Amber Train wrócił po czterech latach przerwy
Pociąg Amber Train – usługi intermodalnej organizowanej przez narodowych przewoźników kolejowych z Litwy, Łotwy i Estonii wrócił po czteroletniej przerwie. 14 września transport z Estonii dotarł do Kowna, skąd po przeładowaniu ładunek wyruszył w kierunku Duisburga.

Pociąg Amber Train to wspólne przedsięwzięcie LTG Cargo, Latvijas dzelzceļš i estońskiego przewoźnika Operail. Intermodalne połączenie między krajami bałtyckimi pierwotnie uruchomiono w 2018 r. jednak po kilku tygodniach pociąg zawieszono z powodu małego zainteresowania nadawców ładunków. Obecnie przewoźnicy kolejowi z tych państw liczą na większe zainteresowanie na co wpływ ma nowa sytuacja makrekonomiczna po pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie oraz unijna polityka transportowa zakładająca przenoszenie ładunków z dróg na kolej. LTG Cargo od kilku miesięcy dywersyfikuje swoją działalność, gdyż z powodu unijnych sankcji na Białoruś utraciło dużą część zleceń na przewozy białoruskich towarów. Obecnie przewoźnik ten stawia na rozwój połączeń intermodalnych wewnątrz Unii Europejskiej.
Pierwszy Pociąg Bursztynowy wyruszył z estońskiego terminalu Muuga i przewiózł drewno, torf i piankę budowlaną przeznaczoną na rynek zachodni w naczepach i kontenerach. LTG Cargo poinformowało, że będą uruchamiane regularne przewozy łączące Skandynawię z Europą Zachodnią przez Litwę. Ładunki z Estonii przewieziono składem o rozstawie 1520 mm do terminalu przeładunkowego w Kownie, gdzie zostały przeniesione na pociąg o rozstawie europejskim, który wyruszył szlakiem Rail Baltica do Polski. Docelowym terminalem dla tego ładunku jest Duisburg. Z kolei wagony szerokotorowe załadowano w Kownie nowymi towarami i Pociąg Bursztynowy wyruszył w powrotną trasę do Estonii.
Regularne połączenie
LTG Cargo poinformowało, że następnych miesiącach będzie uruchamiało regularne pociągi między Kownem, a Terminalem Muuga skomunikowane z połączeniami do Polski i Europy Zachodniej. — Ta międzynarodowa trasa będzie miała na celu odpowiedź na zmieniające się potrzeby krajów bałtyckich i innych krajów europejskich, a także przyczynienie się do realizacji długoterminowych celów Unii Europejskiej w zakresie zmniejszenia wpływu transportu ładunków na środowisko. Po czteroletniej przerwie łączony intermodalny szlak towarowy organizują LTG Cargo, Latvijas dzelzceļš i estońska firma Operail — napisano w komunikacie LTG Cargo.
Możliwości uruchamiania usług intermodalnych między Skandynawią, krajami bałtyckimi a resztą Europy wzrosną, po tym jak ukończona zostanie cała magistrala Rail Baltica, która obecnie dociera z polsko-litewskiej granicy do Kowna. O nowych perspektywach kolei i transportu kombinowanego na Litwie opowiedzą przedstawiciele Kolei Litewskich, którzy wezmą udział w konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”.
Program konferencji, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/