Port Koper pobił historyczne rekordy przeładunków w 2022 r.
Pomimo skomplikowanej sytuacji w światowym handlu Port Koper w ubiegłym roku osiągnął wyższe przychody i przeładował więcej towarów z wszystkich kategorii w 2022 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Słoweński port pobił w ubr. kilka rekordów.

W ubr. Grupa Luka Koper osiągnęła 315,5 mln euro przychodów – o 37% więcej niż w 2021 r. Wzrost ten wynikał w dużej mierze z wyższych wpływów z opłat za magazynowanie oraz dłuższego przechowywania pełnych kontenerów na placach terminalowych w pierwszej połowie roku (średnio 7,6 dni wobec 5,5 dnia w 2021 r.). W drugiej połowie roku nastąpiła normalizacja tej sytuacji i wzrost przychodów z tego tytułu był mniejszy. Oprócz większych opłat magazynowych Port Koper osiagnął także wzrost przychodów dzięki większej produktywności i rosnącym przeładunkom. W efekcie wypracował 83,1 mln euro zysku EBIT (165% więcej niż z poprzednim roku). W tym samym czasie port poniósł także większe wydatki z powodu rosnących cen materiałów budowlanych i wyższych kosztów pracy. Pomimo tego udało się osiągnąć poprawę wyniku finansowego — zysk netto wyniósł 74,2 mln euro.
Rekordowe przeładunki
W czasie skomplikowanej sytuacji makroekonomicznej przeładunki w Porcie Koper wzrosły o 2,4 mln t i osiągnęły poziom 23,2 mln t. To więcej niż zakładał plan zarządu portu. Wzrosły przeładunki wszystkich kategorii towarów. Terminal Kontenerowy wykonał 1 017 788 TEU obrotów, czym pobił swój dotychczasowy rekord i stał się pierwszym terminalem w basenie Mroza Adriatyckiego, który przekroczył 1 mln TEU przeładunków w skali roku. Rekordowe obroty odnotował również Terminal Samochodowy, przez który przeładowano 801 036 pojazdów – o 7% więcej niż w 2021 r.
Najwyższe historycznie wyniki przeładunków Port Koper osiągnął również w kategoriach general cargo, płyny i chemikalia, materiały suche. W tym ostatnim segmencie przeładunki wzrosły o 12% do poziomu 6,1 mln t. Największy wzrost zanotowano przeładunków soli, śruty sojowej i rudy aluminium. Obroty ładunków płynnych miały największą dynamikę wzrostu wynoszącą 39%, do czego przyczyniły się większe wolumeny produktów naftowych, paliw i chemikaliów. Natomiast w segmencie general cargo wzrost obrotów wyniósł 16% i dotyczył głównie produktów stalowych i materiałów budowlanych.
Z powodu utrudnień w ruchu na słoweńskiej sieci kolejowej zmniejszył się udział kolei w wywozie i dowozie towarów do Portu Koper z 58% w 2021 r do 54%, co jednak nadal jest jak na warunki europejskie wysokim poziomem zrównoważonego transportu w obsłudze tego portu.
50,8 mln euro na inwestycje
Słoweńcy kontynuują duże inwestycje w terminalach kontenerowym i samochodowym. Te dwa segmenty uznano za strategiczne dla rozwoju Portu. — W czerwcu ubiegłego roku zakończyliśmy jedną z największych inwestycji ostatnich lat – rozbudowę południowej części Pirsu 1, wyposażając ją w dwie nowe suwnice typu super post-panamax oraz trzy elektryczne suwnice RT). Ponadto na Pirsie 2 wybudowano nowy magazyn drobnicowy oraz kontynuowano budowę nowego Terminalu Samochodowego. Pod koniec roku rozpoczęliśmy zagospodarowanie tzw. obszaru kasety 5A, na którym do końca 2023 roku powstaną nowe powierzchnie składowania samochodów — napisano w komunikacie spółki Luka Koper.