Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Elektrownie jądrowe na sól stopioną – możliwa platforma do napędu statków?

Francuskie towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas przyłączyło się do projektu, realizowanego przez amerykańską firmę ThorCon Power oraz indonezyjskie organy ds. energii i innowacji badawczych. Jego celem jest opracowanie, przetestowanie i uruchomienie pracy reaktora jądrowego (ThorCon) na sól stopioną z moderatorem grafitowym (MSR). 

fot. ThorCon Power

Reaktor będzie zainstalowany na statku, który po odholowaniu na płytką wodę zostanie z balastem zakotwiczony na dnie morza. Reaktor zostanie podłączony do istniejącej sieci energetycznej. Ma wytwarzać energię o mocy 500 MW, stając się pierwszą z serii elektrowni, dostarczających Indonezji łącznie 3 GW energii.

Projekt inwestycyjny

ThorCon Power wyjaśnia, że nie jest wymagana żadna nowa technologia, ponieważ ThorCon jest „prostym ulepszeniem udanego eksperymentu amerykańskiego reaktora ze stopioną solą w Oak Ridge”. Realizacja pierwszego projektu szacowana jest na 1 miliard dolarów. Producent informuje też, że pełnowymiarowy prototyp ThorCon o mocy 500 MW może być testowany w ciągu czterech lat. Po udowodnieniu, że elektrownia bezpiecznie radzi sobie z wieloma potencjalnymi awariami i problemami, rozpocznie się komercyjna produkcja elektrowni. 

ThorCon Power rozpoczął już rozmowy z indonezyjską prowincją Bangka-Belitung, Państwowym Przedsiębiorstwem Energetycznym PLN oraz Agencją Regulacji Energetyki Jądrowej (BAPETEN) na temat potencjalnych miejsc demonstracji i ostatecznej instalacji elektrowni o mocy 500 MW. W lipcu firmy uzgodniły z indonezyjską Narodową Agencją Badań i Innowacji (BRIN) wspólną budowę elektrowni jądrowej wykorzystującej technologię MSR. Potrzebne środki na realizację projektu ma pozyskać ThorCon Power, od prywatnych instytucji i osób. Zacznie je zbierać gdy uzyska gwarancje prawne od rządu indonezyjskiego na realizację projektu.

Rola BV

„Naszą rolą jest ocena i reagowanie na ryzyko aby uzyskać pewność, że takie technologie mogą być wdrażane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Ten projekt jest bardzo ekscytujący, ponieważ może być odskocznią do innych zastosowań, takich jak wytwarzanie wodoru na morzu, a nawet napęd statków jądrowych – powiedział Laurent Leblanc, starszy wiceprezes ds. technicznych i operacyjnych w Bureau Veritas Marine & Offshore. 

BV ma wspierać proces kwalifikacji technologii, zarówno samego reaktora jądrowego, jak i dla jego hermetyzacji (zostało wybrany do wsparcia ThorCon w procesie kwalifikacji technologii, zarówno dla samego reaktora jądrowego, jak i dla jego hermetyzacji (zamkniętej, bezpiecznej kompartmentacji – compartmentalization – umożliwiającej wymianę zużytego paliwa) i integracji z systemami kadłuba.

Kluczowym obszarem prac będzie określenie mających zastosowanie norm, kodeksów i zasad klasowych, potencjalnych luk w stosunku do obecnie dostępnych oraz opracowanie – w razie potrzeby – nowych wytycznych i zasad. Zakres umowy obejmuje również potencjalne fazy rozwoju i wdrażania po zakończeniu kwalifikacji technologii. Na tym etapie przewiduje się, że proces kwalifikacji technologii potrwa co najmniej trzy lata, a jeśli się powiedzie, faza wdrożenia będzie wymagać dodatkowych dwóch lat.

Konkurencja

Jeżeli realizacja prototypu morskiego ThorCon zostanie udana zakończona w ciągu 4 lat, będzie to zapewne pierwsza na świecie tego typu komercyjna produkcji energii. Amerykanie mają jednak rywala. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje Samsung Heavy Industries z duńskim start-upem Seaborgiem. Opracowują one kolejną wersję pływającej barki – elektrowni jądrowej wykorzystującej także technologię kompaktowego reaktora ze stopionymi solami. Według założeń, do 2023 r. mieli opracować model elektrowni z reaktorem pływającym o mocy 800 MW. Realizacja jest jednak opóźniona. Obecnie firmy przeprowadzą certyfikację klasyfikacyjną i opracują komercyjne plany marketingowe dla swojej wersji barki z energią jądrową.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close