Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Porty UE wciąż dochodzą do siebie po pandemii – Gdańsk na 14-tym miejscu

W 2021 roku w portach Unii Europejskiej przeładowano 3,5 mld ton ładunków. Był to wzrost o 4 proc. w porównaniu z 2020 r., ale po spadku – z powodu pandemii covid – o 7 proc. w tamtym roku w porównaniu z 2019 r. Zatem przeładunki w 2021 r. były nadal mniejsze, niż w 2019 r.

fot. Pixabay

Znacznie mniej straty odrobił rynek przewozów pasażerów drogą morską. W 2021 r. zanotowano 267,9 mln pasażerów wchodzących na pokład i schodzących na ląd, w porównaniu z 230 mln w 2020 r. i 418 mln pasażerów w 2019 r. Poniższe informacje z danych o transporcie morskim opublikowanych przez Eurostat. 

Kraje o największych obrotach w portach

Niderlandy pozostały największym państwem członkowskim UE pod względem obsługi transportu morskiego towarów. W 2021 r. jego porty przeładowały łącznie 590 mln ton towarów (+32 mln ton w porównaniu z 2020 r.), co stanowi 17 proc. całkowitego wolumenu towarów morskich przeładowanych w ub. r. w UE. 

Za Niderlandami uplasowały się Włochy i Hiszpania, z udziałami odpowiednio 14,5 i 13,8 proc. W 16-tu państwach członkowskich zanotowano wzrost przeładunków w portach w 2021 r. rdr. Największy w Rumunii (+12,5 proc.), a następnie w Słowenii (+9,5 proc.), Polsce (+9,2 proc.) i Belgii (o 7,5 proc.). Natomiast największe względne spadki zaobserwowano na Malcie (-41,3 proc.), Cyprze (-6,5 proc.), Finlandii (-6,1 proc.), Łotwie (-5,7 proc.) i Litwie (-4,2 proc.).

W okresie 2011 – 2021 tylko siedem państw członkowskich odnotowało spadek działalności portowej w obsłudze towarów. Największe względne spadki wystąpiły na Łotwie (-40,8 proc.), w Estonii (-18,7 proc.), Francji (-13,8 proc.) i Finlandii (-11,2 proc.). Natomiast Polska odnotowała w omawianym okresie największy względny wzrost przeładunków – o 67,4 proc., a następnie Rumunia (+36,5 proc.) i Grecja (+31,7 proc.). Eurostat podaje również, że w rejonie Morza Śródziemnego duże przeładunki w 2021 r. miała Turcja (520 mln ton), co plasowało ten kraj na drugim miejscu w Europie, po Holandii. Przeładunki w portach tureckich wzrosły w latach 2011 – 2021 o 44,8 proc. 

Struktura przeładunków

W 2021 r. 35,2 proc. wszystkich ładunków obsłużonych w portach UE przypadło na towary masowe płynne, a następnie towary skonteneryzowane (25 proc.), suche towary masowe (21,7 proc.) i towary przewożone w systemie ro-ro (12,1 proc.). W 2021 r. największą, pojedynczą kategorią towarów obsługiwanych w głównych portach UE był „koks i produkty rafinacji ropy naftowej”. 

Największe porty

Rotterdam (435 mln ton), Antwerpia (216 mln) i Hamburg (111 mln ton), wszystkie położone na wybrzeżu Morza Północnego utrzymały w 2021 r. pozycję trzech największych portów w UE, zarówno pod względem masy brutto przeładowanych towarów, jak i pod względem ilości kontenerów obsługiwanych w portach. 

W porównaniu z 2020 r. wolumen przeładunków w 2021 r. spadł najbardziej w greckim porcie w Pireusie (-10 proc.), Algeciras w Hiszpanii (-6 proc.) i Kłajpedzie na Litwie (-5 proc.). Natomiast najbardziej wzrósł w Zeebrugge (+27 proc.) w Belgii i Konstancy (+26 po proc.). Port Gdańsk zanotował 10,8 proc. dynamikę wzrostu. Największy port w Europie, Rotterdam w Niderlandach, odpowiadał za ponad 12,6 proc. całkowitego tonażu przeładowanego w portach UE. 

Największe porty w UE pod względem przeładunków towarów (mln ton), źródło: Eurostat

Największe porty kontenerowe

W 2021 r. w głównych portach UE ustanowiono kolejny rekord przeładunków towarów w kontenerach. Przeładowano 98,1 mln jednostek o ekwiwalencie TEU, o 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Hiszpania zgłosiła największe wolumeny kontenerów obsłużonych w Europie – przez jej porty przetransportowano 17,7 mln TEU, tj. 18 proc. całkowitej ich ilości w UE. Za Hiszpanią uplasowały się Niemcy (15,1 proc. całkowitej wartości UE), Niderlandy (14,2 proc.), Belgia (13,4 proc.) i Włochy (11,8 proc.). W sumie w 2021 r. na te pięć krajów przypadło ponad 70 proc. kontenerów obsługiwanych w głównych portach UE. Z obsłużonymi 13,4 mln TEU Rotterdam zachował pozycję nr 1 w UE. Za nim uplasowała się Antwerpia i Hamburg.

W wartościach względnych największy w 2021 r. spadek rdr odnotowano w Livorno (-19,4 proc.), a następnie w Marsylii (-15,3 proc.), Pireusie (-9,1 proc.), Algeciras (-6 proc.) i La Spezii (-4,8 proc.). Natomiast największy względny wzrost odnotowano w Zeebrugge (+78,8 proc.), Hawrze (+41,1 proc.), Barcelonie (+19,4 proc.), Las Palmas de Gran Canaria (+14 proc.) i w Gdańsku (+13,8 proc.), a także w Gdyni (+10,5 proc.).

Największe porty kontenerowe w UE (tys. TEU), źródło: Eurostat

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close