Partnerzy portalu

Grecy i Bułgarzy planują magistralę intermodalną omijającą Bosfor

Grecja i Bułgaria planują wybudować magistralę kolejową, która połączy port Saloniki z Burgas i Warną oraz Ruse nad Dunajem przy granicy bułgarsko — rumuńskiej. Nowa linia ma być częścią sieci TEN-T i umożliwi transport miedzy Morzem Egejskim a portami czarnomorskimi z ominięciem tureckich cieśnin. 

fot. Pixabay

Sea2Sea to wspólne przedsięwzięci Grecji i Bułgarii, które powołają spółkę celową, która będzie zarządzać realizacją projektu. Grecy chcą wybudować nową linię kolejową o długości 206 km z Salonik do Toxotes (szacowany koszt inwestycji to 1,68 mld euro) oraz zmodernizować istniejącą linię z Alexandroupolis do Ormenio przy granicy z Bułgarią (szacowany koszt 1,08 mld euro). Obecnie trwają przygotowania do powołania spółki joint venture, która będzie realizować inwestycje podobnie jak spółka Rail Baltica powołana przez Łotwę, Litwę i Estonię. Projekt modernizacji odcinka z Alexandroupolis do Ormenio obecnie jest w fazie dialogu konkurencyjnego, który ma wyłonić wykonawcę. Grecja i Bułgaria będą aplikować o dofinansowanie projektu z funduszy CEF II. W 2023 r. mają być zawarte pierwsze umowy na wykonanie prac budowlanych a realizacja projektu ma się zakończyć do 2028 r. 

Projekt geopolityczny i gospodarczy

Nowa magistrala kolejowa jest strategicznym projektem Grecji, która chce wzmocnić znaczenie swoich portów nad Morzem Egejskim. Greckie koleje liczą zwłaszcza, że dzięki rozbudowie i modernizacji szlaków kolejowych, która pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów towarowych Port Saloniki przejmie obsługę części ładunków skonteneryzowanych, które obecnie przewożone są statkami przez Bosfor. — Od momentu realizacji projekt ten może przyciągnąć znaczny procent ładunków kontenerowych tradycyjnie przewożonych przez Bosfor. Przejście z transportu morskiego na kolejowy mogłoby wynieść 650 mln euro ładunków rocznie — stwierdzono w spółki ERGOSE, która zarządza grecką infrastrukturą kolejową. 

Nowa magistrala kolejowa będzie wykorzystywana zarówno do przewozów towarowych jak i pasażerskich. Grecy wskazują, że projekt ten jest zgodny z unijna polityką promowania zrównoważonego transportu intermodalnego. W dalszej perspektywie możliwe będzie wydłużenie tej magistrali przez terytorium Rumunii do Ukrainy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close