Stop – dla dopłat D&D
Amerykańska Federalna Komisja Morska (FMC) zaproponowała nowe przepisy, które mają ograniczyć „nadmierną skalę praktyk” stosowania przez przewoźników morskich dopłat z tytułu D&D (przestój i przetrzymywanie kontenerów).
Powodują one dodatkowe koszty, szacowane na „miliony dolarów”, które obciążają spedytorów i firmy transportu lądowego. Są pobierane za zbyt późny (powyżej 9 dni) zwrot pustych kontenerów, nawet jeśli terminale odmawiają ich przyjęcia. Celem FMC jest m.in. zmniejszenie nieporozumień w rozliczeniach. Chodzi zarówno „o niemal anegdotyczne skargi” na przewoźników morskich, naliczających te same opłaty wielu stronom procesu logistycznego, informuje portal The Maritime Executive, jak i o eliminację niejasności dotyczące dat rozpoczęcia i zakończenia rozliczeń. Wymagać to będzie np. zapisu „zdarzeń zatrzymania zegara”.
Ogólnie, FMC proponuje przyjęcie przepisu, który konsumuje wnioski z dochodzeniu w sprawie „ustalenia faktów o D&D” prowadzonym przez komisarz Rebeccę F. Dye, a także uwagi i skargi zainteresowanych stron z branży. Jeśli propozycja ta zostanie przyjęta przez administrację federalną, będzie wymagać od przewoźników oceanicznych naliczania opłat D&D tylko stronie umowy, tj. nadawcy lub NVOCC (armator morski nie posiadający własnych statków, najmujący przestrzeń ładunkową – slot od właściwych przedsiębiorstw armatorskich, tj. VOCC).
Rozwiązanie to pozwoliłoby firmom transportu lądowego uwolnić się od haczyka, gdy kontener nie może zostać zwrócony do terminalu. Spełnia też obietnicę z sierpnia federalnego komisarza ds. gospodarki morskiej Daniela Maffei, że zajmie się niesprawiedliwymi opłatami D&D. „Jeśli można wykazać, że nadawca lub kierowca ciężarówki nie może zwrócić pustego kontenera, to nie tylko nie powinien być obciążany karą, ale to przewoźnik morski powinien zrekompensować mu zajmowaną przez kontener przestrzeń”.
FMC planuje również wymagać od przewoźników wysyłania faktur D&D w ciągu 60 dni, w celu rozwiązania uporczywych skarg dotyczących opóźnień w rozliczeniach. „Jeśli nadawca otrzyma rachunek za przestoje lub przetrzymywanie kontenera kilka miesięcy po wystąpieniu opłaty, może nie posiadać już niezbędnych materiałów do potwierdzenia, że opłaty są naliczone prawidłowo lub nie mieć możliwości uzyskania dostępu do informacji niezbędnych do zakwestionowania opłat” – stwierdza FMC.