Partnerzy portalu

Stany Zjednoczone unikną paraliżu przewozów towarów koleją i skutków pochodnych

Kongres USA zatwierdził w trybie ekspresowym ustawę zapobiegającą strajkom związków zawodowych w kolejowych przedsiębiorstwach przewozów towarowych. W ten sposób prawnie można zmusić cztery z 12 związków, które nie ratyfikowały we wrześniu swoich wstępnych umów z głównymi amerykańskimi operatorami, do ich zaakceptowania. W ten sposób zażegnany będzie w Stanach Zjednoczonych strajk na kolei, których kilka krajów na świecie doświadczyło w ostatnich miesiącach.

fot. Pixabay

W poniedziałek prezydent Biden poprosił Kongres o interwencję, bo strajki mogły by „zniszczyć naszą gospodarkę”. Według szacunków, dzień strajku mógłby spowodować straty w amerykańskiej gospodarce wartości 2 miliardów dolarów. Jeden ze związków, BRS (Brotherhood of Railroad Signalmen) miał go rozpocząć 5 bm., podczas gdy pozostałe trzy jego początek zaplanowały go na 9 grudnia. Przewoźnicy już poinformowali, że w przypadku braku rozwiązania, przestana przyjmować przesyłki z towarami niebezpiecznymi już w ten weekend.

Co przynosi ustawa

Izba Reprezentantów USA przyjęła ustawę w środę, a dzień później – Senat. Nowa umowa zapewnia pracownikom kolejowym wzrost płac w ciągu pięciu lat o 24 proc., a ponadto pięć rocznych płatności ryczałtowych w wysokości 1000 USD. Rozwiązanie to opierało się na zaleceniach Prezydenckiej Rady ds. Sytuacji Nadzwyczajnych utworzonej w lipcu, aby pomóc w rozwiązaniu trwającego sporu między towarowymi przewoźnikami kolejowymi a związkami zawodowymi. Izba Reprezentantów uchwaliła również drugą ustawę, zapewniającą pracownikom siedem płatnych dni chorobowych, lecz Senat ją odrzucił.

Ustawa czeka na podpis prezydenta Bidena, co być może nastąpi dziś. W tym wyścigu z czasem kluczowa była postawa Senatu, podkreśla agencja Bloomberg. Biden skłonił jednak senatorów do pilnego zajęcia się projektem ustawy, apelując: „Bez działań w tym tygodniu rozpoczną się zakłócenia w naszych łańcuchach dostaw, utracona będzie zdolność by żywność trafiała na nasze stoły, a usuwane były niebezpieczne odpady rafineryjne. Senat musi działać szybko i natychmiast wysłać ustawę na moje biurko do podpisu” – oświadczył w środę Biden.

Umowy w warunkach strajku

W kilku krajach na całym świecie w ostatnich miesiącach związkowcy już zorganizowali strajki, niektóre z nich okazały się bolesne dla operatorów kolejowych i gospodarki, albo zapowiedzieli ich organizację w listopadzie i grudniu. Głównym postulatem było co najmniej wyrównanie płac do poziomu inflacji, ale często pojawiały się też inne sprawy, które pracownicy uważają za ważne. 

Np. cztery najbardziej aktywne związki zawodowe w Hiszpanii ogłosiły strajki w trzech różnych terminach. Pierwszy, 28 października. został odwołany, gdy państwowy zarządca Renfe Operadora zgłosił nowe propozycje w tym sporze. Trzy organizacje związkowe odwołały też drugi strajk, zaplanowany na 7 listopada. Odbył się on natomiast 11 listopada, który spowodował odwołanie ponad 200 pociągów towarowych, tj. ¾ zaplanowanych do uruchomienia.

W Wielkiej Brytanii spór powstał na tle propozycji Network Rail, zarządcy infrastruktury, 5-procentowej podwyżki płac. Stał się on też okazją do zgłoszenia postulatów ogólnej poprawy warunków zatrudnienia i długoterminowego bezpieczeństwa zatrudnienia. Związek RMT ogłosił swój pierwszy strajk 28 lipca, w efekcie czego 15 i 17 września stanął ruch pasażerski. W kolejnej fali strajków (1 i 8 października, 3, 5 i 7 listopada) odwołano kursy 30 procent pociągów towarowych. Strajki na kolei miały te miejsce m.in. w Australii, RPA i Korei Płd.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close