Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wyniki finansowe i przewozowe Grupy PKP Cargo po dziewięciu miesiącach 2022 roku

Przychody z tytułu umów z klientami na poziomie 3 mld 815 mln zł, EBIDTA w wysokości 649  mln zł, a strata netto – 5 mln zł: takie są główne wyniki finansowe Grupy PKP Cargo po trzech kwartałach 2022 roku. To rezultaty znacznie lepsze od osiągniętych w tym samym okresie 2021 roku.

To oznacza, że przychody wzrosły rok do roku o 21%, EBIDTA zaś okazała się wyższa o 65%. Jednocześnie strata Grupy PKP Cargo jest niższa aż o 149 mln zł. W samym trzecim kwartale przychody wzrosły r/r o 24% – do 1 mld 363 mln zł, Grupa odnotowała także w tym okresie zysk netto w wysokości 38 mln zł, podczas gdy przed rokiem była jeszcze strata na poziomie 24 mln zł. Przy tym dynamika kosztów (niespełna 13% po trzech kwartałach) jest niższa niż wzrost przychodów. – Udaje nam się poprawiać wyniki finansowe mimo trudnego otoczenia makroekonomicznego w jakim przychodzi działać spółkom Grupy PKP Cargo. Gospodarkę polską i europejską dotyka bowiem kryzys energetyczny, wysoka inflacja, a część branż przemysłowych ogranicza produkcję, spada też międzynarodowa wymiana handlowa. To w dużym stopniu negatywne skutki agresji Rosji na Ukrainę i trwającej od 24 lutego wojny – mówi Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo S.A. – Nasze coraz lepsze wyniki finansowe to efekt pracy 20 tys. osób zatrudnionych w Grupie. To jest wspólny sukces całej załogi – podkreśla Dariusz Seliga. 

Masa przewiezionych ładunków i wykonana praca przewozowa były w okresie styczeń-wrzesień 2022 roku wyższe niż w analogicznym okresie 2021 roku, ale spadł udział Grupy PKP Cargo w rynku: o  0.8 p.p. w przypadku masy (do 37,5%) oraz o 1,6 p.p. w odniesieniu do pracy przewozowej (do 39,9%).

Spadek pracy przewozowej dotyczył głównie segmentu intermodalnego i produktów chemicznych, wzrosty natomiast miały miejsce w odniesieniu do paliw stałych i płynnych, a  także metali i rud oraz kruszyw i materiałów budowlanych. Ciekawie wygląda sytuacja z  węglem kamiennym. Co prawda pod względem masy – 33 mln ton – po 3 kwartałach br. przewozy węgla są niższe o 2,7% wobec analogicznego okresu 2021 roku, ale praca przewozowa wzrosła aż o 1 mld tkm i wyniosła 6,7 mld tkm. – Z jednej strony trwa proces stopniowego odchodzenia energetyki od węgla kamiennego, który nieco tylko przystopowała wojna na Ukrainie. Ale jednocześnie z powodu unijnego embarga na rosyjski węgiel zmianie uległ kierunek transportu węgla, który wozimy z portów do odbiorców w  głębi kraju. Znajduje to odzwierciedlenie w zwiększonej pracy przewozowej i średniej odległości przewozów – wyjaśnia prezes Dariusz Seliga.

Natomiast w przypadku intermodalu doszło do spadku przewozów zarówno w ujęciu masy, jak i wykonanej pracy przewozowej w odniesieniu do danych z 2021 roku. Ten pierwszy wskaźnik obniżył się z 7,4 mln ton do 6,8 mln ton (o7,6%), a drugi spadł z 3,42 mld tkm do 2,96 mld tkm (ponad 13%). To skutek przede wszystkim spadku przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku po wybuchu wojny na Ukrainie, ale również ograniczenia przepustowości tras kolejowych z portów morskich, gdzie priorytet mają przewozy węgla.

Przez trzy kwartały wzrosły – z 14,6 mln ton do 16,3 mln ton (11,9%) – przewozy kruszyw i materiałów budowlanych. Wykonana praca przewozowa (4,24 mld tkm) wzrosła o prawie 13% r/r. PKP Cargo zyskiwało na tym, że odbiorcy musieli uzupełniać swoje magazyny, a jednocześnie doszło do intensyfikacji robót drogowych oraz modernizacji szlaków i stacji kolejowych. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close