Stawki spot bliskie ładunków skonteneryzowanych powrotu do średniej wieloletniej
Tegoroczne analizy stawek kontenerowego frachtu morskiego w umowach bieżących (spot) pokazują stopniowy ich spadek w pierwszej połowie roku, a następnie nurkowanie od sierpnia do końca września. Tempo spadku spowolniło w październiku, natomiast w listopadzie na niektórych stałych połączeniach pojawiły się niewielkie, parodniowe wzrosty stawek frachtu. Nie zmieniło się jednak ogólnej tendencji.

Z pewnością nie zmieni się ona też do końca roku, wynika z prognoz i analiz rynkowych. Co więcej, panuje przekonanie, że stawki frachtu spot osiągną „dno” po chińskim Nowym Roku” (21- 27 stycznia 2023 r.). Należy przypomnieć, że większość ładunków skonteneryzowanych (do 70 proc.) jest jednak przewożona na podstawie kontraktów długoterminowych, a te są nadal wyższe od spotowych.
Najnowsze notowania
Złożony indeks Drewry (dla ośmiu trans) 1 bm. miał wartość 2 284 USD/FEU i zmalał w minionym tygodniu o 5 proc. w porównaniu z wcześniejszym tygodniem. Był to zarazem 40-ty z rzędu tygodniowy spadek co oznaczało, że w porównaniu z tym samym okresem 2021 r. stawki spot były o 75 proc. niższe, a w porównaniu z maksimum z września (10 377 USD/ FEU) o 78 proc. Jest to poziom o 15 proc. niższy niż 10-letnia średnia wynosząca 2 693 USD, „co wskazuje na powrót do bardziej normalnych cen”, stwierdza Drewry. Jak dodaje, poziom ten zarazem pozostaje o 61 proc. wyższy niż średnie stawki z 2019 r. (przed pandemią) wynoszące 1 420 USD/FEU.
1 grudnia br. fracht z Szanghaju do Rotterdamu wyceniono średnio na 1 965 USD/FEU, tj. taniej o 10 proc. tydzień/tydzień i o 85 proc. rok/roku. Ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index (notowania dla 13 tras) 2 bm. miał wartość 1171,36 USD/TEU, tj. 4,8 proc. mniejszą t/t oraz o 72,2 proc. mniejszą rok/roku. Stawka z Szanghaju do portów Morza Północnego w notowaniu SCFI wyniosła 1 085 USD/TEU, była o 1,4 niższa t/t i o 85,7 proc. r/r.
Szlak do USA szuka dna
Od września 2021 r. (maksimum) najbardziej zmalały stawki spot na trasie Azja – Zachodnie Wybrzeże USA. Np. notowania Freightos Baltic Daily Index (FBX) dla relacji Chiny – Zachodnie Wybrzeże wykazują, że spadły o 93 proc. W ocenie analityków (FreigtWave) „wygląda na to, że stawki te mogą być bliskie dna, po prostu dlatego, że nie mogą dalej spadać”. Jak powiedział temu portalowi Xavier Destriau, dyrektor finansowy przewoźnika oceanicznego Zim „Niewiele jest miejsca na ich redukcję”. W w najnowszym biuletynie Maersk podał, że rynek Azji i Pacyfiku pod względem stawek spotowych „jest dramatyczny” i zaznaczył, że „dostosowuje” swoją sieć do nowej rzeczywistości”.
Szacunki i prognozy
Niektórzy analitycy pokusili się o wstępne prognozy kosztów transportu morskiego na cały 2023 r. Ogólnie – prognozy zależą od tego, czy zakłada się, że obecnie globalna recesja będzie miała łagodny przebieg, z niewielkim spadkiem konsumpcji, czy cięższy – i będzie długotrwała. W pierwszym przypadku (i konieczności odbudowy zapasów) latem przyszłego roku może nastąpić wzrost popytu na transport ładunków, co doprowadzi do nowego skoku cen spotowych. W drugim, popyt w przyszłym roku będzie stłumiony, a wzrost ładunków zmaterializuje się dopiero przed chińskim Nowym Rokiem, ale 2024 r. „W obu przypadkach spowoduje to duże zamieszanie operacyjne w ciągu najbliższych kilku miesięcy, ponieważ przewoźnicy będą nadal blokować dużą liczbę rejsów, starając się powstrzymać spadek stawek spotowych” – powiedział portalowi The Loadstar Peter Sand, główny analityk Xeneta.