Partnerzy portalu

ACI: Dobry 2021 r. dla największych portów cargo lotniczego, rok 2022 będzie już gorszy

Dwadzieścia największych portów – węzłów frachtu lotniczego obsłużyło w 2021 r. około 54,8 mln ton cargo, tj. 44 proc. globalnego wolumenu ładunków lotniczych. Przeładowały one o 14,7 proc. więcej towarów w porównaniu z 2020 r. (47,7 mln ton) oraz o „imponujące” 13,4 proc. więcej w  porównaniu z 2019 r. , tj. przed pandemią covid.

fot. Pixabay

Dane te przedstawia Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI). Stwierdziła ona, że wzrost ten można przypisać „poprawie warunków ekonomicznych, które spowodowały większy popyt na towary konsumpcyjne i produkty farmaceutyczne, takie jak środki ochrony osobistej (PPE) i szczepionki. Port Narita – Tokio zanotował najwyższy wzrost obrotów (31,1 proc. rdr), przed Chicago (26,6 proc.). Tylko jeden port lotniczy (Memphis) zanotował w 2021 r. spadek obsługi cargo, w porównaniu rdr.

ACI przypomina też, że „istnieje element podwójnego liczenia w danych o przeładunkach”, ponieważ wielkość eksportu jednego węzła lotniczego jest importem drugiego. Zarazem w  przeciwieństwie do statystyk dotyczących ruchu pasażerskiego większość przesyłek frachtu lotniczego jest jednokierunkowa, „zapewniając prawdziwszy obraz wydajności portów”. 

Czołówka

W ub.r. międzynarodowy port lotniczy w Hongkongu odzyskał swoją wieloletnią pozycję numeru 1 wśród hubów cargo lotniczego, z nieco ponad 5 mln ton obsługi towarów (wzrost o 12,5 proc.), wyprzedzając zaledwie o 145 tys. ton amerykańskiego rywala – lotnisko Memphis (- 2,9 proc.), które jest megahubem dla giganta przesyłek ekspresowych i handlu elektronicznego – FedEx.

Hongkong radził sobie w ub. roku lepiej niż lotnisko w Szanghaju, które pomimo trzeciego miejsca (3,98 mln ton, wzrost o 8 proc.) zostało dotknięte przez powtarzające się problemy z kwarantanną załóg lotniczych z powodu covid. Na liście Top-20 znalazły się cztery porty-huby z Europy, wszystkie w kilkunastoprocentowym wzrostem obrotów. Nadal numerem jeden (a 14-ty na świecie) pozostał Frankfurt, przed Paryżem CDG (15-te miejsce na świecie), Amsterdamem Schiphol i Lipskiem (odpowiednio: 18 i 19 miejsce). Lipsk obsłużył w 2021 r. już blisko 1,6 mln ton ładunków, tj. w ciągu 12 lat zwiększył się ponad 12 razy.

Prognozy

ACI ocenia, że globalne wstrząsy gospodarcze, blokady covid w Chinach i wojna na Ukrainie pogorszą wyniki przewozów towarów drogą lotniczą. Wskazują na to dotychczasowe dane statystyczne. Najbardziej znaczące spadki odnotowano w Ameryce Północnej i Europie. Np. przeładunki w Hongkongu po pierwszych ośmiu miesiącach sięgały 2,8 mln ton, tj. było o 11,1 proc. mniejsze rdr. W porcie Memphis odnotowało w tym samym okresie spadek o 10 proc.

Z kolei np. we Frankfurcie po I półroczu 2022 r. wolumen ładunków spadł o 11,5 proc. rdr – do ok. 1 mln ton. Po dobrych wynikach przewozów towarowych w 2021 r. władze lotniska stwierdziły, że „spadek ten przypisuje się głównie ograniczeniom przestrzeni powietrznej po wojnie na Ukrainie, a także licznym blokadom wprowadzonym w Chinach”. Być może ten ostatni czynnik zakłócający się zmieni. Podczas niedawnego webinarium zorganizowanego przez OAG wyrażono pogląd, że rząd w Pekinie prawdopodobnie odejdzie od polityki „zero tolerancji” dla covid „pod koniec stycznia 2023 r. lub krótko po obchodach chińskiego Nowego Roku”.

Największe towarowe porty lotnicze na świecie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close