Rail Baltica najważniejszą inwestycją infrastrukturalną w województwie podlaskim
Rail Baltica to największa inwestycja kolejowa realizowana obecnie na terenie województwa podlaskiego i jedna z największych w kraju. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych. Od Czyżewa do Białegostoku postępują prace na 70 km linii, 6 stacjach i 12 przystankach. Zaawansowane są prace w Czyżewie i Szepietowie. Widać roboty w Raciborach, Łapach i Białymstoku. Budowana jest stacja w Baciutach oraz nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza.
Postępują roboty na torach oraz budowach bezkolizyjnych skrzyżowań. W styczniu 2022 r. oddano nowy wiadukt drogowy nad torami w Szepietowie. To jedno z 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem. Obiekty zwieszają poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Poza wykorzystywanymi już wiaduktami w Szepietowie i Uhowie, w realizacji są pozostałe bezkolizyjne skrzyżowania i ponad 60 km dróg dojazdowych.
Rok 2023 – kolejne efekty na linii Rail Baltica. Na przełomie stycznia i lutego dostępny będzie drugi tor na odcinku Kietlanka – Czyżew. Pociągi pojadą nowym torem między Białymstokiem a Łapami. W kolejnych miesiącach będą oddawane do użytku nowe perony i wiadukty. W połowie roku zaplanowano otwarcie przystanku Białystok Zielone Wzgórza. W drugim półroczu gotowe będą mosty nad Narwią w Uhowie. Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach – Łapy i Białystok.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.