Grupa HHLA uczestniczy w pionierskim projekcie stacji bunkrowania statków wodorem
Gmina Helgoland zleciła HPC Hamburg Port Consulting (HPC), spółce zależnej Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), przeprowadzenie studium koncepcyjnego budowy stacji bunkrowania wodoru na niemieckiej wyspie. Badanie będzie wymagało od HPC zbadania komercyjnej i infrastrukturalnej przydatności wyspy Helgoland jako potencjalnej lokalizacji dostaw paliwa H2 dla ruchu żeglugowego na Morzu Północnym.
Kierując się międzynarodowymi wskazaniami w zakresie zrównoważonego rozwoju i wysiłkami na rzecz znacznego ograniczenia szkodliwych dla klimatu emisji dwutlenku węgla powodowanych przez żeglugę, właściciele statków chcą zasilać swoje statki paliwami alternatywnymi. Podczas gdy wykorzystanie kontenerowców napędzanych LNG stało się już standardem, rynek poszukuje odnawialnych alternatyw o długoterminowym potencjale. Obecne badania koncentrują się na napędach metanolem, amoniakiem i wodorem, które zastąpią konwencjonalne morskie oleje napędowe.
Aby statki o napędzie alternatywnym mogły być stosowane na dużą skalę, w portach musi być dostępna odpowiednia infrastruktura bunkrowa. Wyspa Helgoland jest odwiedzana w szczególności przez statki do transferu załogi (CTV), statki pasażerskie i badawcze oraz łodzie rekreacyjne. Jednocześnie w przyszłości na Helgolandzie będzie dostępny zielony wodór z projektu AquaPrimus.
„Biorąc pod uwagę dobrą dostępność zielonego wodoru na obszarze wyspy, chcielibyśmy zbadać, w jakim stopniu Helgoland może również niezawodnie zaopatrywać statki zawijające tam w przyszłości”, mówi Christoph Tewis, kierownik projektu w AquaCore oraz projekt TransHyDE Helgoland.
Badanie koncepcyjne przeprowadzone przez HPC obejmuje z jednej strony ocenę potencjału rynkowego paliw alternatywnych dla żeglugi wyspowej w celu oszacowania potencjalnego popytu. Następnie, biorąc pod uwagę lokalne warunki ramowe, zbadano różne koncepcje tankowania wodoru. Kolejnym celem jest zbadanie warunków i przesłanek ewentualnej lokalizacji stacji bunkrowania wodoru z uwzględnieniem odpowiednich planów zapewnienia logistyki dostaw paliwa. Oprócz oceny i rekomendacji takich planów, badanie obejmie wstępne szacunki niezbędnych inwestycji.