończyliśmy jedną z największych inwestycji ostatnich lat – rozbudowę południowej części Pirsu 1, wyposażając ją w dwie nowe suwnice typu super post-panamax oraz trzy elektryczne suwnice RT). Ponadto na Pirsie 2 wybudowano nowy magazyn drobnicowy oraz kontynuowano budowę nowego Terminalu Samochodowego. Pod koniec roku rozpoczęliśmy zagospodarowanie tzw. obszaru kasety 5A, na którym do końca 2023 roku powstaną nowe powierzchnie składowania samochodów — napisano w komunikacie spółki Luka Koper. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close