Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Szczecin-Świnoujście z rekordowymi przeładunkami

Dla portu Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik 36,8 mln ton, są tym samym na plusie wobec 2021 o 11 procent. 

fot. ZMPSiŚ

– To rekord, który został osiągnięty dzięki wszystkim interesariuszom, którzy w porcie pracują. Dziękuję operatorom portowym oraz pracownikom zarządu portu. – powiedział Daniel Stachiewicz, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych w ZMPSiŚ.

Co ciekawe, wynik 33,3 mln ton wypracowany w całym 2021 roku, porty osiągnęły już 30 listopada ub. ur. W efekcie w grudniu pracowały już na rekord. Rekord zbudowały przeładunki w grupie węgiel, których było więcej aż o blisko 51 procent w stosunku do 2021 roku. Warto dodać, że w obliczu kryzysu energetycznego i wprowadzonego embarga na dostawy węgla z Rosji, wielkość importu samego węgla energetycznego wzrosła aż o 235%. Przez porty Szczecin i Świnoujście sprowadzono ponad 3 mln ton tego surowca w ub. roku.

Inną grupą notującą największe wzrosty są paliwa płynne, których obroty były wyższe o 42,5 procent. Tutaj podkreślić należy znaczący wzrost importu LNG. Do końca roku w gazoporcie obsłużono 58 jednostek, podczas gdy w roku 2021 – 35 (tj. o 23 mniej). Przeładunki skroplonego gazu LNG w 2022 roku wzrosły z 2,7 mln ton do 4,4 mln ton. 

Ponadto o 11,4 procent wzrosły obroty w grupie rud metali, wśród których największy udział ma ruda żelaza, której było o 1,6 mln ton z ogólnej liczby 2,1 mln ton. Wzrosły także o ok. 11 procent obroty ładunków z segmentu inne masowe. Dominują tutaj nawozy, ale również takie towary jak surówka żelaza, w dużej mierze pochodząca z Ukrainy i trafiająca docelowo do Europy Zachodniej. 

Niestety porty zanotowały też drobne spadki. Obejmują one najważniejszą grupę towarową jaką jest drobnica, w tym drobnica promowa. Prowadzone prace inwestycyjne i remontowe w terminalu promowym w Świnoujściu spowodowały niewielki spadek przewozów o ponad dwa procent. Różna jest też koniunktura na rynku zbóż i w związku z tym w 2022 roku jego przeładunki w Szczecinie i Świnoujściu spadły o 7,6 procent. To po części efekt odblokowania ukraińskich portów i eksportu płodów rolnych bezpośrednio z Ukrainy. Zanotowano też znaczące obroty zbóż w tranzycie, głównie kukurydzy. Przeładunki kontenerów r/r zmniejszyły się o 8 procent.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close