Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Czy jest nowa rysa w amerykańsko – unijnych relacjach gospodarczych?

Komisja Europejska zapowiedziała sprawdzenie, czy protekcjonistyczne elementy ustawy o zdrowiu, klimacie i podatkach, niedawno uchwalonej przez USA, nie naruszają zasad Światowej Organizacji Handlu (WTO).

protekcjonistyczne
fot. Pixabay

„Mamy obawy dotyczące szeregu dyskryminujących elementów w tej ustawie o redukcji inflacji, która nakłada wymóg lokalnej produkcji. Dlatego oceniamy, czy jest to zgodne z wymogami WTO i porozumieniem w sprawie zamówień rządowych” – powiedział agencji Bloombergowi w Pradze Valdis Dombrovskis, komisarz ds. handlu, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej. Rozmowa odbyła się w trakcie przerwy posiedzenia ministrów finansów UE w sprawie przyszłości reguł fiskalnych w państwach członkowskich.

Inflation Reduction Act

Przed miesiącem prezydent Joe Bidena podpisał ustawę Inflation Reduction Act. Składa się ona z trzech części i dotyczy „finansowania zielonych” inwestycji, służby zdrowia (pozwala na negocjowanie przez rządowy program ubezpieczeń zdrowotnych dofinansowania leków dla seniorów oraz oraz zwiększenie dopłat do ubezpieczeń zdrowotnych dla rodzin o niskich i średnich dochodach) oraz wprowadzenia tzw. minimalnego podatku dla korporacji.

W pierwszej części IRA zakłada, że z budżetu federalnego wydanych zostanie w ciągu 10 lat 369 mld dolarów, głównie w formie ulg podatkowych, na inwestycje m.in. w energię odnawialną, termomodernizację domów, dofinansowanie zakupu samochodów elektrycznych produkowanych w USA oraz na ograniczenie emisji metanu. Według prognoz Białego Domu ma to pozwolić na redukcję do 2030 roku emisji gazów cieplarnianych o 40 proc. w relacji do poziomu z 2005 r.

Obawy KE i Korei Płd.

Zastrzeżenia Komisji Europejskiej nie dotyczą ogólnego wydźwięku ustawy, w tym pro klimatycznej, lecz jej fragmentu – potencjalnego faworyzowania samochodów made in USA. Według wykładni amerykańskiej, nowe przepisy mają m.in. na celu zwiększenie krajowej produkcji samochodów elektrycznych i zmniejszenie zależności od Chin od wytwarzanych tam komponentów i baterii do eV. Dlatego obejmują one ulgi podatkowe dla pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w kraju.

„Obecnie przeprowadzamy ocenę i na tej podstawie sprawdzimy, jakie są nasze możliwości, aby najlepiej zareagować. Nie wyciągajmy pochopnych wniosków przed dokonaniem oceny, ale oceniamy możliwe opcje” – powiedział Dombrovskis. Według Bloomberga, rząd Korei Południowej już oświadczył, że postrzega amerykańskie przepisy faworyzujące amerykańskie pojazdy elektryczne i baterie jako „zdradę” i że „aktywnie” rozważy złożenie skargi do WTO. 

Możliwe konsekwencje

Kwestie związane z amerykańską ustawą o redukcji inflacji położyły nacisk na rozmowy prowadzące do następnej Rady Handlu i Technologii, tj. forum dyskusji UE – USA na tematy handlowe i technologiczne, w tym o redukcji ceł i produkcji półprzewodników. Europejscy i amerykańscy urzędnicy planują spotkać się przed końcem roku i ogłosić wyniki na trzecim spotkaniu. Jednak podnoszone najnowsze kwestie, jak i wcześniejsze dotyczące handlu, utrudniają uzgodnienie listy priorytetów, na których obie strony chcą się skupić na następnym spotkaniu. Jeśli obie strony nie będą w stanie uzgodnić konkretnych rezultatów, nie dojdzie do spotkania na szczeblu ministerialnym. 

Przypomnijmy, że negocjowana od 2013 r. umowa o partnerstwie handlowo-inwestycyjnym (TTIP) między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską została formalnie zawieszona w 2016 r. po objęciu urzędu przez Donalda Trumpa.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close