W terminalu CTT w Hamburgu powstanie stacja zasilania urządzeń i pojazdów wodorem
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zleciła firmie Linde Engineering budowę stacji ładowania urządzeń i pojazdów wodorem, która będzie częścią testowej instalacji logistyki z napędem wodorowym na terenie terminala kontenerowego Tollerort (CTT).

Operator logistyczny z Hamburga będzie testować różne technologie dekarbonizacji działaności logistycznej. W tym celu powołano klaster Clean Port & Logistics. Jednym z obszarów badań jest wykorzystanie pojazdów ciężarowych i urządzeń terminalowych z napędem wodorowym. W ramach tego projektu na terminalu CTT powstanie stacja zasilania wodorem, która zacznie działać już na początku 2023 r.
Linde Engineering zbuduje w hamburskim porcie instalację wykorzystującą energooszczędny, wysokociśnieniowy kompresor jonowy, który jest w stanie sprężyć wodór do ciśnienia 450 bar. Dzięki temu wodór będzie mógł być wykorzystywany do tankowania urządzeń takich jak reachstackery, wózki do przeładunku pustych kontenerów, wózki bramowe, wózki widłowe, czy ciągniki terminalowe. Stację ładowania wodorem będzie można rozbudować w przyszłości.
Główną zaletą stosowania wodoru do zasilania urządzeń i pojazdów portowych jest fakt, że gaz ten będzie wykorzystywany blisko miejsca, w którym będzie wytwarzany, czyli elektrolizerów, które powstaną przy farmach wiatrowych na Morzu Północnym. Jest to istotne, gdyż wodór ma niską gęstość energetyczną i z tego powodu jego przesyłanie na duże odległości nie jest opłacalne.
Czytaj też: HHLA bierze udział w niemieckich programach wodorowych
— Zlecenie firmie Linde Engineering budowy stacji napełniania wodorem to kolejny kamień milowy w naszych działaniach wodorowych w klastrze Clean Port & Logistics. Wraz z budową stacji paliw tworzona jest obecnie niezbędna infrastruktura, aby przyspieszyć przejście do bezemisyjnej logistyki towarów ciężkich i operacji portowych oraz przyspieszyć dekarbonizację logistyki” – wyjaśnia dr Georg Böttner, szef spółki HHLA Hydrogen Network.
W ramach klastra Clean Port & Logistics operator terminali kontenerowych w Hamburgu wspólnie z partnerami będzie testować różne technologie wodorowe związane z pojazdami i urządzeniami portowymi pod kątem bezpieczeństwa, obsługi, meto zasilania, kosztów i efektywności operacji. Uruchomienie klastra wsparło finansowo niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej w ramach narodowego program innowacji w obszarze wodoru i ogniw paliwowych.