Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W 2023 r. spadną koszty najmu i światowa produkcja kontenerów

Zapotrzebowanie na usługi żeglugi kontenerowej spadło w ubr. o 0,6 doprowadzając do spadku stawek frachtu*. Skutki tej sytuacji oraz niepewność związana z wojną w Ukrainie i cenami paliw odbiją się na rynku najmu i produkcji kontenerów w 2023 r. 

W 2022 r. produkcja nowych kontenerów spadła o 47% do poziomu 3,77 mln TEU. Analitycy Drewry spodziewają się, że 2023 rok będzie pod tym względem najgorszy w historii raportowania tych statystyk, a globalna produkcja kontenerów spadnie poniżej 700 tys. TEU. — Na rynku żeglugi kontenerowej dominuje ograniczanie pojemności przewozowej. Z tego powodu widzimy zmniejszenie produkcji kontenerów. Trzeba jednak pamiętać, że rok 2021 był pod tym względem wyjątkowy, kiedy rynek sprzętu transportowego był bardzo silny — skomentował John Fossey, analityk Drewry.

Globalna flota kontenerów w ubr. wzrosła o skromne 2% i osiągnęła poziom 50,9 mln TEU. W roku 2023 prognozowany jest spadek światowego zasoby kontenerów o 3%. Równocześnie analitycy prognozują, że większość sprzętu który w br. trafi na rynek zastąpi stare kontenery, które zostaną wycofane z obiegu. W poprzednich latach przewoźnicy z powodu dużego zapotrzebowania na usługi frachtowe oraz kongestii w portach nie wycofywali wiele starego sprzętu. Z tego powodu też w 2021 r. zaobserwowano pogorszenie dostępności sprzętu, która jednakże poprawiła się w drugiej połowie ubr. 

Więcej LNG w kontenerach

— W 2021 r. wiele kontenerów było przetrzymywanych na terminalach. Sytuacja ta poprawiła się latem 2021 r. Od tego czasu znacząca liczba starych kontenerów została zastąpiona nowymi. W tym roku wiele jednostek zostanie wycofanych ale nie będzie zastąpionych nowymi. Widzimy jednak wzrost zapotrzebowania na kontenery chłodnicze i tank kontenery. W tym ostatnim segmencie duży wzrost zapotrzebowania wynika ze mian na rynku gazu ziemnego, którego skutkiem jest większy wolumen LNG transportowanego w tank kontenerach — wyjaśnił John Fossey.

W latach 2024 — 2026 produkcja kontenerów będzie się wg prognoz wahać w przedziale między 4 a 5,1 TEU. Ponadto w branży tej widoczny będzie reashoring, a część produkcji przeniesie się z Chin do Wietnamu i Indonezji. W poprzednich latach zmniejszył się odsetek kontenerów będących własnością firm leasingowych, a w br. spadnie do 49%. Spadek ten wynika z inwestycji przewoźników, którzy w poprzednich latach osiągali rekordowe zyski i pozyskali dużo gotówki, którą teraz wydają na zakupy sprzętu. Od przyszłego roku odsetek kontenerów należących do firm leasingowych znowu zacznie rosnąć. 

Ceny nowych i używanych kontenerów spadły w 2022 r. Pod koniec ubr. ceny 40-stopowych kontenerów były o 45% niższe niż rok wcześniej. Drewry prognozuje, że ceny sprzętu będą dalej spadać przez 6-9 miesięcy 2023 r. po czym zaczną rosnąć. Chińscy producenci będą ograniczać swoje możliwości produkcyjne, aby zahamować spadek cen. Ceny kontenerów chłodniczych i tank kontenerów nie spadają tak szybko jak jednostek „suchych”. Przewoźników może ucieszyć fakt, że w 2023 r. prognozowany jest też spadek cen najmu kontenerów. 

*szacunek Drewry na podstawie wielkości przeładunków w portach

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close