NIK ocenił inwestycje i plany polskich portów
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia działalność spółek zarządzających polskimi portami morskimi i ich plany finansowe, a także nadzór Ministra Infrastruktury nad zarządami portów. Krytycznie natomiast oceniono Program Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku, który opracowano z opóźnieniem i w którym nie przedstawiono wskaźników efektywności realizacji założonych celów i priorytetów — wynika z raportu po kontroli NIK.

Izba przeprowadziła kontrolę realizacji planów rozwojów portów, których celami są m.in. wzmocnienie lub utrzymanie przez porty dotychczasowej pozycji na rynku przeładunkowym portów basenu Morza Bałtyckiego. NIK sprawdził jak przebiega realizacja inwestycji takich jak pogłębienie torów wodnych, przebudowa lub rozbudowa istniejących nabrzeży, budowa falochronów czy też poprawa dostępu do portów zarówno od strony morza, jak i lądu. Inwestycje te są finansowane przede wszystkim ze środków własnych oraz przy wsparciu środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, tylko część zadań planowana jest do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
NIK stwierdził że zarządy portów morskich prawidłowo realizowały harmonogramy i plany w zakresie inwestycji i zarządzania, choć część projektów się opóźniła co wynikało m.in. z dłuższego niż założono czasu procedur przygotowawczych tych inwestycji i pozyskiwania pozwoleń. Pozytywnie oceniono też nadzór właścicielski Ministra właściwego ds. gospodarki morskiej. Izba pozytywnie oceniła zmiany prawne niezbędne do dalszego rozwoju portów dokonane w ostatnich latach.
Błędy w programie
Skrytykowano natomiast Program Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku. NIK wytknął kilka błędów w tym dokumencie. Po pierwsze uchwalony został z opóźnieniem. Po drugie ujęto w nim zadania, które zostały zrealizowane już przed jego przyjęciem. Po trzecie nie przedstawiono wskaźników realizacji założonych celów i priorytetów. Skrytykowano też monitorowanie i ewaluację wykonania tego Planu. Jednakże błędy stwierdzone w tym programie nie wpłynęły negatywnie na działalność inwestycyjną zarządów portów.
— Działania Ministra, jak i zarządów portów służące rozwojowi społeczno-gospodarczemu kraju są ze sobą ściśle powiązane i w związku z tym muszą być ze sobą spójne. Takim spoiwem jest z pewnością PRPPM2030, w którym wyznaczono konkretne zadania zarówno Ministrowi, jak i spółkom zarządzającym portami. W ocenie NIK jednak PRPPM2030 wymaga niezbędnych zmian, które mogłyby przyczynić się do zobiektywizowania oceny skuteczności i efektywności działań podejmowanych w ramach Programu zarówno przez Ministra, jak i spółki zarządzające, służących rozwojowi portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej — podsumowano w raporcie NIK.