Budowa nowego promu dla Polferries postępuje zgodnie z harmonogramem
We włoskiej stoczni Visentini kończy się budowa konstrukcji kadłuba promu, który powstaje dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wodowanie kadłuba zaplanowano na wiosnę 2023 r. Jednostka będzie czarterowana przez PŻB od włoskiego armatora.
Konstrukcja kadłuba promu budowanego dla PŻB w stoczni Visentini składa się ze 120 bloków konstrukcyjnych. 112 bloków jest w pełni ukończonych, z czego 107 jest już zainstalowanych w docelowym miejscu tej budowy. Prace postępują zgodnie z harmonogramem.
— Aktualnie powstają dwa ostatnie bloki przeznaczone do montażu na pokładzie 5. oraz sześć bloków, mających tworzyć komin promu. Trwają ostatnie prace nad konstrukcją kadłuba nowego statku. Wewnątrz jednostki trwają prace instalacyjne w kabinach pasażerskich oraz montowane jest wyposażenie maszynowni. Na promie są już zainstalowane oba silniki główne wraz z przekładniami, linia wałów pośrednich, a także obie prądnice wałowe. Jednostkę doposażono także w dwa z czterech zespołów prądotwórczych, a w części dziobowej zainstalowano dwa stery strumieniowe. Na obu burtach zakończono prace nad montażem separatorów paliwa oraz oleju, a także nad systemami pompowymi paliwa. Zainstalowano kocioł parowy i skrzynię cieplną. Na promie znajduje się już system oczyszczania wód balastowych i system oczyszczania ścieków, ścieków kuchennych i system toalet próżniowych. O bezpieczeństwo przeciwpożarowe zadba system Hi-Fog. Zamontowano także stacje klimatyzacyjne oraz zespoły sprężarkowe do klimatyzacji — komentuje PŻB.
Wodowanie kadłuba nowego promu dla Polferries zaplanowano na wczesną wiosnę 2023 roku. Kontrakt na budowę promu zawarto w sierpniu br. PŹB otrzymała na tę inwestycję 140 mln zł dofinansowania z budżetu państwa. W umowie czarteru promu zawarto opcję możliwości poźniejszego wykupu jednostki.
Statek budowany we Włoszech to niejedyny nowy prom, który trafi do floty Polferries w najbliższych latach. Gdańska Stocznia Remontowa realizuje kontrakt na budowę trzech jednostek zamówionych przez spółkę Polskie Promy. Dwa z nich trafią do Polskiej Żeglugi Morskiej (linie Uninty Line) a trzeci do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Czytaj też: Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów