MSC Biofuel Solution zredukuje emisje CO2 w transporcie kontenerowym MSC
Spółki DB Schenker i MSC podpisały ważną dla rynku umowę dotyczącą stosowania biopaliw w transporcie morskim. Wyznacza ona niewątpliwie nowe standardy dla innych przewoźników morskich i spedytorów, a przede wszystkim tych nadawców ładunków, którzy realizują strategię dekarbonizacji własnej działalności we wszystkich obszarach.

Szczególnie rośnie presja na dużych spedytorów, aby zajęli się redukcją emisji dwutlenku w żegludze morskiej, która do tej pory była w dużej mierze poza ich kontrolą. Choć niektóre linie żeglugowe od lat testują biopaliwa, to na niewielką skalę i nie w powiązaniu ze spedytorami. Skutkiem bezpośrednim umowy między DB Schenker a MSC będzie to, że „na początek” transportem morskim będzie można wysyłać z zerową emisją CO2 netto do ok. 30 000 standardowych kontenerów (TEU).
Założenia umowy
Umowa zakłada, że ładunki drobnicowe (LCL), pełne (FCL) i kontenery chłodnicze nadawane przez DB Schenker będą transportowane przez kontenerowce MSC. Te natomiast będą zużywać 12 000 ton komponentu biopaliwowego rocznie. Komponent biopaliwowy zostanie zmieszany w proporcji od 20 do 30 proc., co da ok. o 50 000 ton mieszanego biopaliwa. Umowa określa też, że stosowane będą certyfikowane, „zrównoważone” biopaliwa – czyli drugiej generacji. Pochodzą one ze zużytego oleju spożywczego, zamiast konwencjonalnego paliwa żeglugowego opartego na paliwach kopalnych.
Skutki dla nadawców
Ustalona w umowie ilość biopaliwa do spalania przez statki MSC wystarczy, aby do atmosfery nie trafiało 35 000 ton ekwiwalentu CO2 (CO2e) w całym łańcuchu produkcyjnym. Ten wolumen, adekwatnie do wsadu, będą mogli odliczyć od swojej emisji CO2 poszczególni uczestnicy transportu. Zatem umowa DB Schenker – MSC odróżnia się od innych inicjatyw kompensacji emisji CO2. Tamte koncentrują się bowiem na przyszłych redukcjach emisji, ale poza przemysłem żeglugowym.
Podobnie dzieje się już w transporcie powietrznym, gdy przewoźnik tankuje frachtowce zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Klienci mogą zarezerwować regularny transport o zerowej emisji netto i otrzymać roczny certyfikat redukcji emisji CO2 w swojej działalności. Inaczej też przedstawiając powyższe dane, transportem morskim MSC będzie można wysyłać z zerową emisją CO2 netto do ok. 30 000 standardowych kontenerów (TEU).
Biopaliwo w transporcie
Biopaliwo jest wyjątkowo dobrze postrzegane jako paliwo stosowane do dekarbonizacji transportu w okresie przejściowym, tj. opracowała pełnoskalowych, ekonomicznie korzystnych nowych technologii napędu. Drugiej generacji biopaliwo, znane również jako zaawansowane biopaliwo, zapewnia co najmniej 80 proc. redukcję emisji CO2e. Każda tona biopaliwa jest bunkrowana „dodatkowo” i mieszana z kopalnym paliwem zasadniczym, pozwalając na określonej wielkości redukcję CO2. Cały łańcuch dowodowy zmniejszania tych emisji jest weryfikowany niezależnie przez organizacje certyfikujące, a oszczędności emisji zapisywane na konto emitenta.