Rebranding DCT Gdańsk
DCT Gdańsk zmienił nazwę na Baltic Hub. Rebranding ma „wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku terminala jako regionalnego bałtyckiego hubu kontenerowego, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe”, poinformował operator terminalu.

Nazwa jest tym bardziej adekwatna, że po zakończeniu budowy trzeciego nabrzeża głębokowodnego Baltic Hub stanie się jednym z największych hubów kontenerowych w Europie.
Hub
Od momentu uruchomienia kompleksu, 15 lat temu, jego operator zanotował imponujący wzrost. Zaczynając od jednego nabrzeża głębokowodnego i zdolności przeładunkowej 500 000 TEU, w 2021 roku – dysponując już dwoma głębokowodnymi nabrzeżami – obsłużył w ciągu roku ponad 2,09 mln TEU. Obecnie nabrzeża Baltic Hub mają łączną długość 1300 metrów, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie, na których pracuje 14 suwnic typu STS (ship-to-shore). Jego zdolności przeładunkowe sięgają 2,7 mln TEU rocznie.
Baltic Hub stał się bramą transportową dla Europy Środkowo-Wschodniej, świadcząc obsługę ładunków tranzytowych firm z Czech, Słowacji, Węgier, a także Niemiec. „To rezultat systematycznych, realizowanych na przestrzeni lat inwestycji, które w najbliższej przyszłości podniosą zdolność przeładunkową Baltic Hub na kolei z obecnych 750 000 do ponad miliona TEU”, informuje operator.
Plany
Baltic Hub wkrótce rozpocznie budowę trzeciego terminalu (nabrzeża) głębokowodnego znanego jako T3. Dzięki tej inwestycji, która zostanie zakończona do 2025 roku, stanie się jednym z największym kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji przypływających na Bałtyk.
T3 będzie miał nabrzeże o długości 717 m, głębokości basenu 17,5 m oraz plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.
„Uruchomienie dodatkowego nabrzeża oznacza dalsze wspieranie gospodarki Polski, krajów Europy Środkowo-Wschodniej i bałtyckich, ich międzynarodowych rynków handlowych oraz znaczące wzbogacenie oferty usługowej, dostępnej dla klientów Baltic Hub i impuls do pozyskania nowych usług i sojuszy żeglugowych”, informuje operator.
Rocznica
W październiku mija 15-ta rocznica działalności Baltic Hub. Od momentu powstania obsłużył łącznie ponad 15 milionów TEU. Rocznie obsługuje po ok. 700 statków (w tym 100 największych kontenerowców oceanicznych), 6 000 pociągów i 600 000 ciężarówek.
Baltic Hub jest również posiadaczem wielu rekordów. W 2019 r. jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W lipcu 2021 r. pobił swój rekord obsłużonego w jednym zawinięciu statku – przeładował 20 207 TEU.
„Jesteśmy niezwykle dumni z naszego terminalu i dajemy też jasno do zrozumienia, że dzisiejszy Baltic Hub nie istniałby bez ciężkiej pracy i zaangażowania wszystkich naszych pracowników, a także wiary w nas i lojalności wobec nas wszystkich interesariuszy, klientów, kredytodawców, dostawców i społeczności lokalnych w ciągu tych 15 lat” – powiedział Charles Baker.