Podpisano umowę na prace przygotowawcze dla Drogi Czerwonej
28.10.2022 r., podpisano umowę na prace przygotowawcze dla Drogi Czerwonej w Gdyni. Projektantem będzie spółka Mosty Katowice, która za sporządzenie dokumentacji otrzyma 8 001 765 zł. To kolejny krok w kierunku realizacji tej trasy.
– Celem nadrzędnym tej inwestycji są ułatwienia w transporcie ludzi i towarów, co idealnie wpisuje się w sens projektu CPK. To właśnie dzięki takim przedsięwzięciom Polska coraz szybciej się rozwija. Planowana inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy jego możliwości przeładunkowe – Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
Biuro projektowe wykona dokumentację przygotowawczą do budowy nowej drogi krajowej w podziale na trzy odcinki, tj.:
- nr 1: węzeł Gdynia Chylonia – węzeł Kwiatkowskiego II,
- nr 2: węzeł Kwiatkowskiego II – węzeł Ofiar Grudnia ‘70,
- nr 3: węzeł Ofiar Grudnia ‘70 – węzeł Terminal Promowy.
Czas realizacji umowy to 18 miesięcy na samą dokumentację, po czym zostanie ona zweryfikowana i zatwierdzona przez GDDKiA. Ostatnim z obowiązków wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji w formule Projektuj i buduj.
– To kolejny bardzo ważny dzień dla portu i dla systemu komunikacyjnego, który funkcjonuje w otoczeniu portu w Gdyni. Za 8 milionów złotych Mosty Katowice zrobią tak zwany STEŚ, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Dajemy sobie na to 18 miesięcy, żebyśmy poznali całą strukturę projektową i wszystkie wąskie gardła, ale też wszystkie szanse i możliwości zbudowania tej drogi, która jest kluczowa zarówno dla portu, jak i dla miasta Gdyni, aby odciążyć, a wręcz zastąpić obecnie eksploatowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Koszt całej drogi będziemy znać po pracach projektowych, do których doprowadzi nas ta dzisiejsza umowa. Jakakolwiek cena by to nie była, musi zostać poniesiona przez rząd polski, ponieważ gigantyczne przeładunki, które są generowane w portach i zyski dla państwa polskiego są warte każdej ceny – Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Koszt budowy Drogi Czerwonej w Gdyni wyniesie ok. 2,7 mld zł. W całości ma być sfinansowany z budżetu państwa. 9-kilometrowa Droga Czerwona połączy istniejącą sieć dróg szybkiego ruchu z rozwijającym się Portem Gdynia.
Inwestycja pozwoli zapewnić coraz bardziej niezbędną alternatywę dla ruchu pojazdów ciężarowych z i do terminali portowych dla stale obciążonej i wymagającej remontów Estakady Kwiatkowskiego.
– Droga Czerwona, planowana od wielu lat, jest tym zwieńczeniem potrzeby realizacji tych wszystkich inwestycji, które dzisiaj prowadzimy w porcie – półtora miliarda na dostęp kolei do portu, miliard złotych na pogłębianie akwenów, wzmocnienie nabrzeży, placów manewrowo – składowych, a więc ponad 2,5 miliarda inwestycji, które w tej chwili realizujemy w porcie. Droga Czerwona jest potrzebna, żeby wykorzystać w pełni wszystkie te inwestycje w porcie. Przecież zmierzamy do tego, żeby zwiększyć ratę przeładunkową, a skoro zwiększamy ją od strony morza, to również musimy zwiększyć możliwości wywozowe. Te marzenia Droga Czerwona spełnia. Cieszymy się, że każdy kolejny etap Drogi Czerwonej możemy komunikować społeczeństwu, biznesowi, bo przecież to interesariusze gdyńskiego portu liczą na tę inwestycję i planują swój biznes, zwiększenie swojego potencjału dzięki temu, że ta droga jest naprawdę realizowana, że to nie jest jakaś mrzonka – Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy jego możliwości przeładunkowe.