Partnerzy portalu

Dobry czas na kupno statku, ale raczej nie kontenerowca

Największy armator kontenerowy, Mediterranean Shipping Company (MSC) z siedzibą w Genewie, przygotowując się do życia poza sojuszem 2M, nadal wzmacnia flotę. Sprzyja mu sytuacja na rynku finansowym. Według analiz, ten rok zapowiada się jako najlepszy od lat dla tych właścicieli statków, którzy chcą je kupić. Ale jak się też okazuje, bankowcy w różny sposób oceniają kondycję spółek żeglugowych z poszczególnych sektorów transportu morskiego.

fot. Pixabay

Szwajcarski armator już od blisko trzech lat wiedzie prym w zakupach statków second hand i nowych.  Nie wydaje się, aby stracił apetyt na zamawianie kolejnych. MSC właśnie sfinalizował przejęcie kultowego, liczącego 25-lat kontenerowca Sovereign Maersk. Zbudowany w 1997 roku, mając pojemność 9,600 TEU wyznaczył jeden z kroków milowych na drodze do ustanawiania kolejnych rekordów pojemności kontenerowców. Sovereign Maersk został wyczarterowany 2016 roku japońskiemu armatorowi MC Shipping, ale ten wyczarterował go z powrotem Maersk’owi. Według The Loadstar, nowy właściciel zmieni nazwę statku na MSC Domna X i dołączy do czterech sióstr we flocie (MSC Fie, MSC Vilda, MSC Aby oraz MSC Ellenk) obsługujących trasy m.in. do Ameryki Południowej.

Nie patrzy na sytuację rynkową?

Od czasu rozpoczęcia historycznego szaleństwa zakupów statków w sierpniu 2020 r., MSC powiększył flotę o 271 kontenerowców, o łącznej pojemności nieco ponad 1,1 mln TEU (dane Alphaliner). W tym roku będzie też odbierał duże jednostki, zamówione w stoczniach w ostatnich latach. A co istotne, w połowie stycznia zamówił dziesięć kolejnych statków o ładowności 11 400 TEU każdy, z terminem dostawy w latach 2025 i 2026. 

Analitycy szacują, że portfel zamówień MSC opiewa łącznie na 134 statki o łącznej pojemności 1,84 miliona TEU. MSC przyjął zatem inną strategię, niż pozostali najwięksi armatorzy kontenerowi. Wobec zaistniałej już de facto nierównowagi rynkowej i nadmiernej podaży mocy przewozowych nad popytem, gros z nich wydłuża terminy odbioru nowych kontenerowców lub wycofuje się z zamówień.

Bankowcy zachęcają do kupna

Tymczasem rok 2023 zapowiadany jest jako najlepszy od lat okres dla tych właścicieli statków, którzy chcą powiększać swoje floty, twierdzi hamburska platforma finansowa Oceanis. Poprawa zdolności kredytowej armatorów w ciągu ostatnich trzech lat, w połączeniu z dużymi, często wcześniejszymi spłatami finansowania kontenerowców, spowodowała ogromną konkurencję między instytucjami finansowymi o klientów. Jednocześnie rosnące stopy bazowe sprawiają, że finansowanie o wyższej dźwigni finansowej jest stosunkowo tańsze. Wzrosła też atrakcyjność ofert alternatywnych dostawców kapitału.

Jednak występuje różnicowanie w udzielaniu kredytów inwestycyjnych w zależności od rodzaju przewozów. Finansiści preferują kredyty na tankowce – ich wartość podwoiła się. Znów do preferowanych kredytobiorców powrócił sektor offshore. Jednym z obszarów, w którym w tym roku wysycha strumień kredytów, jest wcześniej prężny sektor kontenerowy. Najbardziej znane banki chcą zredukować swoje portfele udzielane na zakup kontenerowców. Można zakładać, że dostrzegają ryzyka finansowania tego sektora, z powodu rosnącej nierównowagi rynkowej. 

W opinii Erlenda Sommerfelta Hauge, dyrektora zarządzającego Oceanis, banki „starają się finansować tylko te statki, które są wykorzystywane przez bardzo silnych kontrahentów czarterowych, a przy aktualnych niższych wynikach raportów linii żeglugi kontenerowej wystąpiły już pewne miękkie niewypłacalności w tym sektorze”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close