Hybrydowa jednostka ro-ro Finnlines „Finneco III” w Porcie Gdynia
We wtorek, 18 października, do terminalu ro-ro OT Port Gdynia w Porcie Gdynia zawinął statek „Finneco III”, trzecia hybrydowa jednostka ro-ro Finnlines w klasie eko. Wizyta była testowym zawinięciem w celu sprawdzenia możliwości nawiązania kolejnej współpracy w przyszłości.
„Finneco III” o długości 238 m, szerokości 34 m i nośności 17 100 ton metrycznych, napędzany jest silnikiem głównym o mocy 2x 12780 kW, posiada ponadto 2x dziobowy ster strumieniowy o mocy 1800 kW każdy. Podczas każdego rejsu statek może przewozić 400 przyczep.
– Dzisiaj zawinął do Portu Gdynia hybrydowy statek typu ro-ro w klasie EKO o linii załadunkowej przekraczającej 5 km. Warto zwrócić uwagę, że jest to nowoczesna jednostka wyposażona w wydajne akumulatory litowo-jonowe, które pozwalają poruszać się statkowi z zerową emisją na terenie portu. Górny pokład został wyposażony w panele słoneczne o powierzchni około 600 metrów kwadratowych. Jest to pierwsza tak innowacyjna i ekologiczna jednostka w naszym porcie, która idealnie wpisuje się w nasze działania skoncentrowane na wprowadzaniu zielonych technologii. Statek został zaprojektowany tak, aby był elastyczny dla wszystkich rodzajów ładunków ro-ro, dzięki czemu mamy możliwość wspólnie z Terminalem OT i spółką NTA rozwijać te grupy, które w porcie znamy od dawna, przede wszystkim papier. Podpisaliśmy list intencyjny, dzięki któremu zespół projektowy będzie analizował dyscypliny związane z importem papieru do Portu Gdynia i rozwijał tę gałąź w naszym porcie – Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego portu Gdynia S.A.
Jednostka wpisuje się w trend zrównoważonej żeglugi, gdyż jest energooszczędna. Statek wyposażony jest w silniki z technologią redukcji emisji, akumulatory litowo-jonowe i panele słoneczne dla bardziej ekologicznych operacji. Wyposażony jest również w przyłącza energii elektrycznej od strony lądu, aby osiągnąć zerową emisję podczas pobytu w porcie.
Statek zacumował w basenie V przy Nabrzeżu Czeskim, które w przyszłości ma zostać zastosowane do przyjmowania znacznie większych jednostek ro-ro. W projekcie „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etap IV, zadanie 2-3” planuje się modernizację nabrzeży Czeskiego, Rumuńskiego, Stanów Zjednoczonych i ramp ro-ro wraz z zalądowieniem części Basenu V.
Przebudowa linii nabrzeża Czeskiego zlokalizowanego we wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Basenu V, umożliwi przyjmowanie większych jednostek ro-ro o długości ok. 240m i pozyskanie nowych powierzchni składowych na zalądowionym obszarze. Projektowana przebudowa będzie wiązała się z przesunięciem istniejących linii nabrzeży: Remontowego, Czołowego oraz Zachodniego maksymalnie o 180 m w głąb akwenu i stworzenie nowej jednej linii nabrzeża zamykającego część basenu. Powstały w ten sposób dodatkowy teren będzie miał powierzchnię około 30 000 m². Tereny te zostaną częściowo zagospodarowane pod nieuciążliwą działalność portową lub pod ,,czystą” produkcję a częściowo będą stanowiły rezerwę terenu pod rozbudowę węzła komunikacyjnego na potrzeby rozwojowe Portu Gdynia.
Połączenia ro-ro są jednym z głównych segmentów rynku żeglugowego obsługiwanego przez Port Gdynia. Wzrost przeładunków w trzech kwartałach 2022 w porównaniu do tego okresu 2021 r. wyniósł 10%, liczba zawinięć wzrosła o 42%. Inwestycje w basenie V służą temu, aby takie jednostki mogły w przyszłości wchodzić i być regularnie obsługiwane w Porcie Gdynia. Przebudowa tego rejonu Portu Gdynia przyczyni się do wzrostu przeładunków w systemie ro-ro i wzmocnienia atrakcyjności portu.