Korytarze solidarnościowe osiągnęły maksimum przepustowości. KE zapowiada pilne działania
Korytarze solidarnościowe uruchomione przez Unię Europejską dla utrzymania ukraińskiego eksportu zbóż i innych ładunków po rosyjskiej inwazji i zablokowaniu portów czarnomorskich osiągnęły granice przepustowości. Z tego powodu Komisja Europejska planuje w trybie pilnym przeznaczyć 250 mln euro na ich usprawnienie.
Korytarze solidarnościowe ustanowione zostały w maju br. po zablokowaniu przez Rosję możliwości eksportu ukraińskich towarów rolnych. Zwykle Ukraina w ciągu roku eksportowała 45 mln ton zbóż co miało kluczowe znaczenie dla dostaw żywności na świecie. Dzięki wprowadzeniu korytarzy solidarnościowych i częściowemu odblokowaniu portów udało się w okresie od maja do października wywieźć z Ukrainy 25 mln ton zbóż. Dla produktów nierolniczych korytarze solidarnościowe są obecnie jedyną możliwością eksportu z Ukrainy i mają kluczowe znaczenie dla gospodarki tego kraju generując 15 mld euro dochodów potrzebnych tamtejszym przedsiębiorcom.
Obecnie jednak szlaki te wykorzystywane są w 100% dostępnej przepustowości. Zwiększenie możliwości wywozu ładunków z Ukrainy wymaga pilnych działań o które apelują we wspólnym stanowisku Komisja Europejska, Czechy, Polska, Rumunia, Słowacja, Republika Mołdawii, Ukrainy, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Grupy Banku Światowego.
Konieczne działania
— Korytarze solidarnościowe stały się niezbędnym ogniwem dla pogłębienia stosunków z Ukrainą i Republiką Mołdawii i mają zasadnicze znaczenie dla ustanowienia bardziej ustabilizowanych połączeń z UE w kontekście przyszłego przystąpienia. Zbliżają one Ukrainę i Republikę Mołdawii do jednolitego rynku UE, przy jednoczesnym utrzymaniu ich połączeń z resztą świata. Korytarze solidarnościowe osiągają jednak swoje granice przepustowości, utrzymują się wąskie gardła, wysokie są koszty logistyczne. Aby utrzymać przepustowość korytarzy solidarnościowych, a nawet ją zwiększyć, uruchamiamy znaczne inwestycje w ramach różnych istniejących programów unijnych i krajowych. Konieczne są dalsze ułatwienia administracyjne i operacyjne, w tym poprzez usprawnianie procedur przekraczania granic. Potrzebne są dalsze środki finansowe — stwierdzono w oświadczeniu.
Komisja Europejska planuje wydać 250 mln euro na usprawnienia korytarzy za pomocą ruchomego sprzętu, który skróci czas oczekiwania na przejściach granicznych. Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zamierzają w projekty infrastrukturalne na Ukrainie wydać po 300 mln euro a Bank Światowy 100 mln dolarów. Środki te przeznaczone będą na rewitalizację linii kolejowych prowadzących z Ukrainy do Rumunii i Mołdawii.
Wpływ wojny w Ukrainie na funkcjonowanie polskiego sektora TSL będzie jednym z tematów konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH, która odbędzie się 30 listopada – 1 grudnia w Szczecinie.
Zapraszamy już dziś do zapisania się na wydarzenie. Program konferencji, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/szczecin-2022/