Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu zbuduje nową przyszłość Pomorza Zachodniego

W siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra Marka Gróbarczyka poświęcona nowemu terminalowi instalacyjnemu do obsługi morskich farm wiatrowych, który w najbliższych latach powstanie w porcie Świnoujście.

Zgodnie z przyjętymi założeniami terminal wejdzie w fazę eksploatacji z początkiem 2025 roku. Będzie pierwszym na polskim wybrzeżu tego typu terminalem. Umowę na dzierżawę portowych terenów podpisano 13 października br. w niespełna rok po nabyciu przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA terenów w świnoujskim porcie. 

– To był niezwykle intensywny wyścig, gdzie pierwszy terminal instalacyjny powstanie, stąd cieszy tempo prac pozwalające na realizację tej inwestycji w Świnoujściu – podkreślił sekretarz stanu w Ministrostwie Infrastruktury, Marek Gróbarczyk. 

W planach inwestycyjnych Grupy Kapitałowej ORLEN jest pierwsza lokalizacja morskiej farmy wiatrowej na Morzu Bałtyckim, tj. projekt Baltic Power, realizowany w partnerstwie z Northland Power, o maksymalnej mocy zainstalowanej do 1,2 GW. Terminal instalacyjny jest kluczowym elementem infrastruktury dla realizacji pierwszej i drugiej fazy rozwoju polskiej morskiej energetyki wiatrowej z potencjałem obsługi, co najmniej 12 projektów z tego obszaru o planowanej łącznej mocy do 11 GW do 2040 r. 

Obecnie w regionie Morza Bałtyckiego jest 11 portów (Świnoujście, Gdynia, Gdańsk, Rostock, Sassnitz, Trelleborg, Ronne, Soderhamn, Widawa, Ryga, Klajpeda ), które teoretycznie mogą być brane pod uwagę jeśli chodzi o morską energetykę wiatrową. Przy czym port w Ronne do 2027 roku ma zagospodarowany cały swój potencjał w zakresie obsługi morskiej energetyki wiatrowej. Podobnie jest w niemieckim porcie Sassnitz. Zatem siłą rzeczy, Polska aby rozwijać morską energetykę wiatrową musi posiadać własny port z terminalem jej dedykowanym. 

– Stąd, kiedy w grudniu ub. roku pojawiła się możliwość nabycia nowych terenów portowych w Świnoujściu, skorzystaliśmy z przysługującego nam prawa pierwokupu. Wiedzieliśmy, że będzie to idealne miejsce na lokalizację tam terminalu instalacyjnego – mówi Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. – Niemal natychmiast rozpoczęliśmy prace zmierzające do przeprowadzenia procedury przetargowej na dzierżawę tych terenów. W rezultacie całe to postępowanie zrealizowaliśmy w ciągu zaledwie 9 miesięcy – dodaje prezes Urbaś. 

Do zalet lokalizacji terminalu w Świnoujściu przemawiają takie argumenty jak jego położenie obok toru wodnego, działka inwestycyjna o charakterze przemysłowym o wystarczająco dużej powierzchni dla realizowania wszystkich funkcji terminalu instalacyjnego morskich farm wiatrowych. Niższe koszty transportu dzięki bliskości portów Europy Zachodniej wraz z dostępem do transportu śródlądowego z Polski i Niemiec, co ma znaczenie przy transporcie elementów ponadgabarytowych. Warto dodać, że przygotowana na zlecenie ZMPSiŚ  analiza nawigacyjna, potwierdziła możliwość obsługiwania statków typu Jack-up wykorzystywanych do transportu i montażu największych turbin wiatrowych (14+ MW). Realna możliwość zrealizowania budowy terminala instalacyjnego do końca 2024 r.

Terminal instalacyjny w porcie w Świnoujściu z uwagi na lokalizację będzie obsługiwał nie tylko polskie inwestycje morskiej energetyki wiatrowej, ale również projekty z tego obszaru, które powstaną w innych krajach z regionu Morza Bałtyckiego. Sam terminal powstanie na 20 hektarach. Będzie posiadał infrastrukturę zdolną do obsługi dużych jednostek, transportujących kluczowe komponenty farm wiatrowych, takie jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty. Z portu będą wypływać również specjalistyczne jednostki zajmujące się realizacją zaawansowanych prac budowlanych związanych z morskimi farmami wiatrowymi.

W ramach inwestycji powstaną nabrzeża o długości około 485 m, głębokości technicznej 12,5 m. Będą one wysunięte o 25 m na wodę, o nośności 50 kN/m2, z 10 stanowiskami do wstępnego montażu wież o nośności 500 kN/m2. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co w sumie pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15MW każda.

Zakres prac realizowanych przez Orlen Neptun II obejmuje roboty rozbiórkowe obiektów kubaturowych na terenie przyszłych placów składowych, dróg dojazdowych i parkingów, roboty budowlane na terenie dzierżawionej nieruchomości do linii istniejących nabrzeży, budowa placów składowych i manewrowych oraz dróg wewnętrznych i parkingów, budowa obiektów kubaturowych (magazyny, warsztaty, budynki socjalno-biurowe itp.) oraz budowę infrastruktury technicznej do linii istniejących nabrzeży (podział prac na węzłach lub studzienkach ulokowanych najbliżej linii istniejących nabrzeży). 

Z kolei zakres prac realizowanych przez ZMPSiŚ w pierwszym etapie  zaplanowanych w latach 2023 – 2025 r. obejmuje rozbiórkę istniejącego pirsu oraz dalb dokowych pozostałych po działalności Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, kolidujących z planowaną budową, rozbudowę nabrzeża nr 1 o długości ok. 241,7 m i nabrzeża nr 2 o długości ca 243,1 m wraz z wyposażeniem poprzez wykonanie nowej konstrukcji nabrzeży o całkowitej długości ok. 484,8 m z linią cumowniczą równoległą do krawędzi istniejących nabrzeży, wysuniętą na akwen Świny (działki wodnej nr 1/18) na odległość ok. 25 m, roboty czerpalne akwenu przy nabrzeżach, na torze podejściowym oraz obrotnicy portowej do rzędnej -12,5 m, a w miejscu umocnienia dna dla podpór statków Jack-up przy nabrzeżu nr 2 do rzędnej min. -14,5 m n.p.m., przełożenie istniejącego kabla światłowodowego VTMS ułożonego na dnie cieśniny Świny (ułożenie nowego kabla po nowej trasie), zalądowienie akwenu wygrodzonego pomiędzy nową ścianką szczelną a istniejącymi nabrzeżami nr 1 i 2 o szerokości ok. 25 m i długości ok. 484,8 m za pomocą urobku pozyskanego z robót czerpalnych, umocnienie części dna akwenu przed nabrzeżem nr 2 dla podpór statków typu Jack-up, wykonanie ścianki szczelnej na przedłużeniu nabrzeża nr 2 w kierunku południowo-wschodnim wraz z jej zakotwieniem jako pierwszy etap budowy przyszłego nabrzeża nr 3 o długości ok. 296,1 m oraz wykonanie ścianki szczelnej zamykającej w kierunku wschodniego końca istniejącego nabrzeża nr 3, zalądowienie akwenu wygrodzonego pomiędzy nową ścianką szczelną a istniejącym nabrzeżem nr 3 gruntem pozyskanym z robót czerpalnych, budowę instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, ppoż. itp. w pasie nabrzeży 1 i 2 oraz modernizację oznakowania nawigacyjnego. 

Z kolei drugi etap inwestycji (perspektywiczna rozbudowa nabrzeża nr 3) będzie realizowany w późniejszym terminie. W ramach tego etapu planuje się wykonać następujące takie budowlane, jak budowa konstrukcji nabrzeża nr 3 wraz z wyposażeniem o długości ok. 296,1 m z nawierzchniami oraz pełną infrastrukturą techniczną – etap docelowy, roboty czerpalne akwenu przy nabrzeżu nr 3 do rzędnej -12,5 m a w miejscu umocnienia dna dla podpór statków Jack-up do rzędnej min. -14,5 m n.p.m., umocnienie dna akwenu przed nabrzeżem nr 3, rozbudowa instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, ppoż. itp. oraz modernizacja oznakowania nawigacyjnego.

– Wszystkie te działania wpisują się w bezpieczeństwo energetyczne państwa związane z przystosowaniem nośników energii do zmian klimatycznych. Mają też odzwierciedlenie w stosownych dokumentach rządowych oraz Unii Europejskiej z zakresu pozyskiwania energii z morskich źródeł odnawialnych na rzecz neutralnej dla klimatu przyszłości – podkreślił w swoim wystąpieniu prezes Krzysztof Urbaś.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest Partnerem Generalnym konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH. Zapraszamy już dziś do zapisania się na wydarzenie. Program konferencji, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/szczecin-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close