Wyhamował wzrost kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce
W pierwszych trzech kwartałach przewozy intermodalne w Polsce osiągnęły poziom zbliżony do analogicznego okresu ubiegłego roku. Dynamika wzrostu intermodalu nie była zatem tak wysoka jak w poprzednich latach.

W okresie styczeń — wrzesień 2022 r. masa ładunków przewiezionych transportem intermodalnym w Polsce wyniosła 19,8 mln ton co jest wynikiem zbliżonym do ubiegłorocznego. Przewoźnicy intermodalni wykonali natomiast większą pracę przewozową 6,5 mld tkm. w porównaniu do 6,06 tkm. w ubr. Pociągami przewieziono w tym czasie 1,332 mln jednostek intermodalnych (1,32 w ubr.) i 2,157 mln TEU, podczas gdy w w analogicznym okresie ubiegłego roku 2,168 mln TEU.
Jak zatem widać wskaźniki są nieznacznie mniejsze niż ubiegłoroczne, poza pracą przewozową. Dane eksploatacyjne za pierwsze 3 kwartały 2022 r. przedstawił Michał Jaworski, naczelnik Wydziału Analiz i Monitoringu Rynku, Urząd Transportu Kolejowego podczas konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH — SOUTH, która odbywa się w Szczecinie.
W 2022 udział przewozów intermodalnych w rynku koli towarowej w Polsce spadł, co wynika z wzrostu przewozów węgla, paliw i zbóż w tym czasie. — Po dziesięciu miesiącach 2022 r. koleją przewieziono 208,6 mln ton, wykonano pracę przewozową na poziomie 52 mld tonokilometrów i pracę eksploatacyjną na poziomie 72,3 mln pociągokilometrów. W porównaniu do tego samego okresu z poprzedniego roku oznacza to wzrost odpowiednio o 3,4%, 12,4% oraz 6,2% — informuje UTK.