Partnerzy portalu

Jak dekarbonizacja branży morskiej podroży koszty transportu kontenerowego?

Drugi co do wielkości przewoźnik kontenerowy, A.P. Moller – Maersk, zamierza produkować przed końcem tej dekady do 2 mln ton zielonego metanolu rocznie w Hiszpanii, aby dostarczać paliwo dla swoich kontenerowców i zmniejszyć w ten sposób ślad węglowy działalności. Tymczasem MSC – nr 1 na rynku przewozów – oszacował, ile „będzie zmuszony” doliczać klientów do kosztów transportu każdego kontenera z tytułu wejścia w życie nowych przepisów o ograniczaniu emisji CO2.

Jak dekarbonizacja branży morskiej podroży koszty transportu kontenerowego?
Source: Istock

Coraz częściej i bardzo konkretnie stawiane jest pytanie, ile będzie kosztowało przemysł żeglugowy osiągnięcie celów klimatycznych do 2050 r. W analizach wskazuje się, że w krótszym okresie, do 2030 r., nadal istnieje ogromna luka w finansowaniu takich inwestycji oraz – oby przejściowo – niepewność w sprawie przepisów i technologii.

Umowa

Wczoraj prezes Maerska – Søren Skou i premier Hiszpanii – Pedro Sanchez podpisali w Madrycie protokół ramowy w sprawie możliwości produkcji zielonych paliw na dużą skalę, wykorzystując potencjał zielonej energii w Andaluzji i Galicji (gdzie zainstalowano dużo farm solarnych i wiatrowych) oraz bliskość głównych szlaków handlowych. Protokół zakłada  produkcję do 2030 r. do 2 mln ton zielonego metanolu rocznie w portach Andaluzji i Galicji. Projekt obejmowałby cały łańcuch wartości, od produkcji energii odnawialnej o mocy ok. 4 GW po bunkrowanie statków. Strony przeprowadziły już wstępne badanie konkurencyjności projektu i będą teraz pracować nad raportem końcowym, który ma powstać do połowy przyszłego roku. Rozwój produkcji zielonego metanolu jest planowany w trzech etapach, z początkowym wolumenem 200 tys. ton osiągniętym w 2025 r., 1 mln ton – w 2027 r. i docelowo do 2 mln ton w 2030 r.

Według źródeł hiszpańskich, koszt tej inwestycji sięgać będzie 10 miliardów euro, ale może ona wygenerować do ok. 85 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Projekt ten uzyskał już wsparcie z unijnych funduszy naprawczych i odbudowy, obecnie ustalane są warunki finansowania przez banki i inwestorów. Realizacja projektu ma rozpocząć się w drugiej połowie 2024 r.

Nie czekając na rozstrzygnięcie, która technologia alternatywnego napędu zwycięży, Maersk postawił na metanol. W latach 2023-2025 jego flotę powiększy 19 hybrydowych kontenerowców (napęd tradycyjny i na metanol), co będzie wymagało ok. 750 000 ton tego paliwa. Przewoźnik zabezpieczył już wolumeny potrzebne do zaspokojenia zapotrzebowania pierwszych eksploatowanych statków, podpisując siedem strategicznych partnerstw utworzonych na początku tego roku. Maersk twierdzi, że rocznie potrzebować będzie po ok. 6 mln ton zielonego metanolu, aby osiągnąć cel emisji floty do 2030 r. Wolumen ten wzrośnie do 2040 r., tj. do czasu, gdy – zgodnie ze strategią – jego flota osiągnie zerową emisję netto.

MSC szacuje koszty dekarbonizacji

Mediterranean Shipping Company (MSC) stało się pierwszym dużym przewoźnikiem, który poinformował klientów o potencjalnych kosztach finansowych, które spodziewa się przenieść w związku z potencjalnym rozszerzeniem unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na przemysł żeglugowy oraz uprawnienia do handlu nimi (EUA). „Jeśli UE w pełni wdroży swoje plany, spodziewamy się wyższych kosztów operacyjnych, aby dostosować się do wymogów przepisów. W związku z tym planujemy przenieść koszty zgodności, tak jak robiliśmy to w przypadku innych form środowiskowych kosztów regulacyjnych w przeszłości” – poinformował zarząd.
Przypomina przy tym, że kwestie legislacyjne nie zostały jeszcze rozwiązane. Komisja Europejska zaproponowała stopniowe wdrażanie przepisów przez branżę żeglugową w ciągu najbliższych czterech lat, podczas gdy Parlament Europejski opowiedział się za 100-procentowym stosowaniem. Projektowane przepisy nie rozstrzygnęły jeszcze ani zakresu geograficznego, ani ceny uprawnień EUA.
Uwzględniając te „niewiadome” oraz odległość przewozu, MSC w poradniku dla klientów szacuje, że dopłata do transportu suchego FEU może wynosić od 30 do 160 USD (średnio ok. 85 USD/FEU), a za kontenery chłodnicze od 100 do nawet 500 dolarów (średnio: ok. 250 USD). Model został opracowany w oparciu o średnią cenę EUA wynoszącą ok. 90 USD za tonę CO2, zastosowaną w 100 procentach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close