W ciągu 3 lat transit time kolei z Xian do Duisburga zmaleje do 10 – 11 dni?
Transport kolejowy ładunków Nowym Jedwabnym Szlakiem może być bardziej konkurencyjny wobec transportu lotniczego. Ten pierwszy jest już tańszy, a może być porównywalny z drugim dzięki skróceniu czasu przewozów.

Taki jest przekaz brytyjskiego portalu The Loadstar, opartych na nowych propozycjach firm chińskich. Zostały one przestawione podczas niedawnej konferencji zorganizowanej przez prowincję Henan w celu promocji… Lotniczego Jedwabnego Szlaku między Zhengzhou a Luksemburgiem.
Dojrzały produkt lotniczy z rozsądną ceną
To stałe połączenie lotnicze funkcjonuje od kilku już lat i notuje szybki wzrost wolumenów ładunków. Także dlatego, że jest wspierana przez Henan Aviation Development and Investment Group oraz luksemburską linię lotniczą Cargolux. Przedstawiciele tej linii mówili, że obsługuje ona ładunki premium, takie jak: niemieckie instrumenty precyzyjne, holenderskie świeże kwiaty cięte czy duńskie owoce morza. A jeden z przewoźników lotniczych z Szanghaju opisał trasę Cargolux jako „dojrzały produkt z umiarkowaną ceną i rozsądnym czasem transportu”. Przy okazji powiedział, że linia lotnicza jest częściowo własnością lotniska Zhengzhou.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2011 r. 35 proc. udziałów w Cargolux kupił Qatar Airways. Ale już rok później szukał na nie nabywcy, które odkupił rząd Luksemburga, a następnie w 2014 roku odsprzedał chińskiej firmie Henan Civil Aviation Development and Investment. W 2017 r. Cargolux zawarł spółkę joint venture z HCADI, tworząc Henan Cargo Airlines, w którym posiada 25 proc. udziałów. Przy okazji wspomnianej konferencji przedstawiciele Henan poinformowali, że „środowisko kolejowe domaga się szybszego transit time w Europie. Ocenia się, że czas ten np. z Xian do Duisburga można skrócić do 10 – 11 dni.
Kolej proponuje nowe oferty
Takie są nowe projekty zgłaszane przez przewoźników kolejowych. Według dyrektora Rail Bridge Cargo, w ciągu najbliższych trzech lat pojawi się więcej pociągów ekspresowych, aby przyspieszyć transport koleją. Ich formuła ma polegać m.in. na tym, że na granicach: Chiny-Kazachstan i Polska-Niemcy zostaną wydzielone „zielone” pasy, z pierwszeństwem przejazdu pociągów kontenerowych. Natomiast w Chinach mają mieć oddzielne linie, dedykowane tylko przewozom towarowym.
„W przeszłości bramy węzłowe do głównych krajów europejskich przebiegały głównie przez Frankfurt lub Lipsk. Jednak od czasu ustanowienia korytarza Zhengzhou – Luksemburg istnieje dodatkowy wybór dla głównych krajów europejskich, szczególnie w przypadku niektórych ładunków ponadgabarytowych, ciężkich maszyn i środków medycznych z Chin kontynentalnych do Europy” – powiedział Jimmy Hu, kierownik ds. rozwoju biznesu YAD Supply Chain Logistics.
Natomiast dyrektor zarządzający Rail Bridge Cargo Igor Tambaca oświadczył, że zwolennicy kolejowego transportu towarowego domagają się również szybszego czasu tranzytu w Europie. To połączenie chińskich rozwiązań usprawnienie transportu z europejskim ma zagwarantować, że wspomniany „transport kolejowy z Xian do Duisburga będzie można zrealizować w ciągu 10 – 11 dni” – stwierdziłTambaca.
Tak chce Pekin
Podczas konferencji przypomniano też, że jednym z ogólnych celów chińskiej inicjatywy Pasa i Drogi jest osiągnięcie czasu tranzytu pasażerów i ładunków koleją między Szanghajem a Europą wynoszącego siedem lub osiem dni. „A jeśli Chiny powiedzą, że jest to cel, to tak się stanie” – powiedział jeden z uczestników debaty.