EBOIR udzieli pożyczki na rozbudowę DCT Gdańsk
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli 100 mln euro pożyczki na rozbudowę terminalu DCT Gdańsk. Jest to część pakietu finansowania udzielonego przez krajowych i międzynarodowych pożyczkodawców wynoszącego łącznie 863,5 mln euro.
DCT Gdańsk pozyskał finansowanie dla swojej inwestycji obejmującej budowę Terminala 3 i modernizację terminali 1 i 2. Nowy terminal będzie mieć 717 m głębokowodnego nabrzeża i 36 ha placu składowego. Do przeładunku będzie wykorzystywanych 7 suwnic nabrzeżowych i 20 półautomatycznych suwnic RMG. Pierwsze statki do terminala T3 będą zawijać już w 2024 r. a zakończenie inwestycji zaplanowano na 2025 rok.
— DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie, a po zakończeniu tego projektu stanie się jednym z 10 największych portów w Europie pod względem ilości przewożonych towarów. Jego terminale dalekomorskie łączą kraje nadbałtyckie – w tym Skandynawię – z partnerami handlowymi w Azji, ale port jest również połączony z rozległym regionem północnej, środkowej i wschodniej Europy poprzez system połączeń kolejowych i wodnych. Globalne wydarzenia ostatnich kilku lat pokazały kluczową rolę, jaką logistyka odgrywa w bezpieczeństwie gospodarczym i jesteśmy dumni, że przyczyniliśmy się do płynniejszego handlu w tej dużej części Europy — komentuje Nandita Parshad, dyrektor EBOIR ds. rozwoju infrastruktury zrównoważonej.
Dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa jedynego głębokowodnego terminala kontenerowego w Polsce zostanie zwiększona o 1,5 mln TEU rocznie tj. o 50% do 2025 r. Do DCT Gdańsk zawijają statki żeglugi oceanicznej, jak również jednostki short sea obsługujące rynki rejonu Morza Bałtyckiego. DCT jest najdalej na wschód w regionie wysuniętym portem kontenerowym głębokowodnym, który nie zamarza zimą.
Wykonawcami rozbudowy terminalu (Projekt T3) są Budimex (lider) oraz DREDGING INTERNATIONAL NV (partner).