Port Koper zbuduje drugą co do wielkości elektrownię słoneczną w Słowenii
W porcie Koper powstanie druga co do wielkości elektrownia słoneczna w Słowenii o łącznej mocy 3 megawatów. Projekt jest wart łącznie prawie 3,6 mln euro, z czego 2,1 mln euro pochodzi ze środków unijnych. Port Koper zrealizuje projekt we współpracy z gminą Koper i norweską firmą Greenstat.

Projekt przewiduje zainstalowanie 400 metrów paneli słonecznych na dachach dwóch zestawów magazynów w porcie, dostarczając do 3 MW energii elektrycznej. Ponadto Gmina Koper zbuduje małą elektrownię słoneczną o mocy 270 kilowatów. Projekt SOPOREM jest współfinansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Mechanizmu EOG.
– Projekty muszą być ukierunkowane na wykorzystanie energii słonecznej. Słuszne jest wykorzystanie każdego dachu tam, gdzie to możliwe, aby stworzyć jak najlepszą samowystarczalność energetyczną na naszym terenie. Jestem przekonany, że projekt budowy elektrowni słonecznej na dachu parkingu, a zwłaszcza w porcie Koper, który ma takich terenów więcej, będzie sukcesem, który otworzy nową, ważną kartę w rozwoju słoweńskiej energetyki – powiedział podczas dzisiejszej prezentacji projektu Aleš Bržan, burmistrz gminy Koper. Inwestycja w budowę elektrowni słonecznej na parkingu Sonce jest warta 655 000 euro i zostanie w całości sfinansowana z mechanizmu EOG.
Druga co do wielkości elektrownia słoneczna w kraju zostanie zainstalowana przez Port Koper na dachach dwóch magazynów drobnicowych na Molo 2. – Projekt jest połączeniem potrzeb gospodarki i Portu Koper, przy jednoczesnym jednocześnie starając się zaspokoić potrzeby lokalnej społeczności w zakresie czystszego, bardziej zielonego środowiska. Elektrownia, którą wybudujemy w Porcie Koper, będzie jedną z największych w kraju. Rozpoczęcie budowy planowane jest w przyszłym roku, a zakończenie w 2024 roku – powiedział Vojko Rotar, dyrektor robót i członek zarządu, o harmonogramie budowy elektrowni w Porcie Koper.
Do 2025 roku Port Koper planuje zabudować panelami fotowoltaicznymi trzy kolejne magazyny, zwiększając łączną moc nominalną do 7 MW. Według Boruta Čoka, szefa działu rozwoju strategicznego, w nadchodzącym roku firma zainwestuje około 15 milionów euro w zrównoważone projekty. Znaczna część zostanie przeznaczona na elektryfikację urządzeń portowych . Na przykład Terminal Kontenerowy będzie nadal zastępował pojazdy przeładunkowe napędzane olejem napędowym elektrycznymi. W najbliższych latach planowana jest również duża inwestycja w elektryfikację nabrzeży, tak aby statki mogły być zasilane z lądu.