Partnerzy portalu

CUPT – w służbie rewolucji w polskim transporcie

Centrum Unijnych Projektów Transportowych obchodzi 15 urodziny. Od 2007 r.,  jako państwowa jednostka budżetowa podlegająca Ministerstwu Infrastruktury, odpowiada za obsługę funduszy europejskich. Przede wszystkim wspiera beneficjentów w procesie przygotowania ich do pozyskania środków unijnych współfinansujących inwestycję, a następnie ich prawidłowego rozliczenia. Ale służy także pomogą doradczą i ekspercką. 

Joanna Lech, dyrektor CUPT

A ponieważ dotychczasowe środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko miały największy udział wartościowy w pozyskanym dofinansowaniu unijnym, rola CUPT była nie do przecenienia. W efekcie, Polska zalicza się w Unii Europejskiej do czołówki krajów w pełni wykorzystujących przyznane środki finansowe. Co równie istotne, dzięki temu wsparciu finansowemu nastąpiła realna rewolucja w polskim transporcie – mówiono podczas  konferencji „15 lat CUPT – najlepsza droga do rozwoju polskiego transportu z wykorzystaniem środków UE”.

CUPT ustawicznie się zmienia i doskonali. Przykładem jest opracowanie i aktualizacja Zintegrowanego Modelu Ruchu. Jest to kompleksowe narzędzie przeznaczone do wsparcia planowania transportu (w tym zarządzania popytem i zarządzania podażą) zarówno na poziomie strategicznym o zasięgu  ogólnokrajowym, jak również na poziomie regionalnym i lokalnym.

Niektóre dane 

Tylko w ciągu 15 lat funkcjonowania CUPT wybudowano lub zmodernizowano: 3900 km dróg (głównie autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic miast), 3800 km linii kolejowych, kupiono 950 sztuk lokomotyw, wagonów lub pojazdów zespolonych, gruntownie przebudowano kilka lotnisk, udrożniono od strony morza i lądu porty morskie, miasta pozyskały nowoczesny tabor autobusowy i tramwajowy oraz podwoiły długość linii tramwajowych.

– Obecnie jesteśmy w końcowej fazie wieloletniego budżetu 2014-2020, w której już pozyskaliśmy 190 mld zł na rozwój różnych sektorów transportu i jej infrastruktury – mówił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Nadal trwa proce zawierania umów i z pewnością łączne nakłady przekroczą 200 mld zł.

W istocie, pomoc finansowa m.in. dla potrzeb infrastruktury transportowej płynie do Polski od 2004 roku, przypomniano w dyskusji. Czyli jeszcze wcześniej, niż uruchomiono budżet z pierwszej perspektywy finansowej (2007-2013). Efekty w niektórych sferach są rewolucyjne. Przykładowo, w okresie 2003-2018 liczba pasażerów przewiezionych przez przewoźników lotniczych wzrosła z 7,1 mln do 45,7 mln, a udział przewozów intermodalnych z udziałem kolei wzrósł  ze śladowego udziału w łącznych przewozach do ponad 10 proc. Pod względem długości autostrad i dróg ekspresowych Polska plasuje się na piątym miejscu w Europie.

– Dzięki środkom unijnym sektor transportu w Polsce rozwinął się w sposób niebywały – stwierdził Wojciech Wysocki, kierownik Działu Politycznego przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Jak dodał, z punktu widzenia nie tylko Komisji Europejskiej wskazane jest, by „prawidłowo komunikować obywatelom o źródle współfinansowania inwestycji przy okazji otwierania każdego nowego odcinka drogi i nie tylko”.

Wyzwania

W UE rozpoczęła się nowa perspektywa finansowa 2021-2027. Polska może być jednym z największych beneficjentów środków współfinansujących projekty transportowe. Są trzy źródła:

  • Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), który jest kontynuację dwóch wcześniejszych programów (w perspektywach finansowych 2007-2013 oraz 2014-2020) Infrastruktura i Środowisko, z ogólną pulą ponad 24 mld euro, z czego na transport przypada 12,91 mld euro,
  • program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, z budżetem 1,54 mld euro na poprawę klimat na terenach miejskich i poprawę dostępności transportowej makroregionu,
  • Instrument „Łącząc Europę” (CEF – 2), z budżetem 2,86 mld euro
  • oraz nadzwyczajny Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności, z pulą 6,27 md euro.

W dyskusji podczas konferencji nie poruszano kwestii trwających nadal negocjacji polskiego rządu w KE w sprawie uruchomienie środków z KPO. Opóźnienia mają fatalny wpływ na rynek inwestycyjny, szczególnie w sektorze kolejowym, gdzie grożą opóźnienia w ogłaszaniu przetargów i uruchomieniu projektów.

– Przełom perspektyw finansowych, w którym się obecnie znajdujemy, to czas wzmożonego wysiłku dla podmiotów projektujących ramy programowe, jak i tych korzystających z dofinansowania funduszy unijnych – stwierdziła oficjalnie Joanna Lech, dyrektor CUPT. – Podmioty te muszą nie tylko wywiązać się ze wszystkich zobowiązań powziętych w związku z realizacją programów i projektów w ramach poprzedniej perspektywy (2014-2020), ale również planować i przygotowywać się do absorpcji środków UE z nowej perspektywy finansowej. 

Jak powiedziała nam w kuluarach Sylwia Ceiślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT, urząd jest przygotowany do wdrażania projektów w części transportowej. „W momencie, kiedy zostaną podpisane wszystkie porozumienia, w tym także między MI a innymi resortami, które współuczestniczą w zarządzaniu KPO oraz między CUPT a MI, będziemy ogłaszać konkursy”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close