Hupac uruchomił nowy terminal w Brwinowie pod Warszawą
Szwajcarski operator transportu intermodalnego Hupac uruchomił nowy terminal przeładunkowy w Brwinowie pod Warszawą. Obiekt dostosowany jest do obsługi pociągów o długości 740 m.

Terminal Hupac w Brwinowie zlokalizowany jest 25 km na południowy wschód od Warszawy. Obiekt zajmuje powierzchnię 140 tys. mkw., dysponuje placem przeładunkowym o powierzchnii 42 tys. mkw., strefą odpraw i pomieszczeniami biurowymi i technicznymi. Do dyspozycji jest także druga działka o powierzchnii 160 tys. mkw. na dalsze inwestycje. 40% tego terenu będzie porośnięte drzewami i krzewami. Ponadto zainstalowano oddzielny system do odprowadzania ścieków i brudnej wody, dzięki czemu obiekt jest dostosowany do przeładunku materiałów niebezpiecznych.
Terminal szwajcarskiej firmy wesprze zrównoważony transport w regionie Europy Środkowej. Obiekt może obsłużyć 12 par pociągów w ciągu doby. W drugiej fazie zdolności przeładunkowe terminalu wyniosą 180 tys. kontenerów rocznie co pozwoli zredukować emisje CO2 transportu samochodowego o 250 tys. ton rocznie.
— Rozwój infrastruktury odbywa się według naszego sprawdzonego podejścia krok po kroku. W pierwszym etapie oddajemy do eksploatacji dwa tory przeładunkowe i trzy tory serwisowe. Jednostki załadowcze będą obsługiwane przez reachstackery. W drugiej fazie zwiększymy wydajność i zainstalujemy kolejne trzy tory przeładunkowe, a także suwnice bramowe — zapowiedział Michail Stahlhut, prezes Grupy Hupac, podczas ceremonii inauguracji terminalu w Brwinowie 7 września 2022 roku.
Plany na przyszłość
Szwajcarzy rozpoczęli inwestycję w Brwinowie w 2017 r. Po przerwie spowodowanej pandemią prace budowlane wznowiono w 2021 r. Hupac będzie w najbliższych tygodniach przekierowywał do nowego terminalu swoje połączenia intermodalne z i do Warszawy.
— Brwinów w sercu Polski to idealna lokalizacja dla połączeń międzynarodowych z polskim rynkiem. W perspektywie średnioterminowej widzimy szanse nie tylko we wzmocnieniu ruchu na osi wschód-zachód, ale także w rozwoju ruchu na osi północ-południe, gdzie Brwinów może pełnić funkcję węzła centralnego — powiedział Renzo Capanni, który pod koniec sierpnia przejął odpowiedzialność za obszar biznesowy Shuttle Net North East firmy Hupac Intermodal.
Czytaj też: Hupac zwiększy częstotliwość kursowania pociągów Duisburg – Gądki