DB i Kia będą wykorzystywać zużyte akumulatory do magazynowania energii
DB i Kia dają zużytym akumulatorom samochodów elektrycznych drugie życie jako stacjonarnym systemom magazynowania zielonej energii
Koreański producent samochodów Kia i Deutsche Bahn (DB) nawiązały współpracę w celu zwiększenia żywotności akumulatorów stosowanych w sektorze eletromobilności. Wprowadzone rozwiązanie polega na ponownym wykorzystaniu zużytych baterii litowo-jonowych z pojazdów elektrycznych do stworzenia wydajnych i opłacalnych systemów magazynowania energii dla zielonej energii elektrycznej. Rozwiązania magazynowania energii z wykorzystaniem zużytych już akumulatorów jest modułowe i może być wykorzystywane w wielu różnych zastosowaniach. Na przykład mogą one oszczędzać nadwyżki energii elektrycznej z systemów fotowoltaicznych lub jako część systemu rozproszonego, mogą zasilać przez cały dzień składy konserwacyjne DB oraz składy, w których pociągi są przygotowywane do pracy. W ten sposób można obniżyć koszty szczytów energetycznych. encore, korporacyjny startup DB Bahnbau Gruppe GmbH, zajmuje się procesem, począwszy od pozyskania zużytych baterii, kończąc na ich produkcji.
Encore rozpocznie seryjną produkcję i dystrybucję kilkuset akumulatorowych systemów magazynowania energii w 2023 roku. Pierwszy projekt pilotażowy został uruchomiony w kampusie EUREF w Berlinie w lipcu 2022 roku. Dodatkowe systemy magazynowania energii z akumulatorów są instalowane w różnych lokalizacjach DB, w tym w zajezdni konserwacyjnej ICE w Lipsku, cyfrowym centrum testowym w mieście Scheibenberg w Saksonii oraz na stacji Zorneding w Bawarii.
Zasadniczo każda firma, która ma wysokie zapotrzebowanie na moc i chce postawić na energię odnawialną, jednocześnie zmniejszając swój wpływ na środowisko, może skorzystać z systemu magazynowania energii z akumulatorów drugiej generacji firmy encore.
Akumulatory i nowe magazyny energii są przewożone w całej Europie przez logistyczne spółki DB Schenker i DB Cargo. Istnieją surowe wymogi prawne dotyczące transportu i przechowywania modułów akumulatorowych, takie jak odpowiednie oznakowanie i kontrola temperatury podczas transportu, co sprawia, że operacje logistyczne są bardzo złożone.