Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Skąd szaleństwo w zakupach nowych kontenerowców?

Zamówienia na nowe kontenerowce sypią się jak z rękawa, choć zamawiający muszą się liczyć z tym, że pogłębi to nierównowagę rynkową. Od połowy ub.r. występuje nadmierna podaży mocy przewozowych nad popytem na transport, co uderza w interesy przewoźników, gdyż skutkuje spadkiem stawek frachtu. W tym „szaleństwie” zakupów jest jednak sens i metoda.

fot. Pixabay

Po pierwsze, branża ta – podobnie jak np. sam przemysł stoczniowy – przechodzą restrukturyzację, odkładaną z powodów finansowych w „złych latach” przed pandemią. Przygotowują się do nowych przepisów zaostrzających normy dopuszczalnej emisji spalin w transporcie morskim oraz do oczekiwań wielu klientów żądających, by transport ten miał jak najmniejszy ślad węglowy, co oni mogą odnotować w swoich sprawozdaniach o realizacji celów ESG.

Po drugie,  poprawiła się łatwość finansowania zakupów statków lub ich leasingu przez firmy nie będące operatorami. Np. koszt wynajęcia kontenerowców klasy VHSS (mniejszych niż neopanamaksy) w styczniu był o ponad 70 proc. tańszy niż rok temu (za kontenerowiec o pojemności 4250 TEU wynosił 24 265 USD/dzień, dane Banchero Costa). Po trzecie, przewoźnicy szukają dobrej lokaty wysokich zysków, osiągniętych w ostatnich trzech latach.

Najnowsze zamówienia

W końcu stycznia MSC, największy na świecie armator pod względem pojemności floty  kontenerowej, zamówił w chińskiej stoczni Dalian Shipbuilding Industry sześciu dwupaliwowych kontenerowców, w tym z napędem LNG. Każdy z nich będzie miał pojemność 16 tys. TEU. Wartość kontraktu wynosi 1,2 mld dol., czyli po 200 mln dolarów za sztukę, wynika z analizy maklera stoczniowego Allied Shipbroking.

Stocznia Dalian podkreśliła, że wspólnie z armatorem ustaliła plan możliwej w przyszłości konwersji na „przyszłościowy” napęd z użyciem amoniaku (zamienianego na wodór). A Według Alphaliner, portfel zamówień MSC opiewa obecnie na 72 statki o łącznej pojemności 1,1 mln TEU. W końcu 2022 r. jego flota wynosiła 4,6 mln TEU.

Na początku lutego trzeci największy przewoźnik, CMA CGM zamówił w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries 12 kontenerowców zabierających po 13 tys. TEU. Wszystkie będą miały napęd na metanol, w przeciwieństwie do bardziej powszechnej opcji paliwa – LNG. Łączna kwota zamówienia tych statków wynosi 2,05 mld USD. Pierwszych sześć jednostek ma być dostarczonych w 2025 r., a pozostałych w 2026 r.

Restrukturyzacja

Już w ubiegłym roku wzrosła liczba zamówionych nowych kontenerowców z systemami dwupaliwowymi. VesselsValue informuje, że w latach 2020 – 2021 zamówienia na takie statki wzrosły czterokrotnie, ich liczbę szacował na 555 jednostek. Z kolei Clarkson Research obliczył, że w 2021 r. zamówiono kontenerowców o łącznej zdolności przewozu 4,2 mln TEU. Prawie jedna trzecia wszystkich zamówionych statków miała napęd dualny, w tym LNG.

Na tym polega m.in. restrukturyzacja floty kontenerowej, umożliwiającej przygotowanie się ich właścicieli do nowych wymagań klimatycznych. Nowe statki zamówione rok – dwa lata temu zaczynają być wprowadzane do eksploatacji począwszy od tego roku. Proces restrukturyzacji być może osłabnie, ponieważ niektórzy przewoźnicy zdecydowali się przesunąć termin odbioru statków, z powodu pogłębiającej się nierównowagi rynkowej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close