Grecy i Bułgarzy planują magistralę intermodalną omijającą Bosfor
Grecja i Bułgaria planują wybudować magistralę kolejową, która połączy port Saloniki z Burgas i Warną oraz Ruse nad Dunajem przy granicy bułgarsko — rumuńskiej. Nowa linia ma być częścią sieci TEN-T i umożliwi transport miedzy Morzem Egejskim a portami czarnomorskimi z ominięciem tureckich cieśnin.

Sea2Sea to wspólne przedsięwzięci Grecji i Bułgarii, które powołają spółkę celową, która będzie zarządzać realizacją projektu. Grecy chcą wybudować nową linię kolejową o długości 206 km z Salonik do Toxotes (szacowany koszt inwestycji to 1,68 mld euro) oraz zmodernizować istniejącą linię z Alexandroupolis do Ormenio przy granicy z Bułgarią (szacowany koszt 1,08 mld euro). Obecnie trwają przygotowania do powołania spółki joint venture, która będzie realizować inwestycje podobnie jak spółka Rail Baltica powołana przez Łotwę, Litwę i Estonię. Projekt modernizacji odcinka z Alexandroupolis do Ormenio obecnie jest w fazie dialogu konkurencyjnego, który ma wyłonić wykonawcę. Grecja i Bułgaria będą aplikować o dofinansowanie projektu z funduszy CEF II. W 2023 r. mają być zawarte pierwsze umowy na wykonanie prac budowlanych a realizacja projektu ma się zakończyć do 2028 r.
Projekt geopolityczny i gospodarczy
Nowa magistrala kolejowa jest strategicznym projektem Grecji, która chce wzmocnić znaczenie swoich portów nad Morzem Egejskim. Greckie koleje liczą zwłaszcza, że dzięki rozbudowie i modernizacji szlaków kolejowych, która pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów towarowych Port Saloniki przejmie obsługę części ładunków skonteneryzowanych, które obecnie przewożone są statkami przez Bosfor. — Od momentu realizacji projekt ten może przyciągnąć znaczny procent ładunków kontenerowych tradycyjnie przewożonych przez Bosfor. Przejście z transportu morskiego na kolejowy mogłoby wynieść 650 mln euro ładunków rocznie — stwierdzono w spółki ERGOSE, która zarządza grecką infrastrukturą kolejową.
Nowa magistrala kolejowa będzie wykorzystywana zarówno do przewozów towarowych jak i pasażerskich. Grecy wskazują, że projekt ten jest zgodny z unijna polityką promowania zrównoważonego transportu intermodalnego. W dalszej perspektywie możliwe będzie wydłużenie tej magistrali przez terytorium Rumunii do Ukrainy.