Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Cyfryzacja wspiera zieloną rewolucję na kolei

Transport kolejowy zmierza w kierunku neutralności klimatycznej. Wycofanie z eksploatacji taboru z napędem dieslowskim będzie wymagało inwestycji zarówno po stronie zarządców infrastruktury jak i przewoźników. Cyfryzacja procesów biznesowych jest sporym ułatwieniem i przyspiesza zieloną transformację — uważają uczestnicy panelu dyskusyjnego konferencji Digital Railway. 

Konferencja Global Railway Review’s Digital Rail, której kolejna edycja odbyła się w Londynie, jest międzynarodowym wydarzeniem, podczas którego eksperci z całego świata mogą podzielić się własnymi doświadczeniami na temat działań w ramach transformacji cyfrowej na kolei. Ideą powstania konferencji jest omówienie przez uczestników ważnych kwestii związanych z digitalizacją oraz dzielenie się innowacjami wprowadzanymi w poszczególnych krajach. Wśród zaproszonych gości pojawił się dyrektor Biura Badań i Rozwoju, Piotr Obrycki z PKP Energetyka, który z perspektywy spółki zaopatrującej polską kolej w energię opowiedział o podejmowanych działaniach cyfrowych, w kierunku budowy kolei zeroemisyjnej.

Transport kolejowy, podobnie jak inne dziedziny gospodarki przechodzi rewolucję określaną mianem 4.0. Nowoczesne narzędzia IT są już wykorzystywane  przez przewoźników i zarządców infrastruktury. Dzięki możliwościom jakie przynosi pozyskiwanie i analizowanie dużej ilości danych można przyspieszyć dekarbonizację kolei. 

— Wykorzystujemy cyfryzację jako narzędzie wspierające realizację strategii zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu możemy śledzić jak bardzo udaje nam się ograniczyć zużycie energii i poprawić produktywność. Jednym z głównych zadań jakie postawiliśmy przy wdrażaniu cyfryzacji jest określenie w jakim stopniu udaje nam się osiągnąć zmianę modalności z różnych form transportu na kolej. Pytamy wielu ludzi, co powstrzymuje ich przed korzystaniem z kolei? Jak się okazuje największym wyzwaniem jest pierwsza i ostatnia mila. Barierą jest brak skomunikowania i brak możliwości zakupu biletu. Cyfryzacja pozwala rozwiązać te problemy — zauważyła, Dyan Crowther, prezes Hight Speed 1 Ltd. 

Impuls do zmiany

Kolej w Europie korzysta obecnie w dużej mierze z energii elektrycznej wytwarzanej z nieekologicznych źródeł. Zmiana miksu energetycznego jest procesem kosztownym. Zachętą do takiej inwestycji czasem bywają bodźce zewnętrzne. Takie zjawisko obserwujemy w Europie po wybuchu wojny w Ukrainie, co wymusiło przyspieszenie odchodzenia od paliw kopalnych. 

— W Szwajcarii mamy duże zagęszczenie zelektryfikowanych linii kolejowych. Dlatego mamy niski poziom emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Obecnie emisje CO2 związane są głównie z operacjami na bocznicach i stacjach manewrowych oraz ogrzewaniem budynków. Czasami do zmiany konieczne są bodźce z zewnątrz i z tym zjawiskiem mamy do czynienia dzisiaj. Z powodu konfliktów politycznych zmuszeni jesteśmy w Europie do zmiany źródeł energii. Szwajcaria taką wymuszoną transformację przeszła w czasie II Wojny Światowej, kiedy wstrzymany został dowóz węgla do naszego kraju. Wówczas wybudowano w Szwajcarii duże hydroelektrownie. Dziś stoimy nie tylko przed wyzwaniem jak korzystać ze zrównoważonych źródeł energii, ale też jak w w zrównoważony sposób dysponować energią — powiedział Thomas Gugler, dyrektor programów technologicznych Szwajcarskich Kolei Federalnych.

Cyfryzacja poprawia efektywność

Zmiana źródeł energii elektrycznej jest jednym z elementów dekarbonizacji. Innym ważnym procesem jest poprawa efektywności energetycznej. Nowoczesne narzędzia cyfrowe pozwalają zmniejszyć zapotrzebowanie kolei na energię elektryczną, co od kilku lat z powodzeniem jest wdrażane na polskiej sieci kolejowej. 

— Polska posiada jedną z największych sieci kolejowych w Europie, a 65% linii jest zelektryfikowanych. Jednakże energia elektryczna, z której obecnie korzystamy nie jest zielona. To jest nasz problem. Kilka lat temu uruchomiliśmy wspólną sektorową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, a jej celem było zwiększenie konkurencyjności branży w porównaniu z transportem drogowym. Chcemy by kolej była pierwszym wyborem, dla przewożących  ładunki i pasażerów w Polsce. W chwili obecnej chcemy zwiększyć wykorzystanie zielonej energii na naszej sieci, a w dalszej perspektywie uczynić kolej neutralną klimatycznie. W tym celu inwestujemy w nowoczesne technologie cyfrowe takie jak eco-driving — zapewnił Piotr Obrycki, dyrektor biura badań i rozwoju PKP Energetyka. 

Jednym z liderów zielonej transformacji transportu jest Szwajcaria, która obecnie ma niemal całkowicie zelektryfikowaną kolej. Nie dotyczy to jednak manewrów na stacjach i bocznicach, które wykonywane są przez lokomotywy spalinowe. Cyfryzacja ułatwi elektryfikację tego segmentu transportu kolejowego.

— Obecnie w Szwajcarii wykorzystywanych jest ponad 700 lokomotyw manewrowych z napędem dieslowskim. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną planujemy zastąpić pojazdami z napędem bateryjnym. W tym celu trzeba będzie przygotować odpowiednią infrastrukturę. Musimy obliczyć gdzie i jak często te baterie będzie trzeba ładować. To z kolei będzie wymagało zebrania odpowiednich informacji i ich analizy z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Dzięki nim będziemy mogli zmienić organizację pracy stacji towarowych — zauważył Thomas Gugler.

Zaufanie do kolei

Kolej ma duży potencjał do zaoferowania pasażerom i przemysłowi zrównoważonych usług transportowym. Aby jednak zachęcić ich do zmiany modalności w transporcie usługi kolei muszą być konkurencyjne i niezawodne. Cyfryzacja przynosi tu sporo usprawnień. 

— Siedem lat temu PKP Energetyka rozpoczęła transformację cyfrową. Jednym z problemów z jakimi wtedy mierzyliśmy się były zatrzymania pociągów z powodu usterek sieci trakcyjnych. Zaczęliśmy wykorzystywać rozwiązania cyfrowe w celu zmniejszenia liczby awarii. Uruchomiliśmy monitoring efektywności energetycznej i lokalizacji naszych pociągów serwisowych. Dzięki temu udało nam się zmniejszyć liczbę zatrzymań pociągów z powodu awarii sieci trakcyjnej z ponad 350 do niewiele ponad 10 w br. Obecnie robimy kolejne kroki w kierunku zielonej transformacji, do czego przyczyniają się też duże inwestycje na kolei finansowane z programu CEF. Cyfryzacja pozwala nam bilansować OZE z potrzebami przewoźników. Dzięki temu będziemy mogli zapewnić klientów, że transport kolejowy będzie zielony i niezawodny — powiedział Piotr Obrycki.

Jednym z hamulców transformacji technologicznej jest brak motywacji przedsiębiorstw do inwestowania w nowe technologie. Innowacje wymagają podjęcia decyzji biznesowej, która określi rozwój technologii na wiele lat. — W kwestii rozwoju technologii zawsze możemy być szybsi. Możemy rozwijać nowe protokoły itp. Jednak potrzebna jest decyzja biznesowa. Na przykład obecnie budujemy pierwszą instalację z paliwem wodorowym na naszej sieci, która będzie wspierana magazynem litowo-jonowym i fotowoltaiką. Wytwarzanie wodoru z paliw kopalnych nie jest ekologiczne, dlatego zapewne nie ma jeszcze pociągów z napędem wodorowym. I właśnie dlatego podejmujemy decyzję biznesową o stworzeniu zrównoważonej technologii, która będzie środkiem na osiągnięcie założonych celów — zapewnił dyrektor PKP Energetyka.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close