Terminal Khorgos na granicy chińsko – kazachskiej podwoił możliwości przeładunkowe
Na terenie suchego portu KTZE-Khorgos otwarto drugie miejsce załadunku na pociągi o rozstawie 1435 mm. Dzięki tej inwestycji możliwości przeładunkowe terminalu zostały podwojone.
Khorgos to jedna z najważniejszych stacji na kolejowym szlaku łączącym Chiny z Kazachstanem i Europą. Znajduje się tam jeden z terminali, w którym wykonywane są przeładunki kontenerów między składami o różnym rozstawie szyn. 22 września na terminalu oddano do użytku nowe stanowisko do obsługi pociągów o rozstawie normalnotorowym. Dzięki tej inwestycji suchy port zwiększył możliwości obsługi pociągów z 9-10 par dziennie do 19-20. Operator terminala, spółka Dry Port LLC „KTZE-Khorgos Gateway” liczy, że dzięki temu zmniejszy się problem kongestii na tym przejściu granicznym. Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę i nałożeniu sankcji UE na rosyjskie porty morskie, transport towarów z Chin do Rosji został przeniesiony na szlaki kolejowe, co spowodowało duże zatory na terminalach przy chińskiej granicy.
Władze Kazachstanu w ostatnich latach rozbudowują infrastrukturę kolejową dzięki czemu kraj ten staje się ważnym hubem na euroazjatyckich szlakach transportowych. — Kazachstan, znajdujący się na skrzyżowaniu międzynarodowych korytarzy tranzytowych, jest kluczowym węzłem transportowym dla dostaw towarów A my podejmujemy wszelkie niezbędne środki, aby realizować politykę państwa, by rozwinąć potencjał tranzytowy kraju. Dzięki zaawansowanej infrastrukturze i kompetencjom Koleje Centralne mogą świadczyć szeroki zakresu usług logistycznych przy użyciu sieci terminali od suchych portów na południu kraju do portów morskich na zachodzie — skomentował Erlan Koishibayev, dyrektor zarządzający ds. logistyki Kolei Kazachskich.
Zwiększenie przepustowości terminalu będzie służyć rozwojowi tranzytu towarowego przez stację kolejową Altynkol w kierunku Korytarza Środkowego, Europy, Rosji, Uzbekistanu i innych krajów. Khorgos wykazuje dobrą dynamikę wzrostu przeładunku towarów tranzytowych. W ciągu ostatnich 3 lat roczny wzrost przeładunku wyniósł średnio 25%.