Partnerzy portalu

Szał wydatków inwestycyjnych na rynku kontenerowym

Dzięki ekstra zyskom osiągniętym w najbardziej dochodowych w historii żeglugi kontenerowej ostatnich trzech latach, najwięksi przewoźnicy oceaniczni budują nowe przyczółki w transportowe i logistyczne. Na lądzie i w powietrzu.

źródło: iStock

Mogą sobie pozwolić na realizację różnych strategii, a nawet odrobinę szaleństwa, które może przynieść całkiem dobre efekty w przyszłości. Także dlatego, że według wstępnych szacunków branża osiągnęła w 2022 roku 290 miliardów dolarów zysku operacyjnego i ma zarobić kolejne 150 miliardów w tym roku. 
Jednak strategie stojące za szaleństwem przejęć nie są jednolite u wszystkich przewoźników. 

Przejęcia i akwizycje

Mediterranean Shipping Company i CMA CGM zainwestowały w firmy w sąsiednich segmentów transportu. Ta pierwsza w grudniu sfinalizowała przejęcie – za 6,3 mld USD – Bollore Africa Logistics. Spółka ta, zasilona kapitałem, ma teraz w pełni uzasadnione podstawy, by zostać uznanym za lidera w międzynarodowej logistyce do/z Afryki. Zapewniać będzie też doradztwo i wsparcie międzynarodowe w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw na tamtym kontynencie.
W styczniu Hapag-Lloyd zadeklarował, że przejął 40 proc. udziałów w indyjskim dostawcy usług logistycznych, a we wrześniu ub.r. kupił 49 proc. udziałów we włoskim operatorze portowym Spinelli Group.
Cosco Shipping Holdings zainwestował 814 mln dolarów, aby przejąć 5,8 procent udziałów w chińskim państwowym konglomeracie rolnym COFCO.
Hapag-Lloyd stwierdził, że koncentruje się na inwestycjach terminalowych. 

Zarazem większość z tych m.in. przewoźników świadczy już usługi spedycji, co koliduje jednak w czystości tych usług dla klientów, a na co zwracała uwagę m.in. FIATA (Międzynarodowa Federacja Zrzeszeń Spedytorów) i Polska Izba Spedycji i Logistyki.

Rozbudowa floty

Gros największych przewoźników oceanicznych realizuje od dwu lat strategię rozbudowy floty kontenerowej. Np. portfel zamówień MSC opiewa na 124 statki o łącznej ładowności 1,7 mln TEU, co oznacza, że jego flota zwiększy się o ok. 38 proc. (według stanu z początku stycznia). Wysoki stosunek portfela zamówień do obecnej mocy operacyjnej ma też np. izraelski przewoźnik ZIM – 25 proc.
Korzystając z ekstra zysków, na rynek cargo lotniczego weszły też trzy największe na świecie linie żeglugi kontenerowej. Największą flotę ma francuska grupa CMA CGM Group (5 frachtowców Airbusów 330-200F i cztery 350F). Szwajcarska grupa MSC utworzyła spółkę lotniczą Atlas Air, mającą tylko jeden frachtowiec B777F, ale w tym roku odbierze trzy sztuki. Intensywnie inwestuje w swoją linię lotniczą cargo duński gigant żeglugowy Maersk, planując w tym roku uruchomić obsługę przewozów własnymi samolotami.

Inne strategie

Maersk jednak wyraźnie spasował z zakupami nowych statków i konsekwentnie realizuje przejęcia w celu zbudowania modelu kompleksowego integratora. Jak mówił na początku stycznia podczas swojej ostatniej konferencji wieloletni dyrektor generalny Maersk Soren, grupa zaprogramowała się m.in. na „zdobywaniu większych udziałów w portfelu wydatków logistycznych klientów”.

Maersk realizuje też całkiem wyraźnie ambitny cel osiągnięcia do 2040 r. zerowej emisji netto w całej firmie dzięki nowym technologiom, nowym statkom i ekologicznym paliwom. Jest to zatem strategia nie tyle nastawiona na pozyskanie „szybkich” przychodów i wysokiej dywidendy dla akcjonariuszy, lecz na zdobywanie przewagi w dłuższym terminie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close