Port Szczecin-Świnoujście podsumowuje stan realizacji inwestycji
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA to jeden z liderów inwestycyjnych w regionie. Obecnie w portach trwają inwestycje, których wartość przekracza dwa miliardy złotych. Wszystko po to, by utrzymać stały rozwój portów, stwarzać warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie.
Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą zawijać do portu w Szczecinie, po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Przystosowanie Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego
Trwają roboty żelbetowe na nabrzeżu i wyposażeniowe na estakadzie. Konstrukcja posadowienia, połączenie nabrzeża nr 5 z nabrzeżem nr 6 – zrealizowane. Plac manipulacyjny pomiędzy ulicą Duńską a Dworcową – zrealizowany, plac pomiędzy ulicą Dworcową, a wiązką torów kolejowych – zrealizowany. Plac pomiędzy wiązką torów kolejowych a linią nabrzeża – stan zaawansowania 84 proc. Układ torów kolejowych zrealizowany, estakada na torami kolejowymi wykonana w 95 proc. Konstrukcja stalowa rampy przeładunkowej została wykonana i zamontowana w łożu – stan zaawansowania 98 proc. System intermodalny 75 proc. Zwieńczeniem robót będzie montaż nowego rękawa pasażerskiego, który obecnie powstaje w Hiszpanii – stan zaawansowania 98 proc. Ogółem rzeczowy stan zaawansowania inwestycji wynosi około 94 proc. Zakończenie robót to październik 2023 r.
Port Szczecin – Basen Kaszubski
Wykonanie rzeczowe projektu 63 proc. Prace realizowane są na kilku frontach robót jednocześnie. Najbardziej zaawansowane prace są na nab. Dąbrowieckim oraz Gliwickim-Uskok gdzie roboty wykonano na obu nabrzeżach w 90 proc. Całkowicie został zamknięty Basen Notecki – trwają prace zbrojarskie i betonowe związane z konstrukcją płytową nabrzeża oraz prace sanitarne związane z budową przepompowni wód opadowych. Na nabrzeżu Chorzowskim oraz Chorzowskim-Uskok trwają roboty kafarowe, palowe oraz zbrojarskie, zakończenie prac na tych dwóch nabrzeża planowane jest na IV kw. 2023 r. Na nabrzeżu Katowickim sekcje 1-6 pogrążona została palościanka, następny etap to roboty zasypowe oraz wykonanie układu statycznego sekcji.
W międzyczasie trwają roboty związane z umacnianiem brzegów wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka a także roboty czerpalne na akwenie. Urobek deponowany jest na pola refulacyjne zlokalizowane na Ostrowie Grabowskim oraz Basenie Noteckim, który po zalądowaniu stworzy rezerwę terenową pod rozwój infrastruktury portowej w rejonie nab. Zamykającego. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III kwartał 2024 r.
Port Szczecin – Kanał Dębicki
Wykonanie rzeczowe na poziomie ponad 50 proc. Na Ostrowie Grabowskim trwają prace związane z wykonaniem konstrukcji żelbetowej nab. Norweskiego. Zakończyły się roboty kafarowe – wykonano kotwy gruntowe oraz ściankę szczelną. Również na nabrzeżu Duńskim roboty kafarowe są ukończone i rozpoczęto roboty żelbetowe. Na nab. Czeskim na I etapie zakończono roboty kafarowe i rozpoczęto roboty żelbetowe. Na Ostrowie Mieleńskim budowane jest pole odkładu refulatu, powstał specjalny most umożliwiający przemieszczanie się samochodów w ten rejon. Rozpoczęto roboty czerpalne w Kanale Dębickim. Zakończenie prac jest planowane na II kwartał 2024.