HHLA przygotowuje się do automatyzacji terminalu w Tallinie
Spółka Hamburger Hafen und Logistik przejmie monachijski start-up Fernride, który rozwija systemy autonomicznego kierowania samochodami ciężarowymi. Pierwszym zadaniem tej firmy w grupie HHLA będzie dostarczenie systemów sterowania dla autonomicznych, elektrycznych ciągników na terminalu kontenerowym w Tallinie.
Fernride w swoich rozwiązaniach stosuje zasadę stopniowego zwiększania poziomu autonomiczności pojazdów. Początkowo systemy automatycznego kierowania są nadzorowane zdalnie przez ludzi. Na dalszym etapie pojazdy są w pełni autonomiczne. HHLA uważa że właśnie takie etapowe wdrażanie automatyzacji jest odpowiednie dla zastosowania w morskich terminalach kontenerowych.
Pilotażowy projekt automatyzacji przygotowany zostanie w terminal HHLA TK Estonia w Tallinie i obejmie wyposażenie ciężarówek i ciągników terminalowych w czujniki i kamery, dzięki czemu będą mogły być sterowane zdalnie przez pracownika znajdującego się w biurze. Operatorzy urządzeń będą pracować przy stacji roboczej przypominającej kokpit pojazdu. Dane z joysticków i klawiszy będą dostarczane do algorytmu Fernride, który będzie trenowany do pracy z wykorzystaniem danych zbieranych w czasie rzeczywistym, co w przyszłości pozwoli na pracę w trybie automatycznym. Z kolei sterowanie pojazdami w trybie zdalnym poprawia warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników.
— W HHLA Next inwestujemy w cyfrowe i zrównoważone modele biznesowe w logistyce morskiej. Widzimy ogromny potencjał w rozwiązaniach do jazdy autonomicznej, również ze względu na obecny brak kierowców ciężarówek. Wraz z FERNRIDE inwestujemy w firmę, która wdrożyła już realne rozwiązanie z partnerską siecią cenionych firm z branży przemysłu i logistyki z bardzo dobrymi wynikami. Ponadto projekt podkreśla naszą koncentrację na zrównoważonej logistyce — komentuje Simone Lode, dyrektor zarządzający spółki HHLA Next zajmującej się wdrażaniem innowacyjnych projektów w Grupie HHLA.
Czytaj też: HHLA wprowadziła narzędzie heyport do koordynacji zawinięć statków