Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W ub.r. porty w Chinach przeładowały ponad 220 mln TEU

Największe chińskie porty morskie odnotowały dobre wyniki w 2022 r., pomimo problemów w pracy z powodu pandemii covid i restrykcyjnych przepisów kwarantanny pracowników portowych i w transporcie lądowym. Chińscy eksperci przemysłowi i handlowi twierdzą, że odporność wykazana przez chińskie porty „wskazuje na duży potencjał kraju w dalszym rozwoju w 2023 r. ogromnego sektora eksportowego”.

terminal Yantian w Shenzhen fot. Gigel.atat Wikimedia Commons

Wraz z końcem 2022 r. zarządu wielu największych chińskich portów morskich opublikowały dane o silnym wzroście. Chiny mają siedem z 10 największych na świecie portów kontenerowych. Według danych Ministerstwa Transportu przeładunki wszystkich rodzajów towarów w chińskich portach w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2022 r. nieznacznie wzrosły – o 0,7 proc. rok do roku, podczas gdy przeładunki towarów w kontenerach wzrosły o 4,2 proc. i przekroczyły łącznie 210 mln TEU.

Lider jest jeden

Według Shanghai International Port (Group), zarządcy portu w Szanghaju, port ten przeładował w całym 2022 r. łącznie 47,3 mln TEU. Tym samym zajął pierwsze miejsce na świecie w grupie portów kontenerowych, po raz 13-ty z rzędu, poinformował angielskojęzyczny portal informacyjny chińskiego kanału telewizyjnego CGTN, należącego do państwowego nadawcy CTC.

Port rozpoczął 2022 r. z rekordową obsługą 4,35 mln TEU, ponieważ eksporterzy i przewoźnicy „rzucili się do przemieszczania kontenerów przed rozpoczęciem chińskiego święta Nowego Roku”. Według portalu, przeładunki zmalały – z powodu zakłóceń – od kwietnia do czerwca (w kwietniu port został dotknięty początkiem przedłużonej blokady miasta Szanghaju i okolic zgodnie z polityką zerowej tolerancji dla covid, przyp. autor), a  działalność portu odżyła w kształcie litery V w lipcu. Rekordy dziennego przeładunku kontenerów ustanowiono 8 i 11 września.

Dane potwierdziła też państwowa agencja prasowa Xinhua przypominając, że w 2021 r. port w Szanghaju obsłużył towary w 47 mln TEU, czyli w 2022 r. zanotował wzrost przeładunków o 0,6 proc. Dla porównania, wolumen w 2021 r. wzrósł nieco ponad 8 procent w porównaniu z 2020 r.

Dalej nie ma zmian

Zarząd Shandong Port Group Co, konglomerat portowy w prowincji Shandong we wschodnich Chinach ogłosił, że port Ningbo-Zhoushan przeładował w 2022 r. łącznie 1,6 miliarda ton towarów, zajmując pierwsze miejsce na świecie. W tej grupie mieści się obsługa towarów w 37 mln TEU, co oznacza roczny wzrost o  8,7 proc. i zapewniło temu zespołowi portów ugruntowanie trzeciej pozycji (za Singapurem, 37,5 mln TEU w 2021 r., dane za GlobalMaritime).

Zarząd SPG zaznaczył, że jego rozwój zespołu portów zwiększył w 2022 roku eksport prowincji Shandong o 20 miliardów juanów (2,9 mld dol.). W marcu wirus uderzył silnie w dzielnicę Yantian w mieście Shenzhen i czwartym na świecie porcie kontenerowym, nieco później we wspomnianym Szanghaju oraz w porcie Ningbo. „Jednak chińscy operatorzy portowi stawili czoła wyzwaniom dzięki elastyczności i pomysłowości”, podkreślają chińskie media. Nie podano jednak ich wyników.

Komentarze

W komentarzu dla chińskiego tygodnika Global Times Wu Jiazhang, analityk portowy z Shanghai International Shipping Institute powiedział, że „wśród 20 największych portów na świecie chińskie porty osiągnęły lepsze wyniki pod względem wolumenu przeładunków ogółem, w tym kontenerów”. Opierając się na danych po pierwszych trzech kwartałach ocenił, że globalny spadek popytu spowodował spadek przeładunków m.in. w porcie Singapur (nr 2 na świecie wśród portów kontenerowych) i Busan w Korei Południowej (nr 7 w 2021 r.). Tym samym, według Wu, w 2022 r. Busan prawdopodobnie wyprzedził inny port chiński, w Tianjin (20,3 mln TEU w 2021 r.).

„Fakt, że wiodące chińskie porty poradziły sobie w ub.r. ze skutkami pandemii i pozostały na nią odporne, jest podobny do chińskiej gospodarki” – powiedział Global Times Bai Ming, zastępca dyrektora Międzynarodowego Instytutu Badań Rynkowych w Chińskiej Akademii Handlu Międzynarodowego i Współpracy Gospodarczej. Według niego, pomimo wielu presji, chińska gospodarka okazała się porównywalnie odporna w ciągu roku, dzięki „dużej sile podaży i potencjałowi ogromnego rynku”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close