W 2023 r. spadną koszty najmu i światowa produkcja kontenerów
Zapotrzebowanie na usługi żeglugi kontenerowej spadło w ubr. o 0,6 doprowadzając do spadku stawek frachtu*. Skutki tej sytuacji oraz niepewność związana z wojną w Ukrainie i cenami paliw odbiją się na rynku najmu i produkcji kontenerów w 2023 r.

W 2022 r. produkcja nowych kontenerów spadła o 47% do poziomu 3,77 mln TEU. Analitycy Drewry spodziewają się, że 2023 rok będzie pod tym względem najgorszy w historii raportowania tych statystyk, a globalna produkcja kontenerów spadnie poniżej 700 tys. TEU. — Na rynku żeglugi kontenerowej dominuje ograniczanie pojemności przewozowej. Z tego powodu widzimy zmniejszenie produkcji kontenerów. Trzeba jednak pamiętać, że rok 2021 był pod tym względem wyjątkowy, kiedy rynek sprzętu transportowego był bardzo silny — skomentował John Fossey, analityk Drewry.
Globalna flota kontenerów w ubr. wzrosła o skromne 2% i osiągnęła poziom 50,9 mln TEU. W roku 2023 prognozowany jest spadek światowego zasoby kontenerów o 3%. Równocześnie analitycy prognozują, że większość sprzętu który w br. trafi na rynek zastąpi stare kontenery, które zostaną wycofane z obiegu. W poprzednich latach przewoźnicy z powodu dużego zapotrzebowania na usługi frachtowe oraz kongestii w portach nie wycofywali wiele starego sprzętu. Z tego powodu też w 2021 r. zaobserwowano pogorszenie dostępności sprzętu, która jednakże poprawiła się w drugiej połowie ubr.
Więcej LNG w kontenerach
— W 2021 r. wiele kontenerów było przetrzymywanych na terminalach. Sytuacja ta poprawiła się latem 2021 r. Od tego czasu znacząca liczba starych kontenerów została zastąpiona nowymi. W tym roku wiele jednostek zostanie wycofanych ale nie będzie zastąpionych nowymi. Widzimy jednak wzrost zapotrzebowania na kontenery chłodnicze i tank kontenery. W tym ostatnim segmencie duży wzrost zapotrzebowania wynika ze mian na rynku gazu ziemnego, którego skutkiem jest większy wolumen LNG transportowanego w tank kontenerach — wyjaśnił John Fossey.
W latach 2024 — 2026 produkcja kontenerów będzie się wg prognoz wahać w przedziale między 4 a 5,1 TEU. Ponadto w branży tej widoczny będzie reashoring, a część produkcji przeniesie się z Chin do Wietnamu i Indonezji. W poprzednich latach zmniejszył się odsetek kontenerów będących własnością firm leasingowych, a w br. spadnie do 49%. Spadek ten wynika z inwestycji przewoźników, którzy w poprzednich latach osiągali rekordowe zyski i pozyskali dużo gotówki, którą teraz wydają na zakupy sprzętu. Od przyszłego roku odsetek kontenerów należących do firm leasingowych znowu zacznie rosnąć.
Ceny nowych i używanych kontenerów spadły w 2022 r. Pod koniec ubr. ceny 40-stopowych kontenerów były o 45% niższe niż rok wcześniej. Drewry prognozuje, że ceny sprzętu będą dalej spadać przez 6-9 miesięcy 2023 r. po czym zaczną rosnąć. Chińscy producenci będą ograniczać swoje możliwości produkcyjne, aby zahamować spadek cen. Ceny kontenerów chłodniczych i tank kontenerów nie spadają tak szybko jak jednostek „suchych”. Przewoźników może ucieszyć fakt, że w 2023 r. prognozowany jest też spadek cen najmu kontenerów.
*szacunek Drewry na podstawie wielkości przeładunków w portach