Partnerzy portalu

Korytarze solidarnościowe osiągnęły maksimum przepustowości. KE zapowiada pilne działania

Korytarze solidarnościowe uruchomione przez Unię Europejską dla utrzymania ukraińskiego eksportu zbóż i innych ładunków po rosyjskiej inwazji i zablokowaniu portów czarnomorskich osiągnęły granice przepustowości. Z tego powodu Komisja Europejska planuje w trybie pilnym przeznaczyć 250 mln euro na ich usprawnienie.

fot. Państwowa Służba Graniczna Ukrainy

Korytarze solidarnościowe ustanowione zostały w maju br. po zablokowaniu przez Rosję możliwości eksportu ukraińskich towarów rolnych. Zwykle Ukraina w ciągu roku eksportowała 45 mln ton zbóż co miało kluczowe znaczenie dla dostaw żywności na świecie. Dzięki wprowadzeniu korytarzy solidarnościowych i częściowemu odblokowaniu portów udało się w okresie od maja do października wywieźć z Ukrainy 25 mln ton zbóż. Dla produktów nierolniczych korytarze solidarnościowe są obecnie jedyną możliwością eksportu z Ukrainy i mają kluczowe znaczenie dla gospodarki tego kraju generując 15 mld euro dochodów potrzebnych tamtejszym przedsiębiorcom.

Obecnie jednak szlaki te wykorzystywane są w 100% dostępnej przepustowości. Zwiększenie możliwości wywozu ładunków z Ukrainy wymaga pilnych działań o które apelują we wspólnym stanowisku Komisja Europejska, Czechy, Polska, Rumunia, Słowacja, Republika Mołdawii, Ukrainy, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Grupy Banku Światowego.

Konieczne działania

— Korytarze solidarnościowe stały się niezbędnym ogniwem dla pogłębienia stosunków z Ukrainą i Republiką Mołdawii i mają zasadnicze znaczenie dla ustanowienia bardziej ustabilizowanych połączeń z UE w kontekście przyszłego przystąpienia. Zbliżają one Ukrainę i Republikę Mołdawii do jednolitego rynku UE, przy jednoczesnym utrzymaniu ich połączeń z resztą świata. Korytarze solidarnościowe osiągają jednak swoje granice przepustowości, utrzymują się wąskie gardła, wysokie są koszty logistyczne. Aby utrzymać przepustowość korytarzy solidarnościowych, a nawet ją zwiększyć, uruchamiamy znaczne inwestycje w ramach różnych istniejących programów unijnych i krajowych. Konieczne są dalsze ułatwienia administracyjne i operacyjne, w tym poprzez usprawnianie procedur przekraczania granic. Potrzebne są dalsze środki finansowe — stwierdzono w oświadczeniu.

Komisja Europejska planuje wydać 250 mln euro na usprawnienia korytarzy za pomocą ruchomego sprzętu, który skróci czas oczekiwania na przejściach granicznych. Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zamierzają w projekty infrastrukturalne na Ukrainie wydać po 300 mln euro a Bank Światowy 100 mln dolarów. Środki te przeznaczone będą na rewitalizację linii kolejowych prowadzących z Ukrainy do Rumunii i Mołdawii. 

Wpływ wojny w Ukrainie na funkcjonowanie polskiego sektora TSL będzie jednym z tematów konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH, która odbędzie się 30 listopada – 1 grudnia w Szczecinie.

Zapraszamy już dziś do zapisania się na wydarzenie. Program konferencji, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/szczecin-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close