Partnerzy portalu

Trzy wskaźniki sugerują, że nadal daleko od normalności w łańcuchach dostaw

Szansa na to, że w 2023 r. kontenerowiec przybędzie na czas, czyli zgodnie z terminem ustalonym w rozkładzie, jest nadal jak rzut monetą. Ale szanse rosną, ponieważ wskaźnik niezawodności przybycia poprawia się.

Tendencje te analizujeSea-Intelligence (w raportach „Global Liner Performance”), a dane zbiera z 34 szlaków handlowych obsługiwanych przez ponad 60 linii kontenerowych.

Wskaźnik (nie)punktualności statków

W listopadzie wskaźnik punktualności kontenerowców był na poziomie 56,6 proc., najwyższym od sierpnia 2020 r. Poprawił się on też zdecydowanie w porównaniu z najniższym poziomem 30,4 proc., notowanym w lipcu. Jednak, jak podkreśla Sea-Intelligence, a co nawiązuje do wyjściowej tezy, wskaźnik punktualności jest nadal tylko nieco „powyżej rzutu monetą”,  bowiem pozostaje znacznie gorszy od średniej z lat 2018 – 2019 wynoszącej 74 proc.
Listopadowe dane wskazują też na utrzymującą się znaczną dysproporcję w punktualności wśród poszczególnych linii kontenerowych. Najlepszy wynik uzyskał MSC – 63,4 proc., a najgorszy Yang Ming – 42,5 proc.

Ile dni dłużej?

Sea-Intelligence śledzi również średnie opóźnienia w przybyciu statków. Wskaźnik ten także  wykazuje znaczną poprawę w 2022 r. Średnie globalne opóźnienia kontenerowców spadły w listopadzie do 5,04 dnia, z tegorocznego maksimum zanotowanego w styczniu br. – 7,95 dnia.
Z kolei analiz FreightWaves Sonar wynika, że występują duże rozpiętości w średnich opóźnieniach między portem załadunku a portem docelowym. Np. w pierwszym kwartale br. opóźnienia te rosły między Szanghajem a portami w Los Angeles i Long Beach w Kalifornii, ale od sierpnia opóźnienia w dużej mierze zniknęły i na początku grudnia  nie przekraczały jednego dnia.
Dłużej utrzymywały się one w połączeniach z Szanghaju do Nowego Jorku / New Jersey i do Savannah (wschodnie wybrzeże USA), bo jeszcze w końcu października w tym pierwszym połączeniu wynosiły średnio 5,2 dnia, a w drugim – 8,7 dnia.

Poprawa wskaźnika Flexport

Poprawia się też inny wskaźnik, mierzący czas od daty gotowości ładunku u eksporterów (czas transportu lądowego z fabryki do portu w Azji) do dnia, w którym produkty opuszczają port docelowy w transporcie lądowym (lub transhipmencie). Mierzy go amerykańska firma  Flexport, a nosi nazwę Ocean Timeliness Indicator (OTI).
OTI dla tras z Dalekiego Wschodu do USA (obejmujące wszystkie trzy wybrzeża USA) osiągnął szczyt w styczniu – 113 dni. Natomiast jego wartość spadła trzecim tygodniu grudnia do 69 dni. Był to poziom o 39 proc. mniejszy od rekordowego, ale nadal o 50 proc. wyższy od średniej z 2019 r. wynoszącej 46 dni.
Według Flexport tendencje zmian w OTI pokazuje, że „chociaż najgorsze nagromadzenie problemów w łańcuchu dostaw występujące pod koniec 2021 r. mogły już minąć, to nadal daleko do normalności”, czyli sytuacji z 2019 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close