Freightliner i ONE uruchomili w Wielkiej Brytanii pociąg zasilany biopaliwem
Freightliner we współpracy z Ocean Network Express (ONE) uruchomił pierwsze połączenie kolejowe w Wielkiej Brytanii, które wykorzystywać będzie lokomotywy z napędem spalinowym zasilane biopaliwem GD+. W ten sposób zmniejszony zostanie ślad węglowy pociągów towarowych na niezelektryfikowanych liniach kolejowych.
Nowa usługa intermodalna łączy Southampton z Crewe a pierwszy pociąg wyruszył na trasę 17 stycznia. Z Crewe w dalszą drogę do terminalu Freightliner w Coatbridge w Szkocji pociąg ciągnięty jest lokomotywą elektryczną. ONE zakupił paliwo GD+ czyli rodzaj hydrorafinowanego oleju roślinnego wytwarzanego z odpadków, który będzie wykorzystywany zamiast oleju napędowego w lokomotywach spalinowych.
GD+ uważany jest za paliwo zrównoważone i rodzaj energii odnawialnej, gdyż pozwala obniżyć emisje CO2 oraz związków azotu i pyłu zawieszonego. Dzięki zastosowaniu biopaliwa emisja CO2 pociągu pokonującego liczącą 700 km trasę z południowej Anglii do Szkocji zmniejszy się o 92%. Paliwa alternatywne mają duże znaczenie dla organizowania zrównoważonych usług transportu towarowego w Wielkiej Brytanii, gdyż tylko 38% linii kolejowych w tym kraju jest zelektryfikowanych.
Pociągi z biopaliwem
— To ekscytujący i znaczący krok naprzód w dostarczaniu znaczących korzyści środowiskowych dla brytyjskiego kolejowego transportu towarowego i cieszymy się, że możemy współpracować z ONE, aby tak się stało. Jesteśmy liderem branży kolejowych przewozów towarowych w Wielkiej Brytanii, jeśli chodzi o dostarczanie korzyści z dekarbonizacji, a ta inicjatywa jest kolejnym dowodem naszego zaangażowania w bardziej ekologiczną przyszłość brytyjskiego kolejowego transportu towarowego poprzez zaangażowane partnerstwa z klientami. Będziemy nadal inwestować i przodować w tym krytycznym obszarze dekarbonizacji — powiedział Andrew Daly, dyrektor handlowy Freightliner.
Łańcuch dostaw paliwa GD+ jest kontrolowany przez niezależne organizacje, które weryfikują skąd pochodzą surowce do produkcji biopaliwa. Olej GD+ został przetestowany już do zasilania różnego rodzaju silników lokomotyw, samochodów ciężarowych i statków, a wyniki testów wskazują na znaczną redukcję emisji spalin dzięki zastosowaniu tego rozwiązania. Nowe połączenie ONE i Freightliner jest pierwszym w Wielkiej Brytanii wykorzystującym lokomotywy zasilane biopaliwem.
Czytaj też: Freightliner PL wynajmie nową lokomotywę Siemens Vectron od Cargounit